صفحه اصلی / استان ها / گیلان / تالاب عینک بی عینک دیده نمی‌شود!
تالاب عینک بی عینک دیده نمی‌شود!

تالاب عینک بی عینک دیده نمی‌شود!

مدیر پروژه طرح پژوهش، مطالعات و راه اندازی مرکز آموزش محیط زیست تالاب عینک رشت گفت: تجمع زباله و نخاله در ۶ نقطه از تالاب عینک یکی دیگر از تهدیدات پیرامون حیات تالاب است.

تالاب عینک

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد دهدار در هشتاد و دومین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت با اشاره به اینکه تالاب عینک رشت جز محدود تالاب‌های شهری کشور است، گفت: تالاب عینک رشت به پنج بخش تقسیم شده و دارای سه مکانیزم و یک سیستم زنده است.

وی با تاکید بر اینکه کارکرد تالاب عینک رشت مغفول مانده است، افزود: تالاب عینک رشت یک منبع مهم آبی برای مردم پایین دست بوده و مکان مناسبی برای حضور گونه‌های مختلف پرندگان، خزندگان، آبزیان و غیره است.

دهدار به تغییرات داخل محدوده تالاب اشاره کرد و گفت: مساحت پهنه آبی تالاب بالغ بر ۳۶ هکتار است و مساحت کل تالاب ۵۰۴ هکتار ارزیابی شده که البته باید به وجود املاک متعلق به اشخاص حقیقی در این مقوله نیز توجه داشت.

برداشت غیر اصولی آب در فصل تابستان از تهدیدات تالاب عینک رشت

مدیر پروژه طرح پژوهش، مطالعات و راه اندازی مرکز آموزش محیط زیست تالاب عینک رشت با اشاره به اینکه در فصل تابستان تالاب عینک با تنش مواجه است افزود: برداشت غیر اصولی آب در فصل تابستان از تالاب عینک رشت حیات این تالاب را با خطر مواجه می‌کند و باید در این باره تصمیمی اصولی اتخاذ شود.

دهدار با بیان اینکه در داخل تالاب تصفیه انجام نمی‌شود گفت: به غیر از عمل تصفیه‌ای که توسط گیاهان موجود در تالاب انجام می‌شود، هیچ گونه عملیات تصفیه در داخل تالاب عینک رشت انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه سه دریچه در تالاب عینک وجود دارد که کشاورزان از آن برداشت می‌کنند، تصریح کرد: کشاورزان در زمان مواجهه با کمبود آب نسبت به بازگشایی این دریچه‌ها اقدام کرده که این مسئله موجب کمبود آب در تالاب عینک و تهدید حیات آن می‌شود و در صورت تداوم یقیناً خطرات جبران ناپذیری به همراه دارد.

دهدار به حق آبه تالاب عینک رشت اشاره کرد و گفت: این مهم باید به طور جدی پیگیری و محقق شود و در غیر این صورت به لحاظ زیست محیطی خطراتی برای این تالاب ایجاد می‌شود و آب منطقه‌ای گیلان باید برای حفظ حق آبه تالاب عینک رشت ورود کند.

تجمع زباله و نخاله در ۶ نقطه از تالاب عینک از تهدیدات پیرامون حیات تالاب

مدیر پروژه طرح پژوهش، مطالعات و راه اندازی مرکز آموزش محیط زیست تالاب عینک رشت با ابراز گلایه از سرازیری زباله و نخاله‌های ساختمانی در تالاب عینک رشت بیان کرد: تجمع زباله و نخاله در ۶ نقطه از تالاب عینک یکی دیگر از تهدیدات پیرامون حیات تالاب است که می‌توانیم با فنس کشی و غیره از تداوم و تکرار آن جلوگیری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در بخش‌هایی از تالاب عینک رشت گیاه مهاجم سنبل آبی مشاهده می‌شود افزود: گونه‌های کمیابی از پرندگان و گیاهان در این تالاب مشاهده می‌شود و همچنین حضور لاک‌پشت گوش قرمز که جزو گونه‌های مهاجم است حیات گونه‌های بومی لاک‌پشت در تالاب عینک را مورد تهدید قرار داده است.

وی به وجود انواع ماهی از جمله کپور، زردپر، کولی و … در تالاب عینک رشت اشاره کرد و گفت: گونه‌های دیگری از آبزیان نیز در این تالاب مشاهده شده‌اند.

دهدار، ایجاد سایت پرنده نگاری با سه متر ارتفاع، و مسیر پیاده روی آموزشی و تفریحی و احداث پل چوبی را از اقدامات مؤثر در تالاب عینک دانست و تصریح‌کرد: پل چوبی بر روی تالاب عینک رشت همانند پل امیر کلایه با ۲ و نیم متر عرض قابلیت احداث داشته و باید از هرگونه تصرف جدید اراضی تالابی و ریختن زباله در آن محدوده جلوگیری شود.

مدیر پروژه طرح پژوهش، مطالعات و راه اندازی مرکز آموزش محیط زیست تالاب عینک رشت با اشاره به اینکه آب تالاب از کانال سد سنگر تأمین می‌شود، افزود: اگر نقاط خروجی آب تالاب عینک رشت کنترل نشود ورود آب نیز با شکست مواجه می‌شود. مجموعاً در تالاب عینک سه دریچه فلزی برای آبیاری زمین‌های کشاورزی تعبیه شده است که ارتفاع دریچه آن از کف تالاب سه متر بوده و پیشنهاد می‌کنیم کف دریچه‌های سه گانه یک متر افزایش پیدا کند.

از ورود فاضلاب‌ها به تالاب عینک رشت باید جلوگیری شود

دهدار با تاکید براینکه حق آبه تالاب عینک رشت باید مورد توجه باشد بیان کرد: جلوگیری از ورود فاضلاب‌ها به تالاب عینک رشت امری مهم بوده و در تالاب عینک در محدوده پارک دانشجو ورودی فاضلاب وجود ندارد اما در سه بخش دیگر تالاب عینک حدود ۱۴ ورودی فاضلاب به طور مجموع مشاهده شده است.

وی به پیشروی نی در تالاب عینک رشت اشاره کرد و گفت: نی هر سال رشد کرده و پوسیده می‌شود و موجب کم عمق شدن آب تالاب می‌شود؛ از ۳۶ هکتار در تالاب عینک حدود ۱۰ هکتار پوشیده از نی است که حدود چهار و شش دهم هکتار باید نی‌بری شود.

دهدار با بیان اینکه وجود نی در تالاب مزایایی نیز دارد افزود: اگر نی کاملاً قطع شود حیات تالاب به مخاطره می‌افتد و نی‌بری ها باید در مناطق مشخص و اصولی انجام شود.

مدیر پروژه طرح پژوهش، مطالعات و راه اندازی مرکز آموزش محیط زیست تالاب عینک رشت با تاکید بر به انجام هوادهی در بخش‌هایی از تالاب عینک گفت: در حال حاضر اکسیژن تالاب جنوبی صفر بوده و برای رفع چنین مشکلاتی نیازمند دستگاه هوادهی هستیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

فرماندار رشت

ضدعفونی معابر رشت با استفاده از تجهیزات تخصصی ارتش

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, میرشمس مومنی زاده در نشست …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.