صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / نیروهای خارجی در عراق؛ تغییر در تعداد و مأموریت‌ها
نیروهای خارجی در عراق؛ تغییر در تعداد و مأموریت‌ها

نیروهای خارجی در عراق؛ تغییر در تعداد و مأموریت‌ها

تا اواسط آوریل هیچ‌گونه تغییری در حضور نظامی برخی کشورهای عضو ائتلاف ضد داعش در عراق از جمله آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و ایتالیا اعلام نشده بود اما به گفته برخی مسئولان دولت عراق در حال حاضر تغییراتی در تعداد نیروها و مأموریت‌هایشان رخ داده است.با این حال ترکیه از این معادله استثنا می‌شود چراکه طی ماه‌های گذشته تعداد نیروهای خود را در بعشیقه، سیدکان و سوران در استان‌های نینوا و دهوک افزایش داده است. ترکیه ادعا می‌کند که هدفش دفع خطر حزب کارگران کردستان(پ‌ک‌ک) است.

عراق

به گزارش کسب و کار نیوز، فالح الخزعلی، نماینده ائتلاف البناء در پارلمان عراق اعلام کرد که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق به وی گفته که درحال حاضر ۱۰ هزار سرباز آمریکایی در این کشور هستند که برخی از آن‌ها نظامی و برخی مشاور هستند. این اولین باری نیست که به صورت رسمی تعداد نیروهای آمریکایی در عراق اعلام می‌شود قبلاً هم اعلام شده بود که تعداد این نیروها پنج هزار تن است.

براساس گزارش سایت العربی الجدید، به رغم اینکه ائتلاف آمریکا به رهبری واشنگتن شامل نزدیک به ۶۰ کشور است اما ۱۶ کشور عضو ائتلاف حضور میدانی در عراق هستند و ۲۰ کشور نیز حضور میدانی ندارند اما از دولت عراق در جنگ علیه داعش حمایت می‌کنند.

اما اطلاعات جدید نشان می‌دهد که مأموریت‌های جنگی بسیاری از این نیروها به پایان رسیده است با این حال عقب‌نشینی نکرده‌اند فقط تعدادشان کمتر شده است. این‌ها همچنان به روند آموزش نظامی و تجهیز نیروهای عراقی ادامه می‌دهند. این اطلاعات نشان می‌دهد که ایران درحال حاضر هیچ نیرویی در عراق ندارد.

مشاور دبیرکلی کابینه عراق به سایت العربی الجدید گفت: عراق شاهد هیچ گونه عقب‌نشینی نیروهای خارجی طی دوره گذشته نبوده است. بلکه بعد از تدوین قانون پایان بخشی از خدمت این نیروها توسط پارلمان‌های کشورهایی مثل هلند، سوئد یا کانادا مأموریت بسیاری از آن‌ها کاهش یافته است. این نیروها برای امور لجستیکی در عراق هستند چراکه عملیات نظامی علیه داعش به پایان رسیده است.

این مشاور گفت: نیروهای استرالیایی به عنوان نیروهای نظامی و همچنین نیروهای آلمانی عقب‌نشینی کرده‌اند و بقیه افراد خدمات لجستیکی انجام می‌دهند. تعداد سربازان فرانسوی نیز به شدت کاهش یافته است. آمریکا همچنان به عنوان اولین نیروی خارجی در عراق فعالیت می‌کند و نیروهای مارینز، کماندوها و جنگنده‌ها، تانک‌ها، چتربازها و مربیان و مهندسان نظامی این کشور در عراق هستند.

وی افزود: در رابطه با روس‌ها آن‌ها هیچ گونه نیروی نظامی یا مربی در عراق ندارند بلکه فعالیتشان در سطح اتاق عملیات چهارجانبه در کنار ایران، عراق و سوریه است. برعکس تعداد نیروهای ترکیه‌ای افزایش یافته است.

این مسئول درباره نیروهای ایرانی اینگونه اظهارنظر کرد: “طی سال‌های گذشته کمتر از ۱۰۰۰ نیرو و مربی نظامی ایرانی در عراق بود اما همگی اواسط ۲۰۱۸ عقب‌نشینی کردند. آن‌ها طی دوره حضور خود در عراق با حشد شعبی همکاری می‌کردند.”

یحیی رسول، سخنگوی رسمی فرماندهی عملیات مشترک عراق گفت: بقیه نیروهایی که از ائتلاف آمریکا در عراق مانده‌اند برای تکمیل توانایی‌های نیروهای مسلح به ویژه از ناحیه آموزش و تجهیز حضور دارند. این نیروها برای دادن مشورت ضروری هستند. تعداد نیروهای خارجی کاهش یافته است چراکه عملیات علیه داعش به پایان رسیده است اما همچنان عملیات‌هایی برای ریشه‌کن کردن داعش داریم برای همین به آموزش و مشورت و تجهیز نیاز داریم و این کار را ائتلاف آمریکا انجام می‌دهد.

در همین راستا فراکسیون‌های پارلمانی به دنبال تدوین قانونی برای اخراج نیروهای خارجی از عراق هستند.

در این راستا بدر الزیادی، عضو کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق گفت: تصمیم خروج نیروهای خارجی یا ابقایشان به عادل عبدالمهدی برمی‌گردد. ما خواهان دیدار با او در کمیته امنیت پارلمان شدیم اما هنوز وقت این دیدار را نیافته است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.