صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / مسئولین از فضای آموزشی کشور غفلت کرده‌اند
مسئولین از فضای آموزشی کشور غفلت کرده‌اند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

مسئولین از فضای آموزشی کشور غفلت کرده‌اند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مسئولین از فضای آموزشی کشور غفلت کرده‌اند، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش در رصد افکار دانشجویان و دانش‌آموزان کشور غفلت کرده‌اند و مشخص نیست که نظام آموزش کشور تا چه اندازه مفید بوده و موجب خداباوری یا رویگردانی از توحید شده‎است.

مهدی گلشنی

به گزارش کسب و کار نیوز، مهدی گلشنی در همایش نظریه اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش که در مرکز همایش‌های غدیر شهر قم برگزار شد، ضمن بیان این مطلب گفت: جدایی علم و دین در جهان اسلام و حتی در ابتدای آغاز به‎کار علم جدید مطرح نبود، اما با ظهور مکاتب تجربی که صرفاً بر روش حسی و تجربی تاکید داشتند، علم به‎عنوان مقوله‌ای فارغ از متافیزیک مطرح شد.

وی ادامه داد: اما از قرن بیستم به‎علت سو استفاده‌هایی که از معنای صرفاً مادی علم رخ داد، تردیدهایی در زمینه صحت این تعریف از علم صورت گرفت، به‎طوری که انیشتین به‎عنوان یکی از برجسته‌ترین دانشمندان علوم طبیعی در کتاب خود نوشت که به خاطر سو استفاده‌های فراوان انجام شده، اگر بار دیگر به دنیا ‎می‎آمد هرگز فیزیک را دنبال نمی‌کرد.

گلشنی بیان کرد: دیگر عامل بروز این تردیدها، توجه دانشمندان به این نکته بود که هیچ علمی فارغ از اصول و مبانی نیست و دیگر اینکه پاسخگویی به بسیاری از سوالات مربوط به علت آفرینش، آغاز و انجام جهان و دغدغه‌های انسانی از توان علوم تجربی خارج است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: درگذشته مفاهیم الحادی از جانب فلاسفه مطرح می‌شد اما در سال‌های اخیر سوالات الحادی از جانب علمای علوم تجربی مطرح می‌شود و امروزه علوم تجربی تأثیر بسیار زیادی برعلوم انسانی دارد، به‎گونه‎ای که حتی شاهد تأسیس رشته‌هایی مانند فیزیک اقتصادی (اکونوفیزیک) هستیم که نام دانش اقتصادی برمبنای فیزیک است، همچنین تا قبل از ۵ دهه‎ی اخیر فیلسوف خداباور و معتقد به آسانی یافت نمی‌شد اما امروزه بیش از یک چهارم فلاسفه غرب خداباور هستند و حتی انجمن فیلسوفان خداباور تشکیل شده‎است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش در رصد افکار دانشجویان و دانش‌آموزان کشور غفلت کرده‌اند و مشخص نیست که نظام آموزش کشور تا چه اندازه مفید بوده و موجب خداباوری یا رویگردانی از توحید شده‎است.

وی اضافه کرد: متأسفانه برخی معلمان حتی اصل توحید را زیر سوال می‌برند، برخی از اساتید دانشگاه صراحتاً از قرائت قرآن در ابتدای کنفرانس‌های علمی انتقاد می‌کنند اما پس از مدتی در ‎سمت‌های بالاتری منصوب می‌شوند می‌شوند و این نشان دهنده غفلت مسئولان از فضای آموزشی کشور است.

وی عنوان کرد: غرب به دنبال تغییر فرهنگ ماست، رئیس سازمان جاسوسی انگلیس به وضوح در مصاحبه‎ای می‌گوید که تا ۱۵ سال آینده به کلی فرهنگ ایرانیان را تغییرخواهد داد، چاره مقابله با این مسائل صمیمیت بیشتر بین حوزه و دانشگاه و فعالیت‌هایی به سبک فعالیت‌های شهید مرتضی مطهری در انجمن اسلامی پزشکان به‎عنوان نمونه‎ای موفق از این تعامل است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.