صفحه اصلی / اسلایدر / مهار تورم با کاهش نرخ سود
مهار تورم با کاهش نرخ سود

«کسب و کار» برنامه بانک مرکزی برای کنترل نرخ تورم را بررسی می‌کند

مهار تورم با کاهش نرخ سود

بانک مرکزی سعی دارد نرخ تورم را که امید به کاهش آن این روزها تقریبا از دست رفته است، با ابزار سود مدیریت کند تا بلکه روند افزایشی تورم و نقدینگی که با پیش بینی رشد پس‌اندازهای مردم و سرمایه‌های سرگردان در آینده معضل آفرین خواهد شد، متوقف کند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مرکزی سعی دارد نرخ تورم را که امید به کاهش آن این روزها تقریبا از دست رفته است، با ابزار سود مدیریت کند تا بلکه روند افزایشی تورم و نقدینگی که با پیش بینی رشد پس‌اندازهای مردم و سرمایه‌های سرگردان در آینده معضل آفرین خواهد شد، متوقف کند.
بیش از ۸ ماه از ریاست همتی بر بانک مرکزی می‌گذرد. اقدامات مهم او در توقف روند افزایشی نرخ ارز با ورود و نظارت بیشتر بر این بازار و همچنین سیاست‌هایی که اخیرا در دست اجرا قرار داده مثل سیاست عملیات بازار باز و تلاش برای راه اندازی بازار متشکل ارزی، نشان می‌دهد عزم رئیس بانک مرکزی برای مهار نرخ تورم که عمدتا ناشی از افزایش نرخ ارز بوده، جدی است. اما همه این سیاست‌ها به کاهش نرخ ارز به زیر ۱۰ هزار تومان و تک رقمی کردن آن منتهی نشده است. به اعتقاد رئیس کل بانک مرکزی کاهش تورم از مسیر سیاست کاهش نرخ سود بانکی می‌گذرد که رد پای آن را چند ماه پیش با تبدیل نرخ سود روزشمار به ماه شمار دیدیم و حتی کارشناسان تاکید داشتند، بانک مرکزی باید این رویه را تا صفر کردن نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت دنبال کند. حالا هم بنا به پیگیری این سیاست، همتی سعی دارد با مدیریت نرخ سود کوتاه مدت به هدف خود در مهار تورم دست پیدا کند. اما سوال اساسی این است که نرخ سود ظرفیت کاهش بیش از این را خواهد داشت؟ با توجه به تجربه کاهش نرخ سود در هجوم سرمایه های خرد مردم به بازار ارز و طلا طی ماه‌های اخیر، چطور می‌توان مطمئن بود که این سیاست التهاب بازارها را تشدید نمی‌کند؟
با وجودی که همه کارشناسان اذعان دارند ریشه تورم فعلی به نرخ ارز بر می‌گردد، چرا بانک مرکزی مهار تورم را از مسیر نرخ ارز پیگیری نمی‌کند؟
در همین راستا عبدالناصر همتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: علیرغم نوسانات اقتصادی سال پیش، با اقدامات کنترلی، رشد نقدینگی در سال ۹۷ معادل ۲۳ درصد، یک واحد درصد بیشتر از سال ۹۶ و ۷ واحد درصد کمتر از سال ۹۴ ثبت شد.

وی افزوده است: در شرایط حاضر نباید با تشدید نااطمینانی، تقاضای داخلی تشدید شود، به‌ همین دلیل، بانک مرکزی برای برون رفت از شرایط خاص اقتصادی کشور به دنبال راه حل‌های بهینه، مدرن و امکان پذیر برای کنترل نوسانات متغیرهای کلان و به ویژه مهار نرخ تورم است. در ساختار سیاست پولی جدید و به کمک عملیات بازار باز، بانک مرکزی به دنبال آن است که با مدیریت نرخ سود کوتاه مدت و تغییر کانال اثرگذاری سیاست پولی، نرخ تورم را به صورت پایدار مدیریت کند.

رییس شورای پول و اعتبار عنوان کرده است: بدیهی است، سیاست‌های پولی پیشین در کنترل مقداری کل‌های پولی، با ساختار جدید سیاست‌گذاری پولی اصلاح شده و نااطمینانی کنترل تقاضای پول کاهش پیدا خواهد کرد. شرط موفقیت این سیاست‌های اصلاحی، انضباط مالی دولت و اصلاح ناترازی ترازنامه بانک‌هاست که به یاری خدا با قوت پیگیری خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.