صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / از اهدای “نسوج پیوندی” چه می‌دانید؟

از اهدای “نسوج پیوندی” چه می‌دانید؟

مقوله‌ی اهدای عضو در ایران که آغاز شکل‌گیری و قانون‌گذاری آن به حدود ۳۰ سال قبل بازمی‌گردد، همواره یکی از دغدغه‌های جدی وزارت بهداشت بوده است؛ عملی که به مرور زمان با فرهنگسازی مناسب توانسته باعث نجات جان بیماران نیازمند به پیوند عضو باشد...

عمل اهدای عضو در بیمارستان اهواز

 اما شاید پیوند نسوج امری کمتر شناخته شده برای مردم باشد و حتی کمتر کسی اطلاع داشته باشد که امکان اهدای نسوج از فردی که به مرگ طبیعی فوت کرده نیز وجود دارد.

دکتر ساناز دهقان – رئیس گروه پیوند و فراهم آوری اعضای وزارت بهداشت در این باره در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه فرایند پیوند نسوج از اشخاصی که به مرگ طبیعی هم فوت کرده باشند، امکان پذیر است، گفت: این نوع از برداشت نسج برای آن دسته از متوفیانی که برای تشریح به پزشکی قانونی نرفتند و نیز مشکلی در برداشت نسوج وجود نداشته باشد، صورت می‌گیرد.

دهقان افزود: البته فرایند برداشت نسج با برداشت عضو تفاوت دارد؛ به این صورت که نسوج برداشت شده بعد از گذشت ۶ ماه هنگامی که فرآوری‌های لازم بر آنها صورت گیرد، قابل استفاده هستند و مانند عضو، امکان استفاده از آنها بلافاصله پس از برداشت وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در این زمینه هم باید فرهنگسازی مناسب صورت گیرد، گفت: خانواده متوفیان با تصور اینکه بدن عزیزشان متلاشی می‌شود یا دیگر هیچ چیزی برای خاکسپاری باقی نمی‌ماند، نسبت به برداشت نسوج گارد دارند؛ در حالی که اینگونه نیست و شکل بدنی متوفی تغییری نخواهد داشت.

دهقان در پایان با بیان اینکه وزارت بهداشت مانند پیوند اعضا در زمینه پیوند نسوج ورود نکرده است، گفت: به همین دلیل ما آمار دقیقی از پیوند نسوج نداریم، اما کلیه‌ نسوج برداشت شده لیبل‌هایی دارند که از تاریخ برداشت و تولید آنها می‌توان به طور دقیق مطلع شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آمادگی ایران برای صادرات دارو به ارمنستان

به گزارش کسب و کار نیوز، همزمان با برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.