صفحه اصلی / اسلایدر / عقب ماندگی در انتقال تکنولوژی تولید لوازم خانگی
عقب ماندگی در انتقال تکنولوژی تولید لوازم خانگی

کره جنوبی نمی‌تواند با تصمیمات آمریکا مخالفت کند

عقب ماندگی در انتقال تکنولوژی تولید لوازم خانگی

طی روزهای گذشته برخی شایعات در مورد خروج شرکت‌های واردکننده لوازم خانگی از ایران مطرح شد که نگرانی هایی را از بابت تامین نیاز بازار به وجود آورده است. فضای مجازی این روزها منبعی برای اعلام اخبار جدید شده و سرعت پخش اخبار در این فضا دیگر غیرقابل کنترل است. سامسونگ و ال جی دو غول بازار لوازم خانگی هستند که حجم زیادی از بازار لوازم خانگی کشور از جمله یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی و ظرفشویی و ... را در دست دارند و سال‌های زیادی است که در کشور حضور دارند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در این رابطه یک مقام مسئول توضیح داد که سامسونگ و ال جی پیگیر مشکلات خود در این بخش هستند و با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که در این بخش انجام و تجهیزات و ماشین‌آلاتی که خریداری شده است امکان تعطیل شدن این واحدها در ایران وجود ندارد. اما عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بابیان اینکه ایران در تولید لوازم‌خانگی به خودکفایی رسیده است، گفت: ایران توانست تکنولوژی موردنیاز را به داخل کشور منتقل کند. رامین نورقلی‌پور، با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر خروج سامسونگ و ال‌جی از بازار ایران، گفت: کره جنوبی تمایلی به خروج از ایران و از دست دادن بازار ۸۰ میلیون نفری ما ندارند اما باید به این نکته نیز توجه کرد که کره جنوبی امنیت کشور خود را در برابر تهدیدهای کره شمالی مدیون آمریکا می‌داند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس مذاکراتی که با کره جنوبی در سطح مجلس‌ها انجام گرفت مشخص شد کره جنوبی نمی‌تواند با تصمیماتی که آمریکا در حوزه تحریم ایران اتخاذ می‌کند مخالفت کند. محمد طحانپور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی هم اظهار کرد: سامسونگ و ال جی طی سالیان اخیر دانش و تکنولوژی زیادی به کشور وارد کردند و سرمایه گذاری زیادی هم از طرف ایرانی و هم طرف کره‌ای برای ساخت محصولاتشان در داخل کشور صورت گرفته است. طحانپور افزود: بر اساس سرمایه گذاری‌های که صورت گرفته مقرر شده ایران در سال ۹۸ از طرف سامسونگ هاب منطقه شود. وی ادامه داد: با توجه به اینکه در منطقه سامسونگ و ال جی کارخانه‌ای ندارند و تنها در کشور مصر تولید تلویزیون دارند، به امید در اختیار گرفتن بازار منطقه به ایران آمدند و خیلی بعید به نظر می رسد این موقعیت را به سادگی از دست بدهند. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره میزان سرمایه گذاری این دو برند در کشور گفت: حجم سرمایه گذاری به حدی است که تولیدات این دو برند می‌تواند کل منطقه را پوشش دهد. گفتنی است این شرکت ها در سال‌های گذشته نیز که کشور با تحریم های متعددی مواجه بود بازار ایران را به خاطر سودآوری زیادی که برای آن‌ها داشت ترک نکرند و باقی مانند. البته آنچه مسلم است بیان این شایعات در این شرایط بیشتر به التهاب بازار و افزایش قیمت های کاذب محصولات لوازم خانگی دامن می زند چراکه هنوز هیچ مکاتبه رسمی ای در این خصوص از طرف شرکتهای کره ای با طرف ایرانی در مورد تایید این شایعات صورت نگرفته است.

دانش تولید در کشور کم است

میثم استواری، کارشناس بازار لوازم خانگی

برندهای خارجی زیادی در بازار لوازم خانگی ایران فعالیت دارند که با توجه به تحریم های اعمال شده توسط آمریکا شبهاتی در رابطه با ماندن و نماندن این برندها در بازار ایران مطرح شده است. دو برند کره ای فعال در بازار ایران که سهم قابل توجهی از بازار لوازم خانگی ایران را دردست دارند با تحریم هایجدید و قوانینی که دولت آمریکا وضع کرده است باید از ایران خارج شوند و نمی توان گفت قانون آمریکا برای این دو برند استثنا قائل خواهد شد. ال جی و سامسونگ دو تامین کننده بزرگ بازار لوازم خانگی ایران هستند که در صورت ترک ایران بازار ۸۰ میلیون نفری را از دست خواهند داد و به مراتب در درآمدزایی آنها تاثیر می گذارد. تا زمانیکه صحبت از خروج برندهای لوازم خانگی از کشور نبود کسی خطر را احساس نکرده بود ولی امروز باید اشاره کنیم زمانی که باید به فکر انتقال تکنولوژی تولید لوازم خانگی می بودیم خیلی آن را جدی نگرفتیم. هرچند اقداماتی توسط این دو برند در زمینه تولید برخی لوازم خانگی در کشور انجام شده اما در نوع کالایی که انتقال تکنولوژی آن انجام شده محدودیت وجود دارد. به هر ترتیب باید اذعان داشت زمانی که باید با دارندگان بازار لوازم خانگی بر سر انتقال تکنولوژی توافق می کردیم کوتاهی و تعلل کرده ایم و امروز با خروج احتمالی برندها از ایران باید این عقب ماندگی را جبران کنیم. در زمینه تولید داخلی کارهای بسیار خوب و مثبتی انجام شده و می توان به آینده امیدوار بود در شرایطی که حمایت در کنار آنها وجود داشته باشد. البته نمی توان منکر این واقعیت شد که دانش تولید در کشور کم است و باید از دانش خارجی ها و برندهای وارداتی استفاده می شد.

متاسفانه باید به این حقیقت اعتراف کرد که با خروج برندهای مورد نظر از بازار ایران و در شرایطی که کره‌ای‌ها بازار کشور را به قبضه خود درآورده اند قیمت لوازم خانگی افزایش پیدا می کند و بازار سیاه برندهای اروپایی در ایران به شدت داغ خواهد شد. قاچاق این محصولات و کالاهای مرتبط نیز افزایش خواهد یافت. امروز در شرایطی قرار داریم که شاید در برخی محصولات بتوانیم نیاز بازار لوازم خانگی را تامین کنیم اما این حقیقت است که محصولی که صادرات نداشته باشد در جای خود درجا می‌زند. اگر قرار به صادرات داریم باید اشاره شود که به این راحتی نمی توانیم کالا صادر کنیم. صادرات محصولات و کالای ایرانی علاوه بر کیفیت و خدمات خوب، قیمت مناسبی را نیز می طلبد که در حال حاضر با توجه به شرایط و هزینه های تولید، امکان کاهش قیمت وجود ندارد. ما نباید سراغ کشورهایی نظیر چین برویم باید کشورهایی مانند ترکیه را الگوی خود قرار دهیم که بهترین کالاهای اروپایی را با برند خود و با قیمت مناسب تولید و صادر می کند. ترکیه نفت ندارد، گاز ندارد پتروشیمی ندارد در حالی که ایران از تمامی این فاکتورها به همراه نیروی مناسب و خلاق کار بهره می برد.

موضوع دیگری که به دنبال خروج برندهای خارجی لوازن خانگی در ایران مطرح خواهد شد موضوع صمانت نامه ها و گارانتیهایی است که به مشتریان و خریداران این محصولات داده شده است. واقعیت این است که با خروج برند نمایندگی های آنها نیز از ایران خارج خواهند شد اما در کشور ما به دلیل اینکه بسیاری از تعمیرکاران قادر به تعمیرات لوازم مورد نظر هستند این مشکل شاید وجود نداشته باشد اما خریداران را متحنل هزینه هایی خواهد کرد.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.