صفحه اصلی / استان ها / یزد / ابتکار متفاوت یزدی‌ها برای جذب گردشگر در تابستان
ابتکار متفاوت یزدی‌ها برای جذب گردشگر در تابستان

ابتکار متفاوت یزدی‌ها برای جذب گردشگر در تابستان

مدیرکل میراث فرهنگی یزد با اشاره به تدارک بیش از ۲۰ جشنواره تابستانه برای امسال در این استان، از کاهش هزینه‌های سفر به یزد از نیمه خردادماه تا نیمه شهریورماه خبر داد.

یزد

«سید مصطفی فاطمی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا تصریح کرد: استان یزد برای تابستان امسال بیش از ۲۰ جشنواره فرهنگی، گردشگری و هنری در نظر گرفته که هر هفته با تخفیف‌های ویژه‌ای از سوی هتل‌ها، مراکز خرید و کمپ‌های کویر نوردی، شاهد برگزاری آنها خواهیم بود.

وی کاهش هزینه سفر به یزد از طریق تخفیف‌های مراکز اقامتی و گردشگری در قالب این جشنواره را یادآور شد و گفت: این جشنواره‌ها که به همت شهرداری‌ها، اتاق بازرگانی، اصناف و جامعه هتلداران برگزار خواهد شد، به کاهش حتی تا نصف هزینه‌های سفر به یزد منتج می‌شود.

فاطمی در مورد جشنواره‌های تابستانه امسال یزد که از نیمه خردادماه تا نیمه شهریورماه ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: خرداد ماه امسال جشنواره‌های «گل انار» در تفت، «محصولات لبنی» در ندوشن، «زردآلو فراغه» در ابرکوه و همچنین «رویدادهای فرهنگی بم و یزد»، «رویدادهای فرهنگی ایران و مجارستان» و جشنواره «پارچه و دست‌بافت‌های سنتی فجر در مرکز استان برگزار می‌شوند.

وی از برنامه ریزی برای برگزاری پنج جشنواره دیگر در تیرماه خبر داد و یادآور شد: این جشنواره‌ها شامل «جشنواره گونه‌های نادر جانوری»، «جشن ثبت جهانی»، «موسیقی کویرنشینان»، «پایتخت کتاب» و «نصرآباد بهشت میوه‌ها» است که در شهرستان‌های مهریز، تفت و یزد برگزار می‌شود.

این مسئول در مورد جشنواره‌های مرداد ماه نیز بیان کرد: جشنواره «شب‌های مهریز»، جشنواره «کبوتر و پرندگان زینتی اردکان»، «آلبالو طزرجان»، «باز بافت و هفته گردشگری میبد» نیز به ترتیب در شهرستان‌های مهریز، اردکان، تفت، یزد و میبد برگزار می‌شود.

وی برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی آئینی تاتر ایران در شهرستان یزد را مختص شهریور ماه خواند و تصریح کرد: مسابقات موتور کراس، مجسمه‌های شنی، لوک برتر و خرما به میزبانی شهرستان بافق و جشنواره‌های صنعت چاپ و رالی کویر نیز به میزبانی شهرستان یزد در شهریور ماه امسال برگزار می‌شود.

فاطمی از تأثیر برگزاری این جشنواره‌ها در رشد گردشگری استان به ویژه گردشگری داخلی یاد کرد و گفت: سال گذشته رشد چشمگیر گردشگران داخلی یزد را به دنبال برگزاری این جشنواره‌ها شاهد بودیم که امیدواریم این رویدادها تداوم رونق گردشگری سال جاری را نیز به همراه داشته باشند.

برخلاف باور برخی که وقوع سیل را تنها عامل افزایش قابل توجه گردشگران نوروزی امسال به یزد مطرح می‌کنند، عوامل مختلف دیگری نیز در این امر دخیل بوده که یکی از آنها اقدامات و فعالیت‌های تبلیغاتی صورت گرفته در این حوزه بوده است.

بارندگی‌های نوروز امسال و وقوع حوادثی مانند سیل در برخی از اغلب نقاط کشور منجر به رکود سفرهای نوروزی و صنعت گردشگری داخلی کشورمان در نوروز ۹۸ شد ولی در حین حال، شهر جهانی یزد با سیلی از گردشگران نوروزی مواجه بود.

البته این رویداد، حرف و حدیث‌های زیادی را در برخی محافل به دنبال داشت به طوری که برخی معتقد بودند که شرایط نامساعد جوی و وقوع سیل در برخی نقاط کشور عامل این رشد چشمگیر گردشگر به یزد که یکی از رئوس مثلث طلایی گردشگری ایران به شمار می‌رود، بوده است.

«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد، واقعیت امر را چیزی فراتر از این عامل ذکر می‌کند و در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به افزایش ۲.۵ برابری جمعیت گردشگران نوروزی سال ۹۸ یزد اشاره و اظهار می‌کند: بازدید بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر از شهر یزد، رشد چشمگیری در آمارهای گردشگری کشور محسوب می‌شد لذا تحلیل‌های مختلفی را نیز به دنبال داشت.

وی، عوامل متعددی را در این استقبال چشمگیر گردشگران از یک شهر تاریخی مانند یزد برمی‌شمارد و تصریح می‌کند: عمده این عوامل شامل تبلیغات و جریان سازی‌های بعد از جهانی شدن یزد و البته وضعیت آب و هوایی کشور، کاهش سفرهای خارجی و تغییر سلیقه مسافرت در ایران از شهرهای شمالی و ییلاقی به سمت شهرهایی با تاریخ و تمدن غنی بود.

این مسئول با بیان این که تمام این عوامل در جذب گردشگران به استان یزد نقش داشتند، عنوان می‌کند: با این وجود نمی‌توان نقش پررنگ تبلیغات و فعالیت‌های صورت گرفته در این رابطه را نیز نادیده گرفت چرا که بیشترین تبلیغات داخلی و خارجی شامل تبلیغات فضای مجازی، شبکه‌های مجازی و استفاده از ظرفیت خبرنگاران داخلی و خارجی، از سوی استان یزد انجام شده بود.

فاطمی، شکل‌گیری هسته کشورهای هدف گردشگری یزد را نیز از دیگر اقدامات مؤثر در رونق گردشگری این استان می‌داند و می‌گوید: این هسته‌ها با عضویت اعضایی از این کشورهای هدف گردشگری یزد شامل آژانس‌های گردشگری، خبرنگاران، راهنمایان گردشگری و دیگر مبلغان این کشورها، فعالیت داشتند.

وی، بازخورد اخبار مربوط به گردشگری یزد در دنیا را از نکات قابل توجه شکل‌گیری این هسته‌ها عنوان می‌کند و می‌گوید: اخبار مربوط به یزد در روزنامه‌های معتبر دنیا و شبکه‌های تلویزیونی کشورهای مختلف منتشر شد که در نهایت به تبلیغات وسیعی برای یزد انجامید.

این مسئول درباره برگزاری تورهای آشناسازی و جشنواره‌های فصلی نیز تصریح می‌کند: سال گذشته جشنواره‌های متعددی در استان و به میزبانی شهرستان‌های مختلف برگزار شد به طوری که یزد، جایگاه اول رویدادهای گردشگری را در سال ۹۷ به خود اختصاص داد که ضریب اشغال هتل‌ها را نیز افزایش داد و در نهایت معرفی استان یزد را به دنبال داشت.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

زندان‌

لغو تمام بازدیدها از زندان‌های استان یزد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, «رضا ذوالفعلی‌نژاد» با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.