صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / مدیریت سبز ضرورت امروز کشور

مدیریت سبز ضرورت امروز کشور

افزایش مخاطرات زیست محیطی، کشور را با چالش‌های زیست محیطی روبه رو کرده است و در این میان پیشرو بودن دانشگاه‌ها در عرصه نوآوری مدیریت سبز امری ضروری است. مدیریت سبز با ترویج استفاده از انرژی‌های پاک موجب کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی می‌شود.

محیط زیست

به گزارش کسب و کار نیوز به  نقل از ایسنا، کارشناس مدیریت سبز دفتر طرح و برنامه مدیریت سبز دانشگاه شهرکرد ، با بیان اینکه مدیریت سبز نیاز جامعه امروز است، اظهار کرد: دانشگاه شهرکرد چند سالی است که به حوزه مدیریت سبز وارد شده و به واسطه شرکت‌های دانش بنیان مستقر در دانشگاه در این حوزه اقداماتی انجام داده است.

متین رحیمی با بیان اینکه طرح‌ها به منظور کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی در حوزه مدیریت سبز است، تصریح کرد: این طرح‌ها توسط محققان دانشگاه شهرکرد ارائه و بسیاری از آن‌ها عملیاتی شده است.

وی توجیه پساب‌های دانشگاه، بهسازی و نوسازی دانشکده‌ها، کنترل سیستم‌های برقی را از جمله طرح‌های مورد بررسی این دانشگاه اعلام کرد و گفت: آبیاری قطره ای گل محمدی و جمع آوری آب‌های سطحی از پروژه‌های مهم در حال اجرای دانشگاه شهرکرد است.

این کارشناس یکی از طرح‌های مدیریت سبز را خازن گذاری و اصلاح شبکه برق دانشگاه معرفی کرد و افزود: به منظور کاهش بار رآکتیو و کاهش هزینه‌های دانشگاه تعداد ۱۲ بانک خازنی و ۲ عدد خطایاب در شبکه برق نصب شده است که با تعویض رله های اولیه به ثانویه در داخل دانشگاه موجب کاهش قطعی برق می‌شود.

وی یادآور شد: کنترل هوشمند گلخانه‌ها، کنترل هوشمند مزارع، کنترل هوشمند چاه‌های کشاورزی و کنترل هوشمند سیستم‌های آب رسانی نیز از جمله طرح‌های این دانشگاه است.

رحیمی ادامه داد: ساخت مخازن آب بهداشتی و اصلاح شبکه فاضلاب نیز یکی دیگر از طرح‌های مدیریت سبز در دانشگاه شهرکرد است. با کمک ۲ مخزن ۵۰۰ مترمکعبی آب مورد نیاز ذخیره و ۲ کیلومتر از فاضلاب اصلاح شده است.

این کارشناس مدیریت سبز همچنین به طرح استفاده از سرریز آب استخر شنا و جکوزی اشاره کرد و گفت: با اجرای شبکه مجزا، آب حاصل از بک واش فیلترهای شنی استخر شنا و سرریز جکوزی ها و کاسه استخرها جمع آوری و در یک مخزن ۳۰۰ متر مکعبی به منظور آبیاری فضای سبز ذخیره می شود.

رحیمی مدیریت و مانیتورینگ آب مخازن به صورت هوشمند، اجرای سقف عایق در آزمایشگاه‌های دانشکده کشاورزی از نوع ساندویچ پنل، تعویض پنجره های معمولی با ترمال بریک، اصلاح و استقلال سیستم موتورخانه خوابگاه، نصب برج نورانی و پایه چراغ با لامپ و نورافکن های ال.ای.دی را نیز از دیگر طرح های حوزه مدیریت سبز دانشگاه معرفی کرد و افزود: مشاوره به منظور طراحی سیستم تصفیه فاضلاب دانشگاه و برگزاری دوره آموزشی مدیریت مصرف آب در دانشگاه نیز اجرا شده است.

کارشناس مدیریت سبز گفت: به منظور صرفه جویی در مصرف برق در سلف سرویس دانشجویان طرح نصب فن های مکنده جدید اجرا شده است که به کمک این فن ها با موتور دور متغیر بر حسب نیاز موجب صرفه جویی در مصرف برق در سلف سرویس دانشگاه می شود.

رحیمی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که صاحبان زمین‌ها و چاه های کشاورزی با آن مواجه هستند، جیره بندی شدن و اختصاص آب در زمین ها در ساعات خاصی از شبانه روز است، تصریح کرد: یک شرکت دانش بنیان به منظور حل این مشکل سامانه کنترل هوشمند چاه کشاورزی را به منظور کنترل از راه دور الکتروپمپ ها ی کشاورزی و بدون نیاز به حضور فیزیکی اپراتور در محل طراحی کرده است

وی ادامه داد: این کنترل هوشمند موتورچاه و سطح آب مخزن انجام می شود که دارای ویژگی هایی همچون صدور فرمان روشن و خاموش شدن دستگاه به صورت هوشمند، کنترل سطح آب استخر، استفاده از سیستم برق خورشیدی و باتری در قسمت مخازن و استخرهای بی برق و توان مصرفی بسیار کم به منظور استفاده بهینه از باتری در روزهای ابری متوالی است.

وی گفت: از طریق اپلیکیشن و کامپیوتر مقدار آب مخازن، باز و بسته کردن آب، میزان حرارت موتورخانه و خاموش روشن کردن موتورخانه از این مدل استفاده می شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، “دومین همایش بین المللی دانشگاه سبز” با حضور دانشمندان و دانشجویان ملی و بین المللی این حوزه، به مدت دو روز در دانشگاه اصفهان در حال برگزاری است. نخستین دوره همایش دانشگاه سبز به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد در سال ۹۶ برگزار شد.

دستاوردهای دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان کشور و جهان در ۴۸ غرفه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

استادان نمونه کشوری

اساتید اصفهان در میان استادان نمونه کشوری

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از میان ۱۶ استاد برجسته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.