صفحه اصلی / سیاسی / سیاست داخلی / اصلاح‌طلبان به جمعبندی نرسیدند و اصولگرایان رقیب را رصد می‌کنند
اصلاح‌طلبان به جمعبندی نرسیدند و اصولگرایان رقیب را رصد می‌کنند

مرور اخبار انتخابات در هفته‌ای که گذشت

اصلاح‌طلبان به جمعبندی نرسیدند و اصولگرایان رقیب را رصد می‌کنند

در روزهای گذشته ترکیب ستاد انتخابات کشور از سوی وزیر کشور انتخاب و جدول برنامه اجرای انتخابات نیز به فرمانداری‌های سراسر کشور ابلاغ شد. وزارت کشور و نیروی انتظامی هم تاکید کردند که در انتخابات بی‌طرف خواهند بود.

انتخابات - رای - صندوق‌رای - رای‌گیری - انتخابات مجلس

به گزارش کسب و کار نیوز، انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات اولین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ۵ استان تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم به صورت همزمان در روز دوم اسفند برگزار می‌شود. در انتخابات خبرگان رهبری از استان تهران ٢ نفر و در هر یک از حوزه‌های انتخابیه استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم یک نفر با رأی مردم انتخاب خواهند شد.

ترکیب ستاد انتخابات کشور

وزیر کشور با صدور حکمی، جمال عرف معاون سیاسی وزارت کشور را به عنوان رئیس ستاد انتخابات کشور و حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور را به عنوان رئیس ستاد امنیت انتخابات تعیین کرد.

همچنین جواد ناصریان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور به عنوان عضو ستاد انتخابات کشور و رئیس کمیته مالی و پشتیبانی این ستاد، سید سلمان سامانی قائم مقام وزیر در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها به عنوان عضو و رئیس کمیته حقوقی ستاد انتخابات کشور، امیر شجاعان رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور به عنوان عضو و رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور، سید رمضان شجاعی کیاسری رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور به عنوان عضو و رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور، حمید درخشان نیا رئیس سازمان ثبت احوال به عنوان عضو ستاد انتخابات کشور و سید اسماعیل موسوی مدیر کل دفتر انتخابات به عنوان عضو و دبیر ستاد انتخابات کشور انتخاب شدند.

همچنین رئیس ستاد انتخابات کشور از استانداران خواست که ستاد انتخابات استان‌ها را تشکیل دهند.

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۱ خود فهرست اشخاصی که از داوطلب شدن در حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور محروم هستند (مگر اینکه حداقل شش ماه قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند) را منتشر کرد.

کلیات برنامه زمانبندی برگزاری انتخابات

بر اساس جدول انتخابات، ۱۰ تا ۱۶ آذر ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات انجام می‌شود. زمان اجرای سایر مراحل انتخابات به شرح زیر است:

۹۸/۲/۱۰: اعلام رسمی تاریخ ثبت نام از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی

۹۸/۳/۱۰ تا ۹۸/۳/۱۶: مهلت استعفای داوطلبان مشمول ماده ۲۹ قانون انتخابات

۹۸/۹/۱۰ تا ۹۸/۹/۱۶: دستور شروع انتخابات و ثبت نام از داوطلبان

۹۸/۹/۱۰ تا ۹۸/۹/۱۵: تشکیل هیأت‌های اجرایی

۹۸/۹/۱۰ تا ۹۸/۹/۲۱: بررسی سوابق داوطلبان در مراجع چهارگانه

۹۸/۹/۱۷ تا ۹۸/۹/۲۶: بررسی صلاحیت داوطلبان در هیأت‌های اجرایی

۹۸/۹/۲۷: ابلاغ مراتب رد صلاحیت به داوطلبان توسط فرماندار مرکز حوزه انتخابی

۹۸/۹/۲۸ تا ۹۸/۱۰/۱: شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده به هیأت نظارت استان

۹۸/۱۰/۲ تا ۹۸/۱۰/۲۱: رسیدگی به شکایات داوطلبان رد صلاحیت شده توسط هیأت نظارت استان و اظهار نظر در خصوص صلاحیت کلیه داوطلبان پس از کسب نظر هیأت مرکزی نظارت و اعلام آن به فرماندار مربوطه

۹۸/۱۰/۲۲ تا ۹۸/۱۱/۱۱: ابلاغ مراتب تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان توسط فرماندار مرکز حوزه انتخابیه و دریافت شکایت از داوطلبان رد صلاحیت شده و اظهار نظر قطعی و نهایی شورای نگهبان در خصوص کلیه داوطلبان و اعلام آن به وزارت کشور

۹۸/۱۱/۱۲ تا ۹۸/۱۱/۱۴: دریافت شکایت از داوطلبانی که در سیر مراحل قبلی تأیید شده‌اند لیکن شورای نگهبان نظر به رد صلاحیت آنان دارد.

۹۸/۱۱/۱۵ تا ۹۸/۱۱/۲۱: رسیدگی به شکایات داوطلبان توسط شورای نگهبان و اعلام آن به وزارت کشور

۹۸/۱۱/۲۲: اعلام قطعی اسامی نامزدها به مراکز حوزه‌های انتخابیه توسط وزارت کشور

۹۸/۱۱/۲۳: انتشار آگهی اسامی نامزدهای تأیید شده

۹۸/۱۱/۲۳: جمع‌بندی، تهیه، تنظیم و انتشار آگهی انتخابات

۹۸/۱۱/۲۳ تا ۹۸/۱۱/۳۰: تبلیغات انتخاباتی نامزدها

۹۸/۱۲/۱: ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی

۹۸/۱۲/۲: اخذ رأی از واجدین شرایط

تاکید بر بی‌طرفی وزارت کشور و نیروی انتظامی

وزارت کشور و نیروی انتظامی اعلام کرده‌اند که در انتخابات دوم اسفند بر اصل بی‌طرفی تاکید دارند.

جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور اظهار داشت: «رعایت قانون و اصل بی‌طرفی، رویکرد محوری و اساسی وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات است و بدیهی است به هیچ عنوان، جانبداری‌های جریانی و جناحی در برگزاری انتخابات از سوی مجریان انتخابات پذیرفتنی نیست.»

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی نیز تأکید کرد: «برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات باید به گونه‌ای باشد که انتخابات در امنیت کامل برگزار شود و همچون گذشته به دور از جناح‌گرایی عمل کنیم.»

منتجب‌نیا علیه شورای عالی و شورای هماهنگی

گرچه اصلاح‌طلبان در انتظار آغاز فعالیت انتخاباتی شورای عالی سیاستگذاری و شورای هماهنگی هستند، منتجب نیا این انتظار را موجب تلف شدن وقت می‌داند.

حجت الاسلام والمسلمین رسول منتجب نیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این باره گفت: «اگر احزاب اصلاح‌طلب با بحث کردن درباره ادامه کار شوراهای بالادستی وقت را تلف کنند، ناچار می‌شوند در انتخابات به حداقل‌ها قانع شوند. برخی هم تصور می‌کنند با شرط گذاشتن برای انتخابات می‌توانند رقیب را قانع یا تسلیم کنند در حالیکه که اگر ما در انتخابات شرکت نکنیم، برای ما فرش قرمز پهن نمی‌کنند.»

محمد نیشابوری سخنگوی حزب اسلامی کار با اشاره به اینکه در حال حاضر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به تصمیم جمعی نرسیده است، بیان کرد: «باید منتظر بمانیم ببینیم شورای هماهنگی چه تصمیمی برای ورود به انتخابات سال جاری می‌گیرد؛ ما هم در حزب اسلامی کار منتظر هستیم تصمیم شورای هماهنگی را بشنویم تا نحوه ورود به عرصه انتخابات را مشخص کنیم.»

محمد کیانوش‌راد فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز با بیان اینکه فعالیت تشکیلاتی در میان اصلاح‌طلبان به آهستگی در جریان است، گفت: «معتقدم اصلاح طلبان در مجموع به دلایل متفاوت در چارچوب شورای عالی سیاستگذاری در انتخابات شرکت خواهند کرد.»

محمود میرلوحی فعال سیاسی اصلاح طلب هم با تاکید بر فعالیت اصلاحات با تابلوی شورای عالی سیاست‌گذاری اظهار کرد: «شورای عالی اصلاحات فعلاً در مرحله شکل‌گیری است و هنوز سیاست‌ها و راهبردهای آن در مرحله تدوین است و حتی تصویبش نیز زمان می‌برد. تابلوی اصلاحات شورای عالی است و باید به سبک ۹۴ و ۹۶ منتظر بمانیم تا راهبردهایش اعلام شود.»

اصولگرایان در حال رصد رقیب

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی موتلفه معتقد است که اصولگرایان فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده اند اما آن را رسانه‌ای نمی‌کنند. وی گفت: «فعالیت انتخاباتی اصولگرایان از مدت‌ها پیش آغاز شده و اصولگرایان از روند انتخابات عقب نیستند. سکوت جریان اصولگرایی به معنای فعال نبودن این جریان برای انتخابات نیست. جریان اصولگرا فعالیت‌های انتخاباتی خود را رسانه‌ای نمی‌کند تا جریان رقیب حساس نشود.»

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در پاسخ به این پرسش که آیا اصولگرایان فعالیت جریان رقیب خود را هم رصد می‌کنند، بیان کرد: «ما این رصد را داریم. رصد رقیب بخشی از کارکرد احزاب است. ما وضعیت جریان رقیب و موقعیت آنها در میان جامعه را بررسی می‌کنیم.»

با این حال حسن بیادی دبیرکل جمعیت آبادگران جوان در پاسخ به این پرسش که جمعیت آبادگران حول محور جامعه روحانیت مبارز وارد انتخابات خواهد شد یا خیر، گفت: «در این زمینه هم هنوز به تصمیم و جمع بندی نهایی نرسیده‌ایم و با برگزاری جلسات این موضوع را هم بررسی می‌کنیم. ما فعلاً در حال بحث و گفت و گو و تبادل نظر با اعضا هستیم و تصمیم نهایی را در مورد چگونگی ورود به انتخابات مجلس یازدهم را اتخاذ نکرده ایم.»

مهدی چمران نایب رئیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب درباره وارد شدن این جبهه به مباحث انتخابات خاطرنشان کرد: «قطعاً جبهه مردمی که متشکل از احزاب و گروه‌های سیاسی است خواهان شرکت در انتخابات است و با همکاری و هماهنگی همه اعضای در این انتخابات شرکت خواهد کرد. جبهه مردمی نیروهای انقلاب یک مقداری فعالیتش را بیشتر کرده است البته در بعضی از استان‌ها به دلیل شرایطی که به وجود آمده هنوز فعالیتی را آغاز نکرده است.»

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حداقل اجاره‌بها در تهران، ۵ تا ۶ میلیون تومان

بررسی‌ها و تحقیقات میدانی از تازه‌ترین وضعیت اجاره‌بها در شهر تهران نشان می‌دهد هم‌اکنون کف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.