صفحه اصلی / اقتصادی / اشتغال و تعاون / ۹ هزار و ۹۹۶ کارگر ایرانی در سال ۹۷ حین کار آسیب دیدند
۹ هزار و ۹۹۶ کارگر ایرانی در سال ۹۷ حین کار آسیب دیدند

۹ هزار و ۹۹۶ کارگر ایرانی در سال ۹۷ حین کار آسیب دیدند

مطابق آمارها تعداد آسیب شغلی در سال ۹۷، حدود ۹هزار و ۹۹۶ نفر حادثه می باشد که ۹۷.۲ درصد مربوط به مردان و تنها ۲.۸ درصد مربوط به زنان می باشد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، طبق ماده ۶۰ قانون کار و تأمین اجتماعی، حوادث ناشی از کار حوادثی هستند که درحین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه ­شده اتفاق می ­افتد. منظور از حین انجام وظیفه تمام اوقاتی است که بیمه ­شده درکارگاه، موسسات وابسته، ساختمان ها و محوطه آن مشغول کار باشد یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه مامور انجام کاری می ­شود. زمان مراجعه به درمانگاه و یا بیمارستان برای درمان و توانبخشی، رفت و برگشت از خانه به کارگاه و بالعکس نیز شامل این اوقات می­ شود. حوادثی که حین اقدام برای نجات سایر بیمه ­شدگان آسیب ­دیده و کمک به آنان رخ می­ دهد نیز حادثه ناشی از کار محسوب می­ شود. انواع این حوادث عبارتند از: صنعتی، کشاورزی، ساختمانی، معادن، خدماتی، ترابری.

* آمار جهانی حوادث ناشی از کار

سالانه بیش از دو میلیون نفر بر اثر بیماری‌ها و حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می­ دهند. همه ساله در جهان ده‌ها میلیون کارگر قربانی حوادثی می‌شوند که به کشته‌شدن یا از کارافتادگی تعداد بسیاری از آنها منجر می‌شود. در کشورهای پیشرفته صنعتی، سالانه از هر ۱۰ نفر کارگر یکی دچار سانحه می‌شود که در نتیجه آن، پنج درصد روزهای کار ملی به هدر می‌رود.

علاوه بر این، سالانه ۲۶۸ میلیون حادثه منجر به جراحت نیز رخ می ­دهد که مصدومین ناشی از این گونه حوادث حداقل ۳ روز از کار خود غایب خواهند بود .

سازمان بین ­المللی کار، برآورد کرده است که حوادث و بیماری‌های ناشی از کار باعث از دست رفتن حدود ۴ درصد تولید ناخالص داخلی می­شود.

*آمار حوادث ناشی از کار در ایران

سومین عامل مرگ و میر در جهان و دومین عامل مرگ و میر در ایران بعد از تصادفات، حوادث ناشی از کار است.

مطابق آمارها، تعداد حوادث شغلی و آسیب شغلی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ به ترتیب با کاهش ۶درصدی و ۶٫۶ درصدی مواجه بوده اند. همچنین تعداد آسیب شغلی در سال ۹۷، حدود ۹هزار و ۹۹۶ نفر حادثه می باشد که ۹۷٫۲ درصد مربوط به مردان و تنها ۲٫۸ درصد مربوط به زنان می باشد.

نتایج حاصل نشان می دهد که بیشترین حادثه شغلی در سال ۹۷ به ترتیب مربوط به فعالیت «ساختمان» با ۳۷٫۸ درصد فعالیت « صنعت (تولید)» با ۳۴٫۳ درصد و فعالیت « سایر فعالیت خدمات عمومی» با ۱۱٫۳ درصد می باشد.

بیشترین تعداد حادثه شغلی به تفکیک عامل حادثه در سال ۹۷،به ترتیب به علت «سقوط کردن و لغزیدن» با ۳۴٫۳درصد و سپس در اثر« برخورد با اشیا و تجهیزات» با ۱۹٫۹ درصد بوده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.