صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / یدیعوت آحارونوت: چه زمان اسرائیل برای مقابله با چین در سوریه از خواب بیدار می‌شود؟
یدیعوت آحارونوت: چه زمان اسرائیل برای مقابله با چین در سوریه از خواب بیدار می‌شود؟

یدیعوت آحارونوت: چه زمان اسرائیل برای مقابله با چین در سوریه از خواب بیدار می‌شود؟

گفته‌ها درباره حضور فعال چین در سوریه تنها ارزیابی کارشناسان یا نتیجه پژوهش‌های آکادمیک نبوده بلکه این مساله توسط دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل ثابت شده است.

چین سوریه

به گزارش کسب و کار نیوز، روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت به نقل از یک منبع امنیتی عالی رتبه نوشت، این چینی‌ها هستند که سوریه را بازسازی خواهند کرد، این فرضیه‌ای است که از دو سال پیش میان کارشناسان رایج شده و آنها تاکید دارند، دولت و ارتش اسرائیل باید برای مقابله با پیامدهای این واقعیت بر جایگاه استراتژیک خود آماده باشند.

این روزنامه عبری‌زبان در ادامه ابراز نگرانی کرد که اسرائیل پس از گذشت زمان تصمیماتی در این خصوص بگیرد و برخورد با این واقعیت سطحی باشد.

یدیعوت آحارونوت در ادامه نوشت، اسرائیل در سال ۲۰۱۵ با مدیریت بندر حیفا توسط شرکتی چینی به مدت ۲۵ سال موافقت کرده و این قرارداد را برای ۲۵ سال دیگر نیز تمدید کرد. با وجود اهمیتی که این تصمیم داشت اما در نهایت بدون اقدامی هماهنگ یا بررسی آثاری که مشارکت طولانی مدت چین در ایجاد زیرساخت‌ها در اراضی اشغالی می‌تواند داشته باشد، گرفته شد و در نتیجه امروز اسرائیل دچار آشفتگی سیاسی شده است. آمریکایی‌ها مشارکت چین در بندر حیفا را تعرض به امنیت ملی خود دانستند. رزم‌ناوهای آمریکایی در این بندر پهلو می‌گیرند و این کشور از جاسوسی چین نگران است. به این ترتیب تل‌آویو به زودی مجبور خواهد شد بین چین و آمریکا یکی را انتخاب کند. به همین دلیل اسرائیل تلاش می‌کند برای جلوگیری از وقوع چنین امری، به توافق متفاوتی دست یابد.

این روزنامه اسرائیلی در ادامه نوشت، ماجرای چین می‌تواند دراماتیک‌تر و پیچیده‌تر شود زیرا بازسازی سوریه مسیری چند ۱۰ ساله و با سرمایه‌گذاری‌هایی چند تریلیون دلاری است. اقتصاد سوریه تا سال ۲۰۱۸ حدود ۲۵۰ میلیارد دلار خسارت دیده و نیمی از زیرساخت‌های این کشور نابود و نزدیک به شش میلیون از مجموع ۲۳ میلیون سوری مجبور به مهاجرت شده و نزدیک به چهار میلیون دیگر نیز در مناطق مختلف کشور خود آواره هستند و بازسازی سوریه به یک طرح ۳۰ ساله نیاز دارد.

با بررسی سریع توانمندی‌های کشورهای فعال در سوریه می‌توان دریافت که روس‌ها توان بر عهده گرفتن چنین پروژه سنگینی را ندارند و احتمالا در زیرساخت‌هایی مانند برق و ارتش سرمایه‌گذاری می‌کنند که حاکمیت آنها را تقویت ببخشد، ایران نیز در شرایط حاضر باید اول اوضاع اقتصادی خود را سامان دهد، از سوی آمریکا نیز توجه و اهتمامی نسبت به سوریه وجود ندارد و از طرفی اروپایی‌ها نیز تنها حرف می‌زنند، عربستان هم هیچ گونه تمایلی برای کمک به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه ندارد، در مقابل چینی‌ها هم بودجه دارند هم منافع آنها در پروژه “یک کمربند و یک جاده” است که می‌خواهند آن را تا پیش از اواسط قرن جاری به پایان برسانند. این طرح شامل ساخت مسیرهای زمینی و دریایی میان چین و بازار بزرگ اروپا و توسعه همزمان کنترل چین بر رایزنی‌های بین‌المللی است.

یدیعوت آحارونوت پیش‌بینی کرد، چین در سوریه الگوی آفریقا را پیاده کند، آنها در بخش وسیعی از کشورهای آفریقایی که توان بازپرداخت بدهی‌های خود را نداشتند، عملیات ساخت و ساز راه‌انداخته و در مقابل بر منابع طبیعی این کشورها دست انداخته و با سیاست خود آنها را به شکلی در راستای منافعشان به کار گرفتند.

این روزنامه اسرائیلی در پایان نوشت، زمانی که چینی‌ها صدها میلیارد دلار را به سوریه منتقل کردند، روس‌ها با آرامش در بندر طرطوس و پایگاه حمیمیم خواهند نشست و از منافع خود در آنجا حفاظت خواهند کرد، ایرانی‌ها هم باید کنار بیایند اما اسرائیل مجبور می‌شود با منافع بزرگ چینی‌ها در مرزها سازش کند. تنها این سوال باقی می‌ماند که اسرائیلی‌ها چه زمانی به لزوم آمادگی برای این واقعیت فکر خواهند کرد؟

یدیعوت آحارونوت با اشاره به تاخیر اسرائیل در آمادگی برای چالش‌های پیش رو در پاسخ به این سوال نوشت، احتمالا اسرائیل روزی که چنین اتفاقی رخ داد، به فکر خواهد افتاد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.