چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / سیکل معیوب تولید و بازاریابی در استارت آپ ها
سیکل معیوب تولید و بازاریابی در استارت آپ ها

«کسب و کار» چالش‌های موفقیت کسب و کارهای نو در ایران را بررسی می کند

سیکل معیوب تولید و بازاریابی در استارت آپ ها

مشکلات زیادی برای شکل گیری تا به قدرت رسیدن یک استارت آپ در ایران وجود دارد. در تمام این سالها که اهمیت کسب و کارهای نو و استارت آپ ها ثابت شده متولیان امر تلاش دارند تا با رفع موانع و مشکلات به سهم خودشان راه را برای رقابت این کسب و کارها هموارتر کنند. اما موضوعی که در این بین از آن غافل مانده ایم تلاش خود این کسب و کارها برای بقا و جذب مشتری است. هرروز محصولات و خدمات متنوعی به بازار عرضه می‌شود که هیچ‌کس از آن استفاده نمی‌کند. محصولات و خدماتی که برای ارائه‌دهندگان و سازندگان آن بسیار جالب به نظر می‌رسد، خیلی از اوقات مورد استقبال قرار نمی‌گیرد، چرا این اتفاق می‌افتد؟ دلایل این موضوع، مختلف است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، امروز عدم توجه به نیاز مشتری یکی از موانع داخلی موفقیت استارت‌آپ‌های ایرانی است که در این بین، عدم شناخت صحیح از بازار، عدم توجه به نیاز بازار و عدم توجه به بازخورد مشتری را از اصلی‌ترین دلایل عدم موفقیت است. در صورتی که شناخت صحیحی از بازار وجود نداشته باشد، محصول برای بازار جذابیت و کشش ندارد و این دلیلی است که موجب شکست بسیاری از استارت‌آپ‌ها می‌شود. از طرفی دیگر برندینگ استارت آپ ها مساله ای است که اغلب به آینده موکول می شود در حالی که برندینگ برای موفقیت هر شرکتی خصوصا استارت آپ ها بسیار اساسی است. بدون یک برندینگ قوی، وادار ساختن مردم به تجربه کردن اولیه محصول بسیار سخت خواهد بود. برندینگ چیزی فراتر از لوگو یا انتخاب رنگ است.

ضرورت تمایز محصول و خدمت از موارد مشابه

ارشیا ملکی، کارشناس استارت آپ

در استارت آپ های فعال در ایران یکی از مهم ترین چالش هایی که دیده می شود این است که هماهنگی کاملی بین بازار و محصول خود ایجاد نکرده اند و یا به عبارت بهتر در کنار تولید به بازاریابی برای محصول خود قبل از عرضه به بازار فکر نمی کنند. البته بیش از ۷۰ درصد از استارت آپ ها در جهان شکست می خورند اولین دلیل شکست آنها، ساخت محصولی است که مشتری ندارد. از طرفی دیگر شمار زیادی از این کسب و کارها در تشخیص نیاز بازار ناتوانند و صرف راه اندازی یک استارت آپ را کافی می دانند و به امید داشتن بازار به تولید محصول و یا خدمتی اقدام می کنند. سیکل معیوبی در تولید و بازاریابی این کسب و کارها وجود دارد و به همین دلیل بسیاری از این استارت آپ ها محکوم به شکست هستند و امروز نشانه هایی از آن را مشاهده می کنیم. صرف داشتن سرمایه کافی و برخورداری از حمایت های مداوم و مستمر نمی تواند تضمین بقا در بازاری با این حجم از رقابت باشد.

کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها از بدو شکل گیری ایده باید به با این تفکر وارد کار شوند که محصول و یا خدمتی که خواستار ارایه آن به بازار هستند تبدیل به برندی منحصر به فرد شود. در شرایط امروز که ۶۵۰۰ استارت آپ در کشور فعال هستند آن دسته از این کسب و کارها موفق خواهند بود که آگاه باشند ارائه‌ خدمات بهینه به مشتری، اهمیت بیشتری دارد و می‌تواند کسب و کار مربوطه را را نسبت به رقبای بزرگ خود متمایز کند. به عبارت بهتر در شرایط حال حاضر هدف از شکل گیری استارت آپ ها تنها بهره گیری از خدمات آن است و در بسیاری موارد آن‌ها شناخت درست، دقیق و عمیقی از بازار هدف شان ندارند و نیازها و اهداف بازار هدفشان را نمی‌شناسند و حتی برخی تصور می‌کنند که نیازها و اهداف بازار هدف را می‌شناسند ولی درواقع این‌گونه نیست.

در ایران یک شعار کلیشه ای بوجود آمده و بهانه ای برای توجیه شکست استارت آپ ها شده است در حالی که اشکال در جای دیگری است و کسب و کاری که با هدف برند شدن و ارایه خدمات متمایز وارد گود نشود شکیت خورده است. شعار کلیشه ای همان موضوع نبود سرمایه گذار و حمایت ها و تسهیلات است که عنوان می کنند این استارت آپ به دلیل نبود حمایت مالی از گردونه رقابت و فعالیت خارج شد. درست است که سرمایه گذار و حمایت مالی می تواند نقش تعیین کننده ای در موفقیت استارت آپ داشته باشد اما تمام ماجرا این نیست. بنابراین استارت آپی که بتواند حتی پس از جذب چند صد هزار مشتری، هر فرد جدید را به‌عنوان اولین مشتری خود در نظر بگیرد، قطعا در حفظ آن‌ها و توسعه‌ پایگاه مشتریان موفق خواهید بود. یعنی علاوه بر ارایه محصول و خدمتی متفاوت از دیگر کسب و کارهای مشابه باید مشتری مداری را هدف بعدی خود قرار دهد.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.