صفحه اصلی / اسلایدر / کمبود قطعات یدکی خودروهای وارداتی
کمبود  قطعات  یدکی  خودروهای  وارداتی

قیمت لوازم یدکی خودرو باز هم گران شد

کمبود قطعات یدکی خودروهای وارداتی

افزایش تلاطمات ارزی، بازار اغلب کالاهای تولیدی و وارداتی را با رشد قیمت و کمبود جدی مواجه کرد که در این وضعیت بازار خودرو و قطعه یدکی هم از چنین شرایطی بی نصیب نماند و شاید زودتر از سایر بخش ها تاثیرات گرانی نر خ ارز را احساس کرد. در این وضعیت وارد کنندگان به دلیل نوسانات نرخ ارز ثبت سفارش‌های خود را متوقف کردند و علاوه بر این تولیدکنندگان داخلی نیز منتظر ثبات اوضاع بوده و حجم تولید را کاهش دادند. این اتفاقات موجب برهم ریختگی و آشفتگی بازار لوازم یدکی خودروها شد که عواقب آن تا به امروز نیز ادامه دارد. در حال حاضر بازار لوازم یدکی افزایش مجدد قیمت ها را دارد و خودورهای وارداتی نیز علاوه بر گرانی های چندین باره شاهد کمبود قطعات هستند.

گروه اصناف

به گزارش کسب و کار نیوز، بازار قطعه یدکی با همه موانع و مشکلات در حالی در سال ۹۷ به پایان رسید که گفته می شود عمده شکایات ارسالی به اتحادیه فروشندگان قطعه یدکی در سال گذشته مربوط به گرانی، کمبود و فروش قطعه یدکی بی کیفیت به عنوان اصل به مردم بوده به طوری این جریان تبدیل به مشکل اصلی بازار قطعات یدکی خودرو در سال ۹۷ شد. این جریان در حالی است با هدف گذاری دولت در سال جاری به منظور تحقق شعار رونق تولید و تلاش برای رفع موانع تولید و نیاز بازار داخل، انتظار می رفت سال ۹۸ شاهد رفع کمبود و مقابله با افزایش قیمت با افزایش نظارت مسئولان بر جریان عرضه در بازار قطعه یدکی باشیم که این امر نیز تحقق نیافته است.

تولیدکنندگان مواد اولیه را با چندین برابر قیمت تهیه می کنند

مهدی کاظمی، سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو

در حال حاضر قیمت انواع قطعات داخلی و وارداتی تا ۱۰ درصد رشد داشته که افزایش قیمت ارز به عنوان عاملی تاثیرگذار در این اتفاق دخالت دارد. متاسفانه افزایش قیمت ارز عاملی شده تا قیمت قطعات لوازم یدکی خودرو در هفته‌های اخیر افزایش پیدا کند. این در حالی است که در اسفند ماه سال گذشته قیمت قطعات یدکی خودرو به ثبات رسیده بود اما نوسانات ارز باعث شده تا قیمت انواع قطعات داخلی و وارداتی تا ۱۰ درصد رشد داشته باشد. بنابراین در صورت استمرار نوسانات ارز باز هم شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود. دولت برای مدیریت قیمت ها باید ضمن رفع مشکلات واردکنندگان قطعات یدکی خودرو حمایت لازم را در تأمین مواد اولیه تولیدکنندگان داخلی داشته باشد  .امروز تولیدکنندگان قطعات یدکی خودرو مواد اولیه را به سختی آن هم با چندین برابر قیمت تهیه می کنند که همین امر بر قیمت تمام شده آنها اثر گذاشته است.

امروز در حالی شاهد افزایش ۱۰ درصدی قیمت لوازم و قطعات یدکی هستیم که قیمت قطعات نسبت به سال گذشته چندین برابر شده و متأسفانه اختیار اتحادیه‌ها برای نظارت بر بازار فروش قطعات یدکی خودرو محدود است. مدیریت بازار قطعات خودرو و رفع کمبود آن در بازار باید همکاری گمرکات در ترخیص مواد اولیه صورت گیرد. اگر قطعات در زمان مقرر ثبت سفارش و زود ترخیص شوند به طور حتم ما شاهد کمبود قطعه در بازار نخواهیم بود. امروز کمبود قطعه نسبت به سال گذشته ۵۰درصد و نسبت به سه ماهه گذشته ۲۰درصد شده است که برای رفع آن گمرکات باید اقدامات لازم برای ترخیص مواد را انجام دهند.

کنترل بازار لوارم یدکی از دست دولت و مسوولان خارج شده  است

ابوالفضل گودرزی، فعال بازار لوازم یدکی

کنترل بازار لوارم یدکی از دست دولت و مسوولان خارج شده و شواهد این واقعیت در بازار کاملا مشهود است. هرج و مرج قیمت ها در بازار هم خریداران را سردرگم و هم فروشندگان را عاصی کرده است. خرید و فروش هیچ قانونی نداردو خریداران به دنبال لوازم دست دوم می گردند تا با قیمت پایین تر آن رتا خریداری کنند. خودروهای وارداتی نیز که مدت زیادی است درگیر موانع و قوانین واردات لوازم یدکی هستند و امروز بزرگترین نگرانی تامین قطعات خودورهای وارداتی است. کمبود قطعات خودروهای وارداتی در بازار موجب افزایش قیمت بی سابقه این لوازم شده است.

در حال حاضر تامین لوازم یدکی خودروهای وارداتی با مشکلاتی مانند واسطه گری، ایجاد تورم و افزایش قیمت مواجه شده و دارندگان این خودروها در بازار سرگردان هستند. در حال حاضر با مشکل ارز در کشور مواجه هستیم اما چنانچه دولت بتواند ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات قطعاتی که تولید آنها در کشور امکان ندارد و یا مقرون به صرفه نیست اختصاص دهد، می توان از افزایش قیمت قطعات خودروهای وارداتی تا حدودی جلوگیری کرد.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.