شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، در همین زمینه دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: از ١۵هزار خودروى موجود، ٢۵٠٠خودرو بر اساس اعلام دستگاه قضایى مرتکب تخلف شدهاند که این تعداد باید مورد بررسى قرار بگیرند. مهدی دادفر، با بیان اینکه مهلت مصوبه اجرایی هیئت دولت درخصوص ترخیص خودروهای در گمرک مانده تا ۲ روز دیگر به پایان میرسد، گفت: تنها تعداد کمی از خودروهای در گمرک مانده ترخیص شدهاند که تعداد آنها حتی به یکهزار دستگاه هم نمیرسد و این تعداد اندک به تعادلبخشی به بازار کمکی نمیکند. دادفر افزود: خریدارانی که بیش از یکسالونیم تمام هزینههای خرید خودرویی را پرداخت کردهاند، با انتشار این اخبار خود را محق میدانند که خودرو ترخیصی در اختیار آنان قرار بگیرد و این موضوع اختلافات میان شرکتهای نمایندگی و مردم را افزایش خواهد داد. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه ١۵هزار خودرو در گمرکات دپو شده است، اظهار کرد: با محاسبه نرخ ارز روز حدود ٨هزار میلیارد تومان خودرو در گمرک وجود دارد که همه متعلق به مردم است. وی گفت: از ١۵هزار خودروى موجود، ٢۵٠٠خودرو بر اساس اعلام دستگاه قضایى مرتکب تخلف شدهاند که این تعداد باید مورد بررسى قرار بگیرند.
متولیان بازار و مسئولان مربوطه تنها سکوت اختیار کرده اند
علی فروزان، کارشناس بازار خودرو
اظهارنظرهای بسیاری در رابطه با ترخیص و عدم ترخیص خودروهای مانده در گمرک همواره وجود داشته و تعیین تکلیف آنها در همین اندازه است و وارد عمل نشده و نخواهد شد. این وضعیت به اندازه ای بلاتکلیف است که در برهه ای از زمان زمزمه ورود ریاست جمهوری به موضوع پرونده خودروهای مانده در گمرک و اجازه ترخیص آنها مطرح شد. اما به هر ترتیب تا به امروز خبری از نتیجه نشده است. آماری منتشر شد مبنی بر اینکه ۲۰۰ خودرو از مجموع خودروهایی که در گمرک خاک می خورند آزاد شده و اجازه ترخیص به آنها داده شده است که به واقع در صحت و سقم این خبر تردید وجود دارد. عدم تمایل دولت برای اعطای مجوز ترخیص و به سرانجام رساندن سرنوشت خودروهای وارداتی در گمرک دلایل بسیاری دارد و مهم ترین آن مشخص شدن منشا ارزی خودروهای وارداتی است. اینکه منشا ارزهای اختصاص داده شده برای خرید این خودروها از چه جایی و توسط چه کسانی بوده هنوز مشخص نیست و گویی تمایلی هم برای مشخص شدن آن وجود ندارد. هم چنین
فرآیند پیچیدهای در خصوص خودروهای وارداتی ایجاد شده و به دلیل اینکه تخلفات در ثبت سفارشها بالاست و در برخی موارد قوه قضاییه وارد روند بررسی پروندهها شده و باید پس از بررسیها کارهای ترخیص خودرو انجام شود امیدی به ترخیص و حل مشکلات این خودروها در سال جاری وجود ندارد. بنابراین نباید انتظار داشت که دولت در سال ۹۸ نیز با آزادسازی و یا ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک موافقت کند. این در حالی است که سرمایه هزاران میلیارد تومانی است که در گمرک خاک می خورد و می توان برای آن راه حل های بسیاری داشت. شاید ساده ترین راه آن آزادسازی خودروها باشد تا پس از فروخته شدن و یا حتی ماقبل آن جرایم مربوطه پرداخت شود. به این ترتیب با آزادسازی این خودروها و هم چنین آزادسازی واردات خودرو می توان تعادل را به بازار بازگرداند و از طرفی دیگر کسری بودجه دولت را تا حد زیادی جبران کرد. افزایش قیمت ها در بازار خودرو در این روزها به بالاترین میزان خود رسیده در حالی که متولیان این بازار و مسوولان مربوطه تنها سکوت اختیار کرده اند و برای کنترل و تنظیم قیمت ها دست روی دست گذاشته اند.