صفحه اصلی / استان ها / مازندران / یک توریست خارجی معادل ۳۰ بشکه نفتی ایران ارزآوری دارد
یک توریست خارجی معادل ۳۰ بشکه نفتی ایران ارزآوری دارد

یک کارشناس گردشگری:

یک توریست خارجی معادل ۳۰ بشکه نفتی ایران ارزآوری دارد

یک کارشناس گردشگری معتقد است: شرایط فعلی اقتصاد ایران نیازمند یک آلترناتیو مناسب است و اقتصاد نفتی ایران سایر بخش‌های اقتصادی را تنبل کرده است.

خاطرات دیجیتال

به‌ گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ‌ایسنا،محمدرضا اورمزدی، اظهار کرد: متوسط درآمد حاصل از فروش یک بشکه نفت در بهترین حالت امروز برای ایران ۷۰ دلار بوده و این در حالیست که یک توریست خارجی معادل ۳۰ بشکه نفتی ایران ارزآوری دارد.

وی بیان کرد: باید از تهدید تحریم‌های نفتی به عنوان یک فرصت مغتنم بهره برد؛ شاید فصل نوین حرکت به سمت یک آرمان شهر گردشگری برای ایران بهره مندی از چنین ظرفیت‌هایی برای شکوفایی اقتصاد کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه نفت ایران علاوه بر وابستگی اقتصادی کشور چشم طمع بیگانگان را به همراه داشته و ماجراهای گوناگون برای اقتصاد و کشور به وجود آورده است، خاطرنشان کرد: برخی از کشورهای همسایه و همچنین قدرت‌های جهانی خواستار انزوای سیاسی و جغرافیایی ایران هستند از این رو گردشگری می‌تواند با معرفی بهینه ایران به دنیا نقشه‌های آنان را خنثی کند.

این کارشناس گردشگری، جاذبه‌های بی بدیل و اقلیم چهار فصل کشور را بهترین ظرفیت صنعت گردشگری ایران برای جایگزینی اقتصاد نفتی در چرخاندن چرخ‌های اقتصادی در تمام طول سال عنوان کرد و افزود: با نگاهی به رتبه‌های نخست اقتصاد گردشگری جهان خواهیم دید کشورهایی نظیر فرانسه، اسپانیا، امارات، ترکیه و غیره از معبر گردشگری اقتصادی درآمدی بیش از کشورهای صاحب نام نفتی جهان دارند.

اورمزدی از کشور ترکیه به عنوان یک نمونه بارز و ممتاز برای توجیه اقتصاد گردشگری در منطقه یاد و تاکید کرد: ترکیه کشوری مسلمان و بدون منابع نفتی است اما درآمد ارزی این کشور حاصل از گردشگری ۸ برابر درآمد نفتی ایران است.

جایگاه گردشگری ایران در دنیا

وی جایگاه گردشگری ایران را از منظر تاریخی و طبیعت گردی ( Ecotourism ) بر اساس آمار سازمانی جهانی گردشگری یونسکو به ترتیب دهم و پنجم معرفی و تصریح کرد: در بخش ثبت آثار تاریخی ایران بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار اثر تاریخی ثبت شده داشته که این اشیا برخی ثبت ملی و برخی ثبت سازمان جهانی یونسکو هستند.

این کارشناس گردشگری با بیان اینکه کشورهای جهان در حوزه گردشگری به ۳ دسته رنگی تقسیم بندی می‌شوند، خاطرنشان کرد: اگر گردشگر یا جهانگردی قصد مسافرت داشته باشد برای آگاهی از وضعیت کشور مقصد به سفارتخانه مراجعه کرده و به هشدارهای موجود که با رنگ بندی مشخص شده است توجه کرده و بر آن اساس مقصد خود را مشخص می‌کند.

وی در ادامه افزود: سه رنگ قرمز، زرد و سبز برای مقاصد گردشگری تعریف شده که به ترتیب برای مشخص کردن کشورهای پر خطر و نا ایمن، دارای ریسک و خطرپذیر و ایمن و سالم به کار می‌رود که ایران در تصاویر گردشگری با رنگ زرد مشخص شده و کشوری دارای ریسک در بخش‌های سرمایه گذاری و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری معرفی می‌شود.

معرفی چهره مثبت ایران به دنیا

اورمزدی با تصریح اینکه باید تصویر مناسب و زیبایی از ایران به دنیا مخابره شود و ایران هراسی از جامعه جهانی زدوده شود، تاکید کرد: وزارت امور خارجه به وسیله سفارتخانه‌ها و رایزنان فرهنگی، سازمان گردشگری و نهادهای مرتبط با این حوزه به ویژه صدا و سیما با محوریت شبکه‌های برون مرزی، نقش اصلی را در معرفی چهره مثبت از ایران به دنیا برعهده دارند و باید با اطلاع رسانی و تبلیغات در این زمینه پر قدرت ظاهر شوند.

وی، نقش صدا و سیمای جمهوری اسلامی در این بخش را بسیار پر رنگ توصیف کرد و افزود: معرفی جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی و بکر کشور با پخش تصاویر زیبا و قاب‌های تماشایی با بهره گیری از تکنیک‌های نوین به زبان‌های زنده دنیا گامی بزرگ در این راستا خواهد بود.

مدیر تورهای گردشگری داخلی و خارجی به سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های فرهنگی توسط نهادهای مرتبط اشاره و تصریح کرد: سازمان‌هایی نظیر فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد در زمینه معرفی ایران به جهان نقش محوری دارند که باید در این زمینه تلاش مضاعفی صورت گیرد.

ایجاد یک شبکه تخصصی گردشگری توسط رسانه ملی

این مدرس دانشگاه از رویکرد رسانه‌های دیداری در کشورهای دیگر با تأسیس یک شبکه اختصاصی گردشگری سخن گفت و اظهار کرد: یکی از ضعف‌های ما عدم وجود یک شبکه مستقل و تخصصی گردشگری در رسانه ملی است که جاذبه‌های کشور را به چندین زبان زنده دنیا معرفی کرده و ظرفیت‌های بی نظیر و بزرگ ایران را به رخ جهانیان بکشاند.

زیرساخت‌های کشور باید اصلاح شوند

اورمزدی نیاز به تسهیل بخشی در زمینه‌های صدور ویزا، مقررات ارزی و گمرکی، بیمه و بانکداری در کشور را برای ورود گردشگر ضروری توصیف کرد و گفت: لزوم اصلاح در زمینه‌های زیربنایی گردشگری، شبکه رزرواسیون، مدیریت تورها و نیز ارتقای کیفیت هتلداری برای ورود گردشگران خارجی حتمی است.

این کارشناس گردشگری از تبادلات مالی گردشگران با تنها یک کارت بانکی در سراسر دنیا به نام “مستر کارت” خبر داد و با بیان اینکه این سیستم در ایران کارایی ندارد، تصریح کرد: مشکلات تحریم‌ها باعث شده تا گیت های مالی ایران دچار مشکل شده و دستگاه دیپلماسی کشور باید برای حل مشکلات وارد عمل شود.

وی با بیان اینکه عمر شبکه فرودگاهی و پایانه‌های هوایی ایران بیش از ۴۰ سال بوده و بخشی از آنها برای پروازهای بین المللی کارایی لازم را ندارند با ذکر مثالی تشریح کرد: ترجیح و اولویت یک گردشگر برای پرواز از مبدا تورنتو کانادا با سه ایرلاین “کی ال ام هلند”، “ایران ایر” و “لوفتانزا” بالطبع ایرلاینی است که بهترین خدمات و ایمن ترین پرواز را داشته باشد.

اورمزدی، شبکه حمل و نقل کشور را در تمامی ساختارها اعم از دریایی، ریلی، جاده‌ای و هوایی نیازمند اصلاح دانست و با بیان اینکه خدمات در سطح بین المللی و استانداردهای جهانی برای تمامی ناوگان‌ها لازمه حضور گردشگران خارجی است، تاکید کرد: بسیاری از جاده‌های کشور با توجه به قدمت از حیث انتفاع خارج شده و حتی اتوبان‌هایی که اخیراً احداث شده اند فاقد استانداردهای بین المللی در علامت گذاری ها و بیس سازه هستند.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به مشکلات آماری در زمینه حضور گردشگر در ایران، تعدد منابع آماری در این زمینه را سبب ایجاد پارادوکس و تناقض دانست و تصریح کرد: مبنای گزارش‌های آماری باید مرکز آمار ایران باشد اما در عمل شاهدیم که هر یک از سازمان‌ها آمارهای مخصوص به خود را ارائه می‌کنند.

وی با تصریح اینکه آمار مبنای برنامه ریزی بوده و تناقضات حاکم آماری، برنامه ریزی را دچار اختلال می‌کند، تاکید کرد: آمار درست و دقیقی از میزان حضور گردشگران در ایران وجود نداشته و منابع آماری رقم‌های گوناگونی را در این زمینه ارائه می‌کنند که این یکی از ضعف‌ها و نواقص برای برنامه ریزی کلان به شمار می‌رود.

اورمزدی با اشاره به اینکه کشورهای عرب زبان همسایه ایران بیشترین حجم تبادلات مالی و ارزی بخش گردشگری خارجی ایران را از آن خود کرده اند، اضافه کرد: کشورهای عراق و سپس عمان بیشترین مسافرت تفریحی را به ایران دارند.

وی در ادامه افزود: از اروپا کشورهایی نظیر فرانسه، آلمان، ایتالیا، اتریش و نروژ تورهایی انفرادی و گروهی به صورت جسته و گریخته به ایران دارند، از آسیا نیز چینی‌ها کم و بیش وارد ایران شده اند اما هدف اصلی آنان تجارت و بازرگانی است که در کنار آن از آثار تاریخی بازدید کرده اند، کشورهای قاره آمریکا نیز کمترین بازدید کننده از ایران را به خود اختصاص داده اند.

اورمزدی با اشاره به اینکه باید از تهدید تحریم‌های نفتی به عنوان یک فرصت مغتنم بهره برد، تاکید کرد: شاید فصل نوین حرکت به سمت یک آرمان شهر گردشگری برای ایران بهره مندی از چنین ظرفیت‌هایی برای شکوفایی اقتصاد کشور باشد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کرونا

تست کرونا ۲۵۰ بیمار مبتلا به کرونا مثبت در بابل اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از اول اسفند ماه تاکنون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.