صفحه اصلی / استان ها / فارس / دستمزد کارگران ۵۰ درصد نسبت به حقوق واقعی کمتر است

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس:

دستمزد کارگران ۵۰ درصد نسبت به حقوق واقعی کمتر است

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس با تصریح بر اینکه کارگران 45 تا 50 درصد هنوز نسبت به حقوق واقعی عقب هستند، تاکید کرد که دولتمردان با احتساب تورم سالانه باید تلاش کنند ظرف 5 سال آینده این نسبت را جبران کنند.

دستمزد کارگران

علی راستگو در گفت‎وگو با ایسنا، ضمن تبریک فرا رسیدن روز جهانی کارگر با اشاره به وجود ۷۰۰ تشکل کارگری و کارفرمایی در استان، خانه کارگر، کانون بازنشستگان فارس و شیراز و انجمن صنفی کارگران ساختمانی را از شاخص ترین آنها معرفی کرد.

وی افزود: هم‎اینک دو میلیون و ۱۸۰ هزار کارگر بیمه شده تامین اجتماعی در فارس وجود دارد که بسیاری از آنها در تشکل‎های مختلف کارگری عضویت دارند و مشغول به فعالیت هستند.

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس با بیان اینکه خانه کارگر استان به تنهایی ۱۰۰ هزار عضو دارد، از راه‌اندازی دفاتر کانون بازنشستگان کارگری استان در هشت شهرستان فارس تا پایان امسال خبر داد و گفت: در حال حاضر  در ۲۴ شهر و شهرستان استان کانون بازنشستگان راه‎اندازی شده است.

راستگو در بخشی از سخنانش با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار کارگر در استان فارس فاقد بیمه هستند، عنوان کرد: طی سال‎های گذشته شاهد تعداد بسیار زیادی قراردادهای موقت و سفید امضا توسط کارفرماها بودیم که پرونده بسیاری از آنها همچنان در شورای حل اختلاف در گردش است اما خوشبختانه با حمایت‌‎ های وزارت کار و  تشکل‎ های عالی کارگری و همچنین شورای حل اختلاف این قراردادها به حداقل رسیده و حساب بانکی کارگر ملاک اصلی و ارزیابی تشکل‌های عالی کارگری و شورای حل اختلاف قرار دارد.

وی ادامه داد: عدم اعمال سهم ۹ بیست و هفتم درمان، حقوق و دستمزد کارگران بیمه شده تامین اجتماعی نیز یکی از مشکلات این قشر از جامعه در سال ‎ های گذشته بود که سال گذشته با دستور رئیس جمهور به حساب خزانه واریز شد و با پیگیری نمایندگان، وزارت کار و تشکلات کارگری مجددا در سیطره سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت.

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس همچنین با بیان اینکه انسجام خوبی بین تشکل های کارگری و کارفرمایی برای تعیین مزد کارگران شکل گرفته است، افزود: حداقل حقوق با افزایش ۳۶٫۵ درصدی محاسبه و در فروردین امسال اعمال شد. مزد روزانه نیز ۵۰ هزار و ۵۶۲ تومان است.

راستگو همچنین به وضعیت درمان کارگران هم اشاره و بیان کرد: علی رغم اینکه سال ها از مصوبه ماده ۳ قانون الزام مبنی بر درمان رایگان کارگران می‌گذرد اما همچنان بدون تکلیف در اجرا مانده است.

وی با تصریح بر اینکه مسئولین درمان استان فارس نهایت حمایت از جامعه کارگری را داشته‎اند، به روند ساخت بیمارستان ۳۲۰ تخت خوابی تامین اجتماعی استان فارس در شیراز اشاره و خاطرنشان کرد: سازمان تامین اجتماعی کشور بودجه‌ای را پیش‎ بینی کرده و هم ‎ اینک عملیات اجرایی ساخت توسط پیمانکار این سازمان آغاز شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

فاصله گذاری اجتماعی

اجرای فاصله گذاری اجتماعی به معنی بحرانی بودن وضعیت نیست

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, روح‌الله حسینی شنبه ۹ فروردین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.