صفحه اصلی / اسلایدر / فشار دلالان برای ثبت سفارش واردات برنج
فشار دلالان برای ثبت سفارش واردات برنج

با افزایش 50 درصدی قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی به ۲۵ هزار تومان رسید

فشار دلالان برای ثبت سفارش واردات برنج

در حالی که قیمت برنج در بازار روزانه افزایش پیدا می کند مسوولان بر این باورند که نه تنها کمبودی در بازار برنج وجود ندارد بلکه افزایش قیمت هم شامل حال این محصول نشده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در حال حاضر قیمت برنج در ماه رمضان افزایش یافته و به قیمت کیلویی ۲۰ تا بیش از ۲۴ هزار تومان رسیده است. قیمت برنج طارم درجه یک بدون شکستگی یا ناخالصی هم اکنون در بازار بین ۲۰ تا ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان است و هر کیلوگرم برنج هاشمی درجه یک بدون ناخالصی نیز بین ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان است. قیمت انواع برنج ایرانی در بازار از اواخر سال گذشته رو به افزایش رفت و از کیلویی ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان در بهمن‌ماه سال گذشته به کیلویی ۲۰ تا بیش از ۲۵ هزار تومان در بازار رسیده و فروشندگان این محصول استراتژیک در سطح خرده‌فروشی و عمده‌فروشی مدعی هستند که واسطه‌هایی که برای آن‌ها کالا تأمین می‌کنند نه تنها به اندازه کافی برنج به آن‌ها نمی‌فروشند، بلکه قیمت آن را بی‌رویه بالا برده‌اند و پاسخ مناسبی در این زمینه به فروشندگان نمی‌دهند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی تأمین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی در این رابطه گفته است که افزایش قیمت  برنج ایرانی بر اساس عرضه و تقاضا و توهمات برخی از واسطه و سودجویان صورت گرفته است. وی تصریح کرد: برخی به دنبال سودجویی از بازار برنج هستند این طور شایعه کرده اند که سیل اخیر محصول برنج را از بین برده تا سود بیشتری نصیب خود کنند و با جمع آوری برنج از بازار و کاهش عرضه، افزایش قیمت ایجاد کردهاند. بصیری گفت: سیل اخیر اثری بر روی تولید برنج  نداشته و میزان تولید برنج نه تنها کم نشده است بلکه در سال جاری افزایش کمی تولید داریم. از طرفی به دلیل شرایط خشکسالی برخی از استان ها کشور قبلا تولیدی نداشته اند اما شاید امسال تولید کنند و بر میزان تولید کشور افزوده شود. محمد حسین قربانی، نماینده مجلس نیز در اظهارنظری افزایش قیمت برنج را قابل پیش بینی دانسته و عنوان کرده است که با حجم عظیم هزینه تولید برنج و کار پر رنج تولید این محصول، باید انتظار افزایش قیمت را داشت زیرا یک کارگر فقط در یک روز در نشاء برنج، ۱۲۰ هزار تومان دریافت می کند و این قیمتی که در بازار وجود دارد، برای کشاورز مقرون به صرفه نیست.

بازار برنج بخصوص در تهران بسیار آشفته است

کمال ایزدی، کارشناس تنظیم بازار

بازار برنج آنقدر با نرخ ارز عجین شده که اگر مشکلات بازار ارز به طور کامل حل شود هم مدت زیادی طول خواهد کشید تا این بازار به آرامش بازگردد. در حال حاضر بازار برنج در کشور بخصوص در تهران بسیار آشفته است و برای هر نوع از برنج ده ها قیمت مختلف تعیین شده و هر فروشنده ای دلایل خود را برای تعیین این قیمت ها دارد. قیمت گذاری در بازار برنج هم سلیقه ای شده و مردم ناچار به خرید این کالاهستند. برنج از آن دسته کالاهایی است که چون در کشور خودمان تولید می شود انتظار این گرانی وجود نداشته و عوامل مختلف با سواستفاده از افزایش نرخ ارز بازار این کالا را آشفته کرده اند. بسیاری از فروشندگان در بازار برنج بر این اعتقادند که نه تنها قیمت برنج افزایش یافته بلکه آنها نمی توانند به هر اندازه که مردم یا ادارات برنج می‌خواهند پاسخگو باشند چرا که نمی دانند آیا می‌توانند در ازای آن دوباره خرید کنند و عمده‌فروشان به آنها برنج می‌فروشند یا خیر.

شایعات بسیاری نیز توسط دلالان در بازار وجود دارد که سیل اخیر اکثر شالزارهای برنج را از بین برده و در سال جاری برنج کافی برای تامین بازار وجود ندارد. البته این موضوع تا حدودی درست است و سیلی که در سال جاری شاهد آن بودیم بسیاری از مزارع زیر کشت برنج را نابود کرده و خسارات زیادی را متوجه شالیکاران کرده است. اما دلالان و واسطه ها با نیت درآمدزایی از گران شدن برنج این شایعات را درست می کنند. متاسفانه برخی که به دنبال سودجویی از بازار برنج هستند این طور شایعه کرده اند که سیل اخیر برنج ها را از بین برده تا سود بیشتری نصیب خود کنند و با جمع آوری برنج از بازار و کاهش عرضه، افزایش قیمت ایجاد کرده اند. در بازار کمبود و گرانی برنج غوغا می کند و در عین حال شاهد هستیم عده ای فرصت طلب با صادرات غیرقانونی این کالا ارزهایی را که باید به اقتصاد تزریق شود روانه جیب خود می کنند.

اما از طرفی دیگر پای واردکنندگان برنج نیز به این موضوع باز شده است. این افراد برای دستیابی به سود بیشتر گرانی برنج را به عوامل مختلف رقم زده اند تا فشار برای واردات برنج افزایش پیدا کنند. دلالان و واردکنندگان به دنبال ثبت سفارش برای واردات گسترده برنج هستند. به هر ترتیب در حالی شاهد این اتفاقات هستیم که هیچ نظارتی هم در بازار وجود ندارد. مادامیکه مسوولان بازار ارز را به حال خود رها کرده اند انتظاری از بازارها وجود ندارد. نه نظارت وجود دارد و نه مسوولیت پذیری. باید مسوولیت بازار ارز را بپذیرند تا تمام بازارها از این بحران رهایی پیدا کنند.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.