صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / وزیر دفاع روسیه: تلاش برخی کشورها برای تسلط برجهان، تشدید درگیری‌ها را موجب شده است

وزیر دفاع روسیه: تلاش برخی کشورها برای تسلط برجهان، تشدید درگیری‌ها را موجب شده است

وزیر دفاع روسیه معتقد است تلاش برای برکناری مسئولان قانونی در ونزوئلا به انحطاط اجتماعی در این کشور منجر شده و روند ایجاد بی‌ثباتی منطقه‌ای به دنبال مداخله نیروهای خارجی ممکن است در شمال آفریقا و خاورمیانه نیز رخ دهد.

شویگو

به گزارش کسب و کار نیوز، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در نشست وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای اظهار کرد: انگیزه احیای نفوذ در آمریکای لاتین در این منطقه انحطاط اجتماعی را به دنبال داشته است. در ونزوئلا اقداماتی برای برکناری مسئولان قانونی در جریان است.

این مقام روس با اشاره به وضعیت خاورمیانه و شمال آفریقا گفت، این شرایط ثابت کرده که تلاش برای براندازی حکومت‌ها با الگوهای خارجی توسعه نه تنها به هرج‌ومرج در سطحی گسترده می‌انجامد، بلکه تروریسم و مهاجرت غیرقانونی را نیز افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزیر دفاع روسیه تاکید کرد که انگیزه برخی کشورها برای تسلط بر جهان و ترک سازوکارهای همکاری مشترک، جهان را به جای امن‌تری تبدیل نکرده و به جای آن، تشدید قابل توجه درگیری‌ها را در پی داشته است.

وی افزود: با توجه به این شرایط دشوار، سازمان همکاری شانگهای باید تبادلات خود را در همه زمینه‌هایی که ممکن است بر امنیت منطقه‌ای تاثیرگذار باشند، افزایش دهد. مسلماً اقدامات ما نباید در راستای مقابله با طرفی باشد.

شویگو ادامه داد، هدف اصلی این است که شرایطی مساعد برای همکاری جامع وزرای خارجه سازمان همکاری شانگهای در راستای منافع این سازمان ایجاد کنیم.

تهدید بیولوژیکی آمریکا

وزیر دفاع روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت، برنامه‌های بیولوژیکی وزارت دفاع آمریکا در آزمایشگاه‌هایی در چند کشور عضو سازمان همکاری شانگهای مستقیماً با کنوانسیون تسلیحات بیولوژیکی در تضاد است.

به گفته شویگو، تعدادی آزمایشگاه تشخیصی تحت نظر پنتاگون در برخی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تاسیس شده‌اند.

او در این باره توضیح داد: این آزمایشگاه‌ها در حال اجرای برنامه‌های بیولوژیکی آمریکا در زمینه نظامی هستند و قابلیت کنترل میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا را دارند.

این مقام روس این آزمایشگاه‌ها را تهدیدی برای روسیه دانست و گفت: این تصادفی نیست که بسیاری از آزمایشگاه‌ها در مناطقی تاسیس شده‌اند که در مجاورت روسیه قرار دارند و منبع خطرهای بیولوژیکی هستند.

شویگو پیشنهاد داد که در چارچوب سازمان همکاری شانگهای گفتگوهایی در این زمینه صورت گیرند.

استفاده از پهپاد در مرز افغانستان

وزیر دفاع روسیه همچنین امروز، سه‌شنبه در نشستی با رییس ستاد کل نیروهای مسلح قرقیزستان اظهار کرد، استفاده از پهپاد و دیگر تکنولوژی‌های مدرن برای نظارت بر مرزهای افغانستان امری ضروری است.

او در این باره گفت: لازم است متوجه باشیم که نیازمند اقدام مشترک با استفاده از تکنولوژی‌های مدرنی همچون وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین هستیم تا مرزهای افغانستان را کنترل کرده و تحرکات گروه‌های تبهکار را رصد کنیم.

شویگو تاکید کرد که با توجه به تهدید فزاینده در مرزهای افغانستان با کشورهای آسیای میانه به دلیل تلاش شبه‌نظامیان برای یافتن قلمرو جدید پس از خروج از سوریه و عراق، چنین اقداماتی لازم هستند.

وزیر دفاع روسیه خاطرنشان کرد که افغانستان و به ویژه مرزهای شمالی و شرقی آن در اولویت این نظارت هستند و به نقش پایگاه هوایی روسیه در جنوبی قرقیزستان برای حصول اطمینان از امنیت منطقه‌ای تاکید کرد.

وی همچنین بر برنامه‌های مشترک روسیه و قرقیزستان برای ایجاد دفاعی قدرتمند علیه تروریسم بین‌المللی تاکید کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.