صفحه اصلی / استان ها / مرکزی / چرا مقالات و استنادات تولیدی دانشگاه‌ها پاسخگوی نیازهای جامعه و صنعت نیستند؟

چرا مقالات و استنادات تولیدی دانشگاه‌ها پاسخگوی نیازهای جامعه و صنعت نیستند؟

معاون پژوهشی دانشگاه اراک گفت: متأسفانه مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که اساتید ما بر اساس آئین نامه‌های موجود باید فعالیت‌های علمی خود را در مرزهای علمی انجام دهند و به طرح‌هایی رو بیاورند که قابلیت ارائه در مجامع بین المللی را داشته باشد، این امر باعث می‌شود که مقالات و استنادات تولیدی، امروزه پاسخگوی نیازهای جامعه و صنعت نباشند.

پژوهش

علیرضا فضلعلی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه صنعت کنونی کشور متناسب با فناوری‌های نوین رشد نداشته است، تصریح کرد: مقالاتی که در حال حاضر در دانشگاه‌ها منتشر می‌شوند، تنها پاسخگوی صنایعی هستند که در مرزهای علمی و متناسب با فناوری‌های روز رشد داشته اند و متأسفانه به دلیل فاصله‌ای که هم اکنون بین مراکز دانشگاهی و صنایع وجود دارد، این امر به طور کامل محقق نشده است و نیاز است تا برای رفع این مشکل در درجه اول قوانین دانشگاه اصلاح شوند.

فضلعلی با بیان اینکه صنایع کنونی کشور بایستی توجه به نوآوری و علوم نوین را در اولویت‌های کاری خود قرار دهند، گفت: صنایع باید از لحاظ علمی خود را نیازمند دانشگاه بدانند و در صورتی که فاصله بین صنعت و دانشگاه کمتر شود، این مشکل در دراز مدت حل خواهد شد. نباید این طور برداشت شود که در همه موارد، مراکز دانشگاهی در سطح علمی بالایی قرار دارند و فاصله زیادی با صنعت دارند؛ بعضاً صنایعی هم وجود دارند که در سطح علمی بالایی قرار دارند و از امکاناتی برخوردار هستند که دانشگاه‌ها ممکن است از آنها بی خبر باشند.

وی اظهار کرد: متأسفانه به دلیل شرایط اقتصادی که در حال حاضر بر جامعه حاکم است، صنایع دچار روزمرگی شده اند و فرصت تفکر در این خصوص را نداشته اند و من معتقد هستم یکی از وظایف اساسی دانشگاه، کمک به صنایع در جهت به روزسانی و دستیابی به علوم نوین است و ما نیز در حد توان خود سعی داریم تا با انجام اقدامات لازم، به این هدف دست پیدا کنیم. خوشبختانه این احساس نیاز دو طرفه بین صنعت و دانشگاه در حال شکل گیری است و امیدواریم تا در آینده این دو عنصر مهم جامعه، به یک زبان مشترک دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: به نظر بنده تدوین قوانینی در جهت اجبار صنایع استان برای اجرای طرح مشترک با دانشگاه‌های استان مرکزی نمی‌تواند راهکار کارگشایی در این زمینه باشد. بعضاً پیش می‌آید که در مواردی متخصصین مربوطه سابقه چندانی ندارند و همین امر باعث شده است که صنایع بدون توجه به پتانسیل‌ها و توانایی‌های فرد به این متخصص اعتماد کافی نداشته باشند. خوشبختانه در سالهای گذشته اعتماد سازی خوبی میان دانشگاه و صنایع صورت گرفته است که امیدواریم بتوانیم پاسخ این اعتماد صنایع را به نحو شایسته بدهیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اراک گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند با شناسایی نیازهای آینده جامعه، صنایع را در تدوین راهبرد و استراتژی مناسب یاری دهند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پایان فعالیت بازار تاریخی اراک

۲۴ اسفندماه، پایان فعالیت بازار تاریخی اراک در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا عسگری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.