صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / اتحادیه آفریقا توقف فوری درگیری‌ها در لیبی و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در سودان را خواستار شد
اتحادیه آفریقا توقف فوری درگیری‌ها در لیبی و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در سودان را خواستار شد

اتحادیه آفریقا توقف فوری درگیری‌ها در لیبی و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در سودان را خواستار شد

سران اتحادیه آفریقا ضمن ابراز همبستگی با مردم سودان و تقدیر از آنها، انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در سودان ظرف سه ماه و کاهش بحران اقتصادی در خارطوم و نیز توقف فوری و بدون شرط تیراندازی‌ها در لیبی را خواستار شدند.

اتحادیه آفریقا

به گزارش کسب و کار نیوز، به نوشته روزنامه مستقل رای الیوم، در نشست سران اتحادیه آفریقا که به درخواست عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر و رئیس این اتحادیه در قاهره برگزار شد، شرکت‌کنندگان با انتشار بیانیه‌ای توقف فوری و بدون شرط درگیری‌ها در لیبی را خواستار شده و تمامی گروه‌های لیبیایی را به خویشتن‌داری و تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه به تمامی مناطق این کشور دعوت کردند.

در این نشست علاوه بر سیسی، روسای جمهور رواندا،‌ آفریقای جنوبی و کنگو و موسی فقیه، رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا حضور داشتند.

شرکت‌کنندگان در بیانیه پایانی خود بر نقش اساسی و محوری اتحادیه آفریقا و اعضای آن در رسیدگی به بحران فعلی لیبی تاکید کرده و از فرستاده سازمان ملل به لیبی خواستند همکاری کامل و شفافی با اتحادیه آفریقا داشته و رایزنی‌های خود را با تمامی گروه‌های لیبیایی بدون استثنا افزایش دهند.

سران این اتحادیه در ادامه از جامعه جهانی خواستند مسئولیت خود را در قبال توقف قاچاق اسلحه و نفوذ تروریست‌ها به لیبی و نیز توقف تمامی اشکال دخالت‌های خارجی در این کشور بر عهده بگیرند.

آنها در بیانیه پایانی خود بر ادامه پایبندی اتحادیه به همکاری با تمامی گروه‌های لیبیایی در مرحله آتی جهت دستیابی به راه‌حلی سیاسی در این کشور با نظارت سازمان ملل و همسو با راهکارهای اتحادیه آفریقا در این زمینه تاکید کردند.

همچنین سران آفریقا مسئولان نظامی سودان را به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت ظرف سه ماه پس از برکناری عمر البشیر، رئیس جمهور سابق دعوت کردند.

در بیانیه مشترک منتشر شده از سوی نشست مشورتی شرکای منطقه‌ای سودان، از شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا خواسته شد جدول زمانی داده شده به حاکمیت سودان برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت تمدید شود.

شرکت‌کنندگان در نشست قاهره ضمن بررسی آخرین تحولات سودان، همبستگی کامل خود را با مردم این کشور اعلام کرده و از شجاعت، اراده و تلاش مسالمت‌آمیز آنها برای تحقق خواسته‌های قانونی‌شان برای تحولی دموکراتیک همراه با تحقق ثبات و توسعه و رفاه در این کشور تقدیر کردند.

در بیانیه مشترک آنها بار دیگر بر اصول و اهداف اتحادیه برای تقویت صلح و امنیت و ثبات در این قاره تاکید کرده و پایبندی خود به وحدت، حاکمیت، سلامت و همبستگی سودانی‌ها و تمامیت ارضی آنها و نیز حمایت کامل خود را از نقش اتحادیه آفریقا و کشورهای همسایه در کمک به سودان برای عبور از چالش‌های سیاسی، امنیت و اقتصادی ابراز داشتند.

همچنین این کشورها تاکید کردند، به همکاری فوری مسئولان سودانی و گروه‌های سیاسی این کشور برای رسیدگی به شرایط کنونی و تسریع در بازنگری در قانون اساسی از طریق گفتگویی سیاسی و دموکراتیک، حمایت از اجرای قوانین و حقوق بشر و توسعه پایدار و سازنده اقتصادی نیاز است.

علاوه بر این کشورهای یاد شده تاکید کردند که لازم است به مسئولان و گروه‌های سودانی زمان بیشتری برای اجرای اقدامات اعلام شده در مرحله انتقال سیاسی داده شود.

آنها از موسی فقیه خواستند به رایزنی‌های خود با مسئولان و گروه‌های سودانی ادامه دهد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.