صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / عملکرد ضعیف سدهای «گلستان» در زمان سیل به دلیل انباشت رسوب
عملکرد ضعیف سدهای «گلستان» در زمان سیل به دلیل انباشت رسوب

عملکرد ضعیف سدهای «گلستان» در زمان سیل به دلیل انباشت رسوب

بررسی مطالعات محققان پژوهشکده مناطق خاک و آبخیزداری کشور در سیل‌های اخیر نشان داد در سیل گلستان بالغ بر ۵۰ میلیون متر مکعب رسوب در مخازن بندهای آبخیزداری و سدهای استان گلستان انباشته شد؛ از این رو سدها عملکرد ضعیفی در مقابله با سیل داشتند.

مسیر سیل گلستان

به گزارش کسب و کار نیوز دکتر محمدرضا غریب رضا از محققان گروه تحقیقات مهندسی رودخانه و سواحل پژوهشکده مناطق خاک و آبخیزداری کشور در پنل تخصصی سیل سی و هشتمین گردهمایی علوم زمین در سازمان زمین‌شناسی، سیلاب را عبارت از آب فراوانی که با سرعت جاری شود و طغیان کند و پهنه‌ای از زمین را که در شرایط عادی زیر آب نیست، فراگیرد، تعریف کرد.

وی به وقوع سیل در استان مازندران اشاره کرد و افزود: وقوع سیل در رودخانه‌های “تجن”، “تالار و سیاهرود”، “نکا رود”، “خلیج میانکاله” و “بابل رود” استان مازندران از نوع تند سیلاب (Flash Flood) بوده و در مناطق ساحلی چون “کیاکلا”، “گلوگاه”، “ساری”، “نکا”، “میاندرود”، “عرب خیل” و “لاریم” آبگرفتگی رخ داده است.

به گفته این محقق، حجم بارش دریافتی در حوضه رودخانه‌های “تجن”، “تالار و سیاهرود”، “نکا رود”، “خلیج میانکاله” و “بابل رود” در شرق این استان به ترتیب ۳۹۳، ۲۷۸، ۱۴۰، ۱۳۴ و ۱۲۷ میلی متر مکعب بوده، ضمن آنکه تخریب سیل در رودخانه تجن توسط بارش برابر ۱۶۲ میلی‌متر، دبی پیک سیلاب ۸۸۰ متر مکعب بر ثانیه و با دوره بازگشت ۳۳۰ ساله رقم خورده است.

این محقق، تخریب سیل در رودخانه “تالار” را حاصل بارشی بالغ بر ۱۰۰ میلی متر و دبی ۱۳۰ متر مکعب بر ثانیه با دوره بازگشت دبی جریان ۵۸ ساله ذکر کرد و یادآور شد: در این رخداد سیلابی فرسایش در بالادست و انباشت رسوب به ضخامت تا ۸۰ سانتی متر در تراز منهای ۱۵ متر از منطقه “لشکو کلاً”به بعد رخ داده است.

محقق پژوهشکده مناطق خاک و آبخیزداری کشور، استان گلستان را یک استان سیل‌خیز کشور توصیف کرد و ادامه داد: از سال ۱۳۷۰ تعداد ۱۲۷ مورد سیل در این استان رخ داده است و لازم است در خصوص این استان بررسی‌های بیشتری صورت گیرد.

وی وقوع سیل در تمام زیر حوضه‌های “گرگانرود”، “قره سو”و “اترک” استان گلستان را از نوع تند سیلاب (Flash Flood) دانست و خاطر نشان کرد: در مناطق “گنبد”، “آق قلا”، “گمیشان”، “جنوب بندر ترکمن” و ده‌ها روستای پیرامونی آبگرفتگی رخ داد. ایستگاه “توسکاچال” با ۳۱۷ میلی‌متر و “دشت گرگان” با ۲۸۷ میلی متر بیشترین بارش را دریافت کردند.

غریب رضا با تاکید بر اینکه در این سیل بالغ بر ۵۰ میلیون متر مکعب رسوب در مخازن بندهای آبخیزداری و سدهای استان گلستان انباشته شد، اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد سدهای استان به دلیل حجم کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت آنها، عملکرد ضعیفی داشتند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.