صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / نفوذ سفته‌بازان خرد به بازارهای مالی
نفوذ سفته‌بازان خرد به بازارهای مالی

"کسب و کار" مشکلات رواج ارز دیجیتال خارجی در نظام بانکی را بررسی می کند

نفوذ سفته‌بازان خرد به بازارهای مالی

در سال‌های اخیر، ارزهای دیجیتالی توجه سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کرده‌اند. یکی از این ارزهای دیجیتالی که بیش از سایر ارزها مورد توجه قرار گرفته و در معاملات استفاده می‌شود، بیت‌کوین است. بررسی قیمت‌های بیت‌کوین حاکی از نوسانات شدید در این بازار است که احتمال حبابی بودن آن را افزایش می‌دهد. این در حالی است که پلتفرم ایجاد ارز دیجیتال ملی می تواند کمک بزرگی به پیمان‌های پولی و حذف دلار کند و می توانیم با چند کشور برای ایجاد یک ارز دیجیتال اقدام کنیم.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در این رابطه گفت:  پول هر کشوری دارای پشتوانه‎ای است و دولت آن کشور هم مسئول ارزش آن است. به عنوان مثال، دولت ایران مسئول ارزش پول این کشور و دولت عراق مسئول دینار عراقی و هر کشور دیگری نیز مسئول ارزش پول آن کشور است اما ارز دیجیتال خارجی مانند بیت کوین، مسئولی ندارد و صرفا رمزی در سیستم کامپیوتری است و برای خودش بازار پیدا کرده است. کسانی هم که به این سمت رفته‎اند، با هدف سودآوری، دست به معامله بیت‌کوین می‌زنند و به تعبیری می‎توان گفت معامله بیت کوین، اقدامی همانند سفته‌بازی است. وی ادامه داد: مشتریان در این شرایط، بیت کوین می‌خرند که بفروشند و به سود برسند. بنابراین بیت کوین، یک رمز اعتباری است و قابل جعل هم نیست و کسی که نمی‎تواند آن را جعل کند تا به دیگران بفروشد. از سوی دیگر تاکنون نمونه موفقیت‌آمیزی از فعالیت با آن هم وجود نداشته است. البته بازار بیت کوین دارای کاهش و افزایش قیمت هست ولی اینکه بگوئیم دولتی از این واحد پولی پشتیبانی کرده و آن را پول رسمی تلقی کند، صحت ندارد و شما نمی‎توانید کسی را به عنوان مسئول بیت کوین پیدا کنید.

بیت کوین تحت نظارت سازمان های داخلی نیست

نریمان علوی، کارشناس بازار مالی

هنگامی که استارت استفاده از ارزهای دیجیتال در کشور زده شود باید به طور قطع دارای پشتوانه حقوقی و دولتی باشند تا هم قوانین استفاده و بکارگیری آنها تدوین و تصویب شود و هم افراد سفته باز نتوانند وارد بازار مالی بر پایه ارز دیجیتال شوند. در نظام بانکی امروز ایران به دلایل مختلف شاهد نفوذ سفته بازان خرد هستیم که پایه های قوانین بانکی را متزلزل نموده اند.

در شرایط امروز بیت کوین همانند یک پول خرید و فروش می‌شود اما با این تفاوت که همه پول‌ها مربوط به یک بانک مرکزی مشخص هستند اما این واقیعت در رابطه با بیت کوین صدق نمی کند بنابراین نه کسی در رابطه با آن پاسخگوست و نه نظارتی بر روی آن وجود دارد. پس هر کسی به این بازار ورود می کند و نمی توان نظارت و مدیریتی بر آن داشت. بیت کوین امروز در ایران نیز استخراج می شود و به این دلیل که تحت نظارت سازمان های داخلی نیست ضررهای زیادی را متوجه مشتریان آن کرده است که اعتراضات زیادی نیز در این رابطه وجود دارد.

 

همچنین مطالعه کنید:

ایران قطب تامین گاز منطقه می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، جواد اوجی (چهارشنبه، ۲۷ تیر) در نشست هیئت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.