صفحه اصلی / استان ها / مازندران / شیرابه‌ای که جای رود را در جویبار گرفته!
شیرابه‌ای که جای رود را در جویبار گرفته!

شیرابه‌ای که جای رود را در جویبار گرفته!

جویبار همانند تمام شهرستان‌های مازندران با موضوع زباله درگیر است و حتی در ابتدایی‌ترین مسائل نیز مشکل دارد، جمع‌آوری زباله به صورت سنتی، تجمع زیاد زباله در حاشیه جاده‌ها و خطر افزایش احتمال ورود شیرآبه به اراضی کشاورزی کنار جاده، بخشی از این مشکلاتی است که در این شهرستان وجود دارد.

شیرابه

محمد مدانلو بخشدار مرکزی جویبار در این رابطه در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه جمع‌آوری زباله به صورت سنتی آن هم در حد دپو صورت می‌گیرد، اظهار کرد: بحث تفکیک زباله از مبدا در بعضی از روستاها انجام می‌گیرد اما حجم زباله شهر و زباله‌هایی که در حاشیه جاده‌ها پرت می‌شوند، مشکل‌ساز است.

وی با اشاره به اینکه زمین زباله جویبار در منطقه کشاورزی و در حریم شهر قرار دارد، گفت: چاره‌ای جز ایجاد کارخانه کمپوست یا زباله‌سوز نداریم چرا که روزانه ۷۰ تن زباله در شهرستان جویبار تولید می‌شود.

مکان دفن زباله جویبار معیارهای مناسبی ندارد

ناصر کیایی، رئیس اداره محیط زیست جویبار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه مکان دفن زباله مناسبی در این شهرستان وجود ندارد، اظهار کرد: با وجود مکاتبات و اخطارهای متعدد به شهرداری جویبار، متأسفانه حداقل اقداماتی همچون آهک‌پاشی، دیوارکشی، جمع آوری شیرابه‌ها و استفاده از خاک پوششی رعایت نمی‌شود و مکان فعلی، معیارهای انتخاب یک زمین دفن زباله را ندارد.

وی افزود: متأسفانه شیرابه‌ها در زمین نفوذ کرده و سفره‌های آب زیرزمینی را آلوده می‌کند.

پسماند و زباله در مازندران مشکل مدیریتی دارد

سید رمضان موسوی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه وضعیت مدیریت پسماند و زباله در این استان بسیار نامناسب است، اظهار کرد: در مرحله جمع‌آوری و تفکیک زباله، متأسفانه اقدامات جدی و چشمگیری انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه استان مازندران مقصد عمده گردشگران کشور است و یکی از دلایل افزایش میزان زباله در این استان است، تصریح کرد: مدیران ارشد مازندران موظف هستند از منابع ملی اعتبارات مناسبی جهت مدیریت پسماند مطالبه و دریافت کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به شرایط منحصر و ویژه استان مازندران از لحاظ زیست محیطی، زمین شناسی و بالا بودن سطح آب زیرزمینی، گفت: با توجه به اینکه بخش زیادی از مازندران را دشت و پوشش درختی تشکیل می‌دهد، متأسفانه از محدودیت‌های زیست محیطی جدی در مدیریت پسماند رنج می‌برد.

موسوی خاطرنشان کرد: باید از آخرین تکنولوژی، ابزارها و ماشین‌های مدرن و مناسب جهت جمع آوری پسماند استفاده شود.

وی با بیان اینکه در اکثر شهرها محل دپوی موقت مدرن و مناسب وجود ندارد و جاری شدن شیرابه‌ها به چشم می‌خورد، گفت: حل این مشکل نیز نیاز به سرمایه و مدیریت جدی دارد.

این زمین‌شناس در ادامه به تبدیل زباله به انرژی، برق و کمپوست اشاره کرد و افزود: متأسفانه به دلیل کمبود بودجه‌های اختصاصی در راه‌اندازی کارخانه‌های زباله‌سوز و کمپوست که در حلقه نهایی مدیریت پسماند است مشکلات جدی وجود دارد و نیازمند توجه دقیق مدیریت کلان استان و کشور است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی ساری با بیان اینکه متأسفانه مدیریت دقیق، جامع و اصولی برای مدیریت پسماند استان مازندران نداریم، اظهار کرد: ضعف کارشناسی پسماند در استانداری و نبود سازمان پسماند در این استان از دلایل بروز مشکلات در مدیریت پسماند به شمار می‌روند.

گزارش از معصومه مریخ، خبرنگار ایسنا مازندران

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کرونا

تست کرونا ۲۵۰ بیمار مبتلا به کرونا مثبت در بابل اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از اول اسفند ماه تاکنون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.