صفحه اصلی / استان ها / آذربایجان غربی / برخی از طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه امسال به بهره برداری می رسد

استاندار آذربایجان غربی:

برخی از طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه امسال به بهره برداری می رسد

استاندار آذربایجان غربی گفت:عزم جدی برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در این استان وجود دارد.

حال خوب این روزهای دریاچه ارومیه

به گزارش کسب و کار نیوز محمد مهدی شهریاری در همایش روز ملی شوراها که در محل سالن توزیع نیروی برق استان برگزار شد، با تبریک روز ملی شورا به اعضای شوراهای شهر و روستا در استان به پیام تاریخی حضرت امام خمینی(ره)  در خصوص تشکیل شورا اشاره کرد و گفت: تشکیل شوراها در جهت استقرار حکومت مردمی در کشور است و این نشان از اهمیت و جایگاه ویژه شورا است.

وی در ادامه به تشریح شرایط ویژه کشور در دوران دفاع مقدس و حال حاضر پرداخت و افزود: در دوران دفاع مقدس علیرغم همبستگی کشورهای بزرگ غربی با رژیم بعث عراق در جنگ علیه کشورمان، مردم ایران اسلامی با وحدت و همدلی و پشتیبانی از نظام اسلامی به پیروزی رسیدند.

شهریاری گفت: در حال حاضر نیز به دلیل اینکه سیاست های جمهوری اسلامی ایران مانع از گسترش سیاست های ابرقدرت ها در منطقه شده است ، آمریکا و همپیمانانش پکپارچه دربرابر ایران اسلامی ایستاده اند و با فشارهای سیاسی ، اقتصادی و تحریم ها  قصد فروپاشی نظام اسلامی را دارند.

شهریاری ادامه داد: امروز منابع مالی برخی از کشورهای عربی از جمله عربستان و امارات در جهت سیاست های آمریکا با همراهی صهیونیستها در راستای تحریم ها علیه ایران قرار گرفته است.

وی با قدردانی از تدابیر مقام معظم رهبری و پشتیبانی بی بدیل مردم از سیاست های نظام اسلامی گفت: با تدابیر اندیشیده شده و با بهره گیری از تجربیات سالهای گذشته ایران اسلامی در برابر تحریم های دشمنان ایستادگی خواهد کرد.

استاندار آذربایجان غربی گفت: به فضل الهی ایستادگی و مقاومت مردم ایران اسلامی در برابر تحریم های ظالمانه آمریکا درس بزرگی برای دیگر کشورهایی خواهد بود که در برابر جهان سلطه ایستاده اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت استان در شاخص های مختلف و تلاش برای ارتقای آنها اشاره کرد و گفت: استان آذربایجان غربی در بسیاری از شاخص های کشور در رتبه های پایین کشوری قرار داشت که با تلاش خوشبختانه توانستیم با جذب اعتبارات مورد نیاز عقب افتادگی در برخی از شاخص های مختلف از جمله گاز رسانی ، بهداشت و درمان ، تامین آب سالم در مناطق روستایی و شهری را جبران کنیم.

شهریاری همچنین از افزایش ۳ درصد بیمه اجباری در سال گذشته در استان خبر داد و گفت: افزایش تعداد بیمه اجباری در استان نشان از کاهش بیکاری و روند رو به رشد سرمایه گذاری در استان است.

وی ادامه داد: در سال گذشته با برنامه ریزی و رایزنی های انجام شده ۱۱۷ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در استان بصورت مستقیم جذب شده  و ۲۵۰۰ میلیارد تومان نیز درخواست سرمایه گذاری داخلی در استان داشتیم که از این میزان ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذار  با ۲۵۰۰ نفر اشتغال در استان به بهره برداری رسیده است .

وی با تاکید بر ظرفیت های بسیار استان در حوزه های مختلف گفت: این ظرفیت ها موجب شده سرمایه گذاران زیادی علاقه مند برای سرمایه گذاری در استان باشند بطوری که در سه روز اخیر سه سرمایه گذار بزرگ برنامه های خود را باتحویل زمین در ارومیه و خوی آغاز کرده اند.

استاندار آذربایجان غربی گفت: امیدواریم در شرایط اقتصادی ویژه کشور بتوانیم از ظرفیت های استان برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی استفاده کنیم. 

شهریاری به ظرفیت های استان در حوزه صادرات نیز اشاره کرد و ادامه داد: در سال گذشته میزان صادرات از گمرکات و بازارچه های مرزی استان نسبت به سال ۹۶ با ۱۶۰ درصد افزایش از ۴۶۰ میلیون دلار به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

شهریاری در ادامه سخنان خود با اشاره به بارندگی های اخیر در سطح کشور، گفت: خوشبختانه بارندگی های اخیر سبب شد تا وضعیت مناسبی بر کشاورزی آذربایجان غربی حاکم شود و امیدواریم آثار آن در توسعه شاخص های زندگی مردم منطقه نمایان گردد.

وی با بیان اینکه هم اکنون نزدیک به ۱٫۳ میلیون تن سیب در آذربایجان غربی تولید می شود، گفت: طبق مطالعات انجام شده توسط کارشناسان، در صورت اصلاح نوع آبیاری و کشت نهال های جدید در منطقه این میزان در وسعت زمین فعلی می تواند به بیش از ۳٫۵ میلیون تن در سال برسد.

استاندار آذربایجان غربی همچنین وضعیت کنونی دریاچه ارومیه را مناسب ارزیابی کرد و گفت: میزان آب دریاچه ارومیه در مقایسه با آغاز سال آبی جاری حدود سه میلیارد مترمعکب افزایش یافته و از یک میلیارد و ۵۰۰ مییلون متر مکعب به ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب رسیده که در نوع خود کم نظیر است.

استاندار آذربایجان غربی با اعلام اینکه روزانه نزدیک به ۵۰ میلیون مترمعکب آب وارد دریاچه ارومیه می شود، خاطر نشان کرد: این میزان آب به این معنی است که روزانه به اندازه حجم سد «حسنلو» آب وارد نگین آبی آذربایجان می شود و این میزان می تواند در تثبت آب دریاچه ارومیه موثر باشد.

وی ادامه داد: برخی از طرح های انتقال آب به دریاچه ارومیه تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد و نقش بسزایی در رسیدن تراز این دریاچه به میزان اکولوژیک خواهد داشت.

شهریاری در ادامه با اشاره به خسارت های ناشی از سیل در کشور طی روزهای نخست سال جاری، گفت: میزان خسارت وارد شده به کشور از سیل اخیر بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد شد در حالی که میزان بودجه عمرانی کشور ۶۰۰ هزار میلیارد ریال است و نزدیک به نصف آن اختصاص می یابد.

وی ساخت و سازهای غیرمجاز در مسیر رودخانه ها و تجاوز به حریم رودخانه ها و تخریب منابع طبیعی را از جمله عوامل بروز سیل دانست و اظهار کرد: عزم جدی برای مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در این استان وجود دارد و در همین راستا طی روز گذشته چندین واحد در مهاباد که اقدام به احداث ساختمان در حریم رودخانه کرده بودند، تخریب شد.

استاندار آذربایجان غربی گفت: برخود با ساخت و سازهای غیر مجار در مسیر رودخانه ها در استان ادامه خواهد داشت و حتی در این زمینه دانشگاه صنعتی ارومیه نیز جابجا خواهد شد.

وی به لایروبی بیش از ۷۴ کیلومتر از انهار و رودخانه های آذربایجان غربی در چهار روز نخست سال جاری برای جلوگیری از جاری شدن سیل اشاره کرد و افزود: امسال بیش از ۱۴۰ کیلومتر از انهار و رودخانه ها برای جلوگیری از جاری شدن سیل در مناطق مختلف استان لایروبی می شود.

شهریاری در ادامه سخنان خود به بحث فساد و رانت در حوزه فروش سهمیه سوخت مرزنشینان در استان اشاره کرد و گفت: بر اساس بخشنامه هیات وزیران فروش سوخت سهمیه مرزنشینان باید به حساب ساکنان ۲۰ کیلومتری مرز واریز شود که قبل از حضور بنده در استان تنها ۵ میلیارد تومان به ۲۵ هزار خانواده مرزنشین استان در اشنویه و پیرانشهر واریز شده بود.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی های انجام شده و با فروش سوخت از طریق مناقصه ضمن افزایش چند برابری قیمت سوخت سهمیه مرزنشینان در سال اول ۷۵ هزار خانوار مرزنشین استان در برابر حوادث غیر مترقبه بیمه و برای ۷۵ هزار دانش آموز تغذیه رایگان و هزینه تحصیل دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)  و مداوای بیماران صعب العلاج پرداخت شده است .

وی ادامه داد : در اواخر سال گذشته نیز در دو نوبت به ازای هر خانواده مرزنشین ۴۰۰ هزار تومان بصورت نقدی پرداخت  شد.

شهریاری گفت: ۴۵۰ میلیارد تومان نیز سهم دولت از محل فروش سهمیه سوخت مرزنشینان به حساب خزانه واریز شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حوزه سلامت

۱۲۹ پرونده تخلف صنفی در حوزه سلامت آذربایجان غربی تشکیل شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا محمودی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.