صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / بازی خطرناک ترکیه و آمریکا بر سر خرید اس ۴۰۰ روسیه

/گزارش/

بازی خطرناک ترکیه و آمریکا بر سر خرید اس ۴۰۰ روسیه

آمریکا و ترکیه بازی بسیار خطرناکی را بر سر خرید سامانه ضد موشکی از روسیه توسط آنکارا آغاز کرده‌اند و مشخص نیست در نهایت در این بازی کدام یک تسلیم خواهد شد.

سامانه های اس-400 روسیه

به گزارش کسب و کار نیوز، پایگاه خبری هیل در گزارشی نوشت: “جوجه بازی” (Game of Chicken) یک بازی بسیار خطرناک است. این نام به یک بازی خیابانی تعلق دارد که در آن دو راننده به سمت هم در یک امتداد با سرعت زیاد حرکت می‌کنند و یکی باید از مسیر خارج شود وگرنه هر دو با هم برخورد می‌کنند و کشته می‌شوند. در حالتی که یکی از راننده‌ها خود را از مسیر خارج کند، آن راننده بازنده است و او را به خاطر ترسو بودن “جوجه” خطاب می‌کنند و راننده‌ای که در مسیر باقی‌مانده بود برنده اعلام می‌شود. مساله خرید اس ۴۰۰ روسیه توسط ترکیه و رویارویی آنکارا و واشنگتن درباره این مساله نیز همانند همین”جوجه‌بازی” است.

ترکیه بر برنامه‌اش مبنی بر خرید سامانه اس ۴۰۰ روسیه اصرار می‌ورزد. در مقابل دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به توقف فروش جنگنده‌های اف ۳۵ که در یک پروژه مشترک ساخته شده است، تهدید می‌کند.

دولت ترامپ تهدید کرده است که اگر توافق مسکو اجرا شود، در این صورت تحریم‌هایی علیه متحد خود در ناتو اعمال می‌کند. واشنگتن می‌خواهد آنکارا به جای اس ۴۰۰، سامانه موشکی پاترویت ساخت آمریکا را بخرد. اما هنوز این مذاکرات به یک توافق ملموس نرسیده است.

هنوز مشخص نیست که چه کشوری در این مبارزه از مسیر کنار خواهد زد. در حال حاضر خطرات بزرگ دیپلماتیک برای سه کشور وجود دارد. ترکیه در نظر دارد دست کم ۱۰۰ جنگنده اف ۳۵ ساخت شرکت لاکهید مارتین بخرد.

از سوی دیگر ترکیه و روسیه چند روز گذشته گام‌های بیشتری درباره خرید اس ۴۰۰ برداشتند. در همین راستا شرکت صادر کننده تسلیحات وابسته به دولت روسیه اعلام کرد که مسکو در نظر دارد در ماه ژوئیه انتقال این سامانه را آغاز کند. الکساندر میرخیف، رییس اجرایی این شرکت اعلام کرد: همه مسائل مذاکره شده و توافق شده است.

حامی آکسوی، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه روز جمعه اعلام کرد، کشورش در نظر ندارد خرید سامانه اس ۴۰۰ را متوقف کند و یا مذاکرات با آمریکا در باره سیستم‌های پاترویت را لغو کند.

براساس گزارش خبرگزاری ایتارتاس، وی در جمع خبرنگاران گفت: ما هیچ قصد و نیتی مبنی بر اینکه خرید سیستم‌های پاترویت را متوقف کنیم، نداریم. از سوی دیگر این موضوع برای سامانه اس ۴۰۰ صدق می‌کند.

مقامات دفاعی آمریکا نگران هستند که استفاده ترکیه از سامانه اس ۴۰۰ باعث شود که روسیه نزدیکتر به مرزهای ناتو شود و اطلاعاتی را به دست آورد.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که واشنگتن پیام‌های درهم و نامشخصی ارسال می‌کند.

چاووش اوغلو در واشنگتن در سوم آوریل اعلام کرد: اظهارنظرهای متفاوتی از مؤسسات مختلف آمریکا شنیده می‌شود. این اظهارنظرها متفاوت و مغایر با یکدیگر هستند.

در همین راستا سخنگوی پاتریک شاناهان، وزیر موقت دفاع آمریکا اعلام کرد که هنوز مطمئن است که “ترکیه سیستم موشکی آمریکا را انتخاب کرده و خرید تسلیحاتی روسیه را لغو می‌کند. مذاکرات در حال انجام است.”

همچنین یک سخنگوی دیگر پنتاگون اعلام کرد: وزارت دفاع آمریکا صمیمانه امیدوار است که ترکیه گزینه توافق اس ۴۰۰ را لغو کرده و سرمایه گذاری‌اش در برنامه اف ۳۵ را تضمین کند.

او افزود: ما به مذاکره با ترکیه درباره سیستم پاترویت ادامه می‌دهیم.

اریک پاهون، سخنگوی پنتاگون در پیامی اعلام کرد: ما با ترکیه هم در زمانهای بد و هم در زمانهای خوب به عنوان متحد ناتو در طول ۷۰ سال گذشته همکاری کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم که این روابط را حفظ کنیم.

دولت ترامپ فشارها را علیه مقامات ترکیه برای لغو توافق اس ۴۰۰ افزایش داده است و اوایل ماه جاری میلادی انتقال تجهیزات جنگنده‌های اف ۳۵ به ترکیه را به حالت تعلیق درآورد و تهدید کرد ممکن است این کشور را از شراکت در برنامه چند ملیتی جنگنده‌های اف ۳۵ خارج کند.

همچنین در حالی که دولت ترامپ به دنبال یافتن راه حلی در اینباره است، کنگره آمریکا نیز وارد عمل شده و در سیاست سالانه دفاعی آمریکا ماده‌ای علیه هرگونه احتمال خرید اس ۴۰۰ توسط ترکیه را تصویب کرد.

همچنین چندین تن از کارکنان کنگره به پایگاه خبری هیل اعلام کردند که آنها انتظار دارند بیش از یک اصلاحیه و متمم درباره جلوگیری از دستیابی آنکارا به هر دو سامانه موشکی هم از سوی روسیه و هم جنگنده‌های آمریکا تصویب شود.

آدام کینزینگر، عضو کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که آنکارا نمی‌تواند به جنگنده‌های اف ۳۵ و در عین حال به سامانه اس ۴۰۰ دسترسی داشته باشد. من واقعاً فکر نمی‌کنم که جایی برای این مانور وجود داشته باشند این مسئله نباید مورد تعجب ترک‌ها قرار بگیرد.

در این میان شرکت لاکهید مارتین، سازنده جنگنده‌های اف ۳۵ هنوز درباره چگونگی توافق با شرکتهای ترکیه اظهار نظر نکرده است.

رئیس اجرایی لاکهید مارتین اعلام کرد: در حال حاضر دفتر برنامه‌های مشترک در حال برنامه ریزی و مدیریت این مسئله است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.