صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / آمریکا: هندوستان تمایلی برای رابطه عمیق‌تر دفاعی با کابل نشان نداده است
آمریکا: هندوستان تمایلی برای رابطه عمیق‌تر دفاعی با کابل نشان نداده است

آمریکا: هندوستان تمایلی برای رابطه عمیق‌تر دفاعی با کابل نشان نداده است

در گزارش کنگره آمریکا آمده است، هندوستان اگرچه بزرگترین شریک منطقه‌ای در بازسازی افغانستان است اما تمایل خود را برای پیگیری رابطه دفاعی عمیق‌تر با افغانستان نشان نداده است.

نیروهای امنیتی افغانستان

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری پی.تی. آی، جدیدترین گزارش سرویس تحقیق مستقل کنگره درباره افغانستان اعلام کرده که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در سال ۲۰۱۷ درباره جنوب آسیا هندوستان را به ایفای نقش بیشتری در توسعه اقتصادی افغانستان تشویق کرده بود.

در این گزارش همچنین آمده است: هندوستان بزرگترین شریک منطقه‌ای در بازسازی افغانستان است اما دهلی نو هیچ تمایلی برای پیگیری یک رابطه دفاعی عمیق‌تر با کابل نشان نداده است. این مساله در کنار سایر اقدامات دولت هندوستان باعث بروز نگرانی‌هایی از سوی پاکستان شده است.

این گزارش برای ارائه به قانونگذاران آمریکایی به منظور اتخاذ تصمیم‌های آگاهانه آماده می‌شود. این یک گزارش رسمی از سوی کنگره آمریکا نیست.

همچنین در این گزارش آمده که تحرکات منطقه‌ای و دخالت قدرت‌های خارجی در مرکز این درگیری در افغانستان قرار دارد. کشور پاکستان به عنوان همسایه افغانستان که در چندین دهه گذشته عمدتاً نقش فعال و منفی در افغانستان داشته، حائز اهمیت است. ترامپ مستقیماً پاکستان را به پناه دادن تروریست‌هایی متهم می‌کند که آمریکا در نبرد با آنهاست.

رهبران افغانستان در کنار فرماندهان نظامی آمریکا به صورت مستقیم یا غیرمستقیم قدرت و فعالیت شبه نظامیان را به پاکستان نسبت می‌دهند.

کارشناسان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا پاکستان ملزم به برقراری ثبات در افغانستان است یا تلاش می‌کند کنترل در افغانستان را از طریق روابط با گروه‌های شبه نظامی به ویژه حقانی به دست بیاورد.

مقام‌های آمریکایی دائماً پناهگاه‌های امن شبه نظامیان در پاکستان را به عنوان تهدیدی برای امنیت در افغانستان پیدا می‌کنند اگرچه برخی از ناظران اعتبار این اتهام را در نتیجه کنترل منطقه‌ای رو به رشد در داخل افغانستان زیر سوال می‌برند.

در ادامه این گزارش همچنین آمده است: پاکستان ممکن است یک افغانستان بی‌ثبات و ضعیف را به جای کشور متحد و قوی افغانستان (به ویژه کشوری که تحت رهبری دولت پشتون در کابل باشد؛ پاکستان یک اقلیت دور افتاده و بزرگ از پشتون دارد) ترجیح دهد.

دست کم تعدادی از رهبران پاکستانی گفته‌اند که بی‌ثباتی در افغانستان می‌تواند باعث تشدید ناآرامی در پاکستان شود؛ اسلام آباد با شبه نظامیان محلی در کشور درگیر است. پاکستان، افغانستان را یک مسیر استراتژیک بالقوه به داخل هندوستان می‌بیند اما همچنین پیش بینی می‌کند که بهبود روابط پاکستان با رهبری افغانستان موجب محدود شدن نفوذ هندوستان در افغانستان می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است: منافع هندوستان در افغانستان بیشتر از رقابت منطقه‌ای آن با پاکستان نشأت می‌گیرد که مانع تلاش‌های هندوستان در ایجاد روابط قوی‌تر و مستقیم‌تر تجاری و سیاسی با آسیای میانه شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.