صفحه اصلی / استان ها / مرکزی / رشد ۹۴ درصدی وقوع جرایم سایبری در استان مرکزی
رشد ۹۴ درصدی وقوع جرایم سایبری در استان مرکزی

ئیس پلیس فتا استان خبر داد:

رشد ۹۴ درصدی وقوع جرایم سایبری در استان مرکزی

رئیس پلیس فتا استان مرکزی با بیان اینکه کلاهبرداری اینترنتی رتبه دوم جرایم سایبری استان مرکزی را به خود اختصاص داده است، از رشد ۹۴ درصدی وقوع جرایم سایبری در استان در سال گذشته خبر داد.

جرایم سایبری

به گزارش کسب و کار نیوز، احسان آنقی در نشستی با اصحاب رسانه با بیان اینکه مجموعه پلیس فتا استان در سال ۹۷ شرایط سختی را پشت سر گذاشته است، افزود: هرساله شاهد رشد درصد آمار جرایم سایبری در استان مرکزی هستیم، اما این آمار در سال گذشته با رشد چشم گیری همراه بوده است.

وی ادامه داد: از سال ۹۰ که در واقع شروع فعالیت مجموعه پلیس فتا در استان مرکزی به حساب می‌آید، تا ابتدای سال ۹۷ آمار وقوع جرایم بیش از هزار درصد رشد داشته است و این موضوع شرایط کار ما را با دشواری‌های زیادی روبرو می‌کند.

وی با بیان اینکه سرقت اطلاعات حساب‌های بانکی و برداشت‌های اینترنتی غیر مجاز با سهم ۴۴ درصدی از مجموع جرایم، رتبه اول وقوع جرایم سایبری استان را در سال گذشته داشته است، اضافه کرد: این آمار به نسبت سال ۹۶، با رشد ۲۲۲ درصدی در حوزه سرقت از حساب‌های بانکی همراه بوده است.

آنقی با تاکید بر اینکه تمامی بانک‌های سطح استان می‌بایست تا ابتدای خرداد سال جاری نسبت به راه اندازی رمزهای یکبار مصرف ” OTP ” اقدامات لازم را انجام دهند، گفت: استفاده از رمزهای پویا و یکبار مصرف می‌تواند نقش بسیار مؤثری در کاهش درصد وقوع جرایم در حوزه برداشت‌های غیر مجاز بانکی داشته باشد و این آمار را تا بیش از ۹۰ درصد کاهش دهد.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۳۵ درصد از مجموع وقوع جرایم سایبری در کشور به عدم استفاده و ناآگاهی مردم نسبت به استفاده از رمزهای یکبار مصرف بر می‌گردد، بیان کرد: در حدود ۴۴ درصد از جرایم سایبری استان مرکزی ناشی از عدم استفاده مردم از رمزهای یکبار مصرف است و این موضوع اهمیت استفاده از رمزهای پویا را بیش از هر زمان دیگری نشان می‌دهد.

رئیس پلیس فتا استان مرکزی گفت: خواسته ما از مردم این است که از هم اکنون نسبت به غیر فعال کردن رمز دوم ایستای حساب بانکی خود اقدام کنند و هرچه سریع‌تر رمز پویای حساب خود را در بانک‌های مربوطه فعال کنند. مردم باید بدانند که اگر بانکی نسبت به راه اندازی رمزهای یک بار مصرف اقدام نکند، مطمئناً قابل اعتماد نخواهد بود و مردم باید نسبت به انتقال حساب خود به بانکی که این خدمات را ارائه می‌دهد، اقدام کنند.

آنقی با بیان اینکه تمامی بانک‌ها موظف هستند تا فرایند تولید رمزهای یکبار مصرف را در اختیار مشتریان خود قرار دهند، اضافه کرد: رمزهای دوم پویا توسط الگوریتم‌های پیچیده‌ای طراحی شده اند و امکان استفاده فرد دیگری از این رمز وجود ندارد. مردم با راه اندازی این رمزهای پویا می‌توانند به صورت کاملاً ایمن نسبت به خرید و انجام تراکنش‌های بانکی اقدام کنند.

وی بر لزوم همراه داشتن تلفن همراه برای دریافت رمزهای یکبار مصرف در هنگام انجام تراکنش‌های بانکی به عنوان یکی از اساسی‌ترین مشکلات این سیستم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بانک مرکزی در صدد برطرف کردن این مشکل است و رفع کامل مشکلات این سیستم، نیازمند گذر زمان است.

وی خاطر نشان کرد: بیش از ۹۰ درصد مشکلاتی که مردم در حوزه برداشت‌های غیر مجاز با آن روبرو هستند، ناشی از عدم آگاهی کافی مردم نسبت به انجام تراکنش‌های بانکی است و بیشترین تقصیر در این زمینه متوجه کاربران است.

رئیس پلیس فتا استان مرکزی تصریح کرد: در راستای پیشگیری از وقوع جرایم بانکی و برداشت‌های غیر مجاز، جلسات متعددی با رده‌های استانی، دادستانی کل کشور و مجموعه پلیس فتا کشور برگزار شده است و امیدواریم با اقدامات خوبی که در این زمینه انجام شده است، از ابتدای خردادماه سال جاری، شاهد کاهش محسوسی در سرقت اطلاعات حساب‌های بانکی باشیم.

وی از ورود مردم به سایت‌های قمار و شرط بندی، عدم توجه به هشدارهای پلیس فتا و ضعف در سیستم‌های بانکی کشور به عنوان اصلی ترین دلایل افزایش آمار سرقت اطلاعات حساب نام برد و افزود: از آنجاکه بانک‌های کشور نسبتاً از استانداردهای امنیتی موجود در سطح بین الملل برخوردار نیستند، موظف هستند تا سطح امنیت کاربران خود را ارتقا دهند و امکان استفاده از رمزهای پویا را هرچه سریع‌تر برای کاربران خود فراهم کنند.

آنقی اظهار کرد: تمامی سازمان‌های موجود می‌توانند در حد چارچوب‌های سازمانی خود، امنیت لازم را برای کاربران فراهم کنند، اما مجموعه پلیس فتا در زمینه بروز مشکلات ناشی از عدم رعایت اصول امنیتی توسط کاربران نمی‌تواند پوشش صد در صدی داشته باشد.

وی با بیان اینکه کلاهبرداری‌های اینترنتی رتبه دوم جرایم سایبری استان مرکزی را تشکیل می‌دهد، اضافه کرد: خوشبختانه در این حوزه اقدامات بسیار مؤثری انجام شده است و در رابطه با تخلفات دو سایت معروفی که به صورت اینترنتی اقدام به خرید و فروش کالا می‌کنند، پرونده‌های مربوطه تشکیل شده و راهکارهای لازم در خصوص احراز هویت، به پلیس فتا کشور ارائه شده است.

آنقی گفت: اپراتورهای تلفن همراه در بروز این گونه از جرایم بی تقصیر نیستند و باید نسبت به وجود برخی از سیم کارت‌های جعلی و بدون صاحب، پاسخگو باشند. وجود چنین شرایطی بیشترین ضرر را به مردم وارد می‌کند و همچنین فرصت لازم را در اختیار کلاه برداران قرار می‌دهد تا اقدامات مجرمانه خود را انجام دهند.

رئیس پلیس فتا استان مرکزی حتک حیثیت را با سهم ۱۶ درصدی، در رتبه سوم جرایم سایبری استان مرکزی در سال ۹۷ عنوان کرد و ادامه داد: خوشخبتانه با توجه کافی مردم نسبت به هشدارهای پلیس و مشارکت رسانه‌ها در آگاهی بخشی مردم در این زمینه، آمار این حوزه به نسبت سال ۹۶ با کاهش ۱۳ درصدی همراه بوده است.

وی با اشاره به فعالیت غیر قانونی کانال کلانتر مرکزی در پیام رسان تلگرام، افزود: مجموعه پلیس فتا استان مرکزی بنابر قانون، اقدامات لازم را برای مقابله با این کانال غیر قانونی انجام داده است و با شناسایی افرادی که به صورت مستقیم با مدیر این کانال در ارتباط بوده اند، به این موضوع ورود کرده و پرونده تکمیل شده را نیز تحویل دادسرا داده است.

آنقی با بیان اینکه افراد شناسایی شده بر اساس دستور قضائی احضار شده اند و تمامی تجهیزات این مجموعه به طور کامل توقیف شده است، ادامه داد: تمامی فرایند شناسایی و تشکیل پرونده برای این مجموعه غیر قانونی، توسط پلیس فتا استان مرکزی انجام شده است و اخباری که بعضاً مبنی بر ورود پلیس فتای تهران یا سایر استان‌ها به این پرونده منتشر می‌شود، صحت ندارد.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون فردی در راستای رسیدگی به این پرونده دستگیر نشده است، گفت: پلیس فتای استان مرکزی در حوزه برخورد قضائی با هیچ کسی مماشات ندارد و طبق قانون با تمامی متخلفان برخورد می‌کند. افراد خاطی پس از احضار و بررسی مستندات، در اختیار قانون قرار خواهند گرفت و تا زمانی که مجرم بودن کسی به طور کامل ثابت نشود، نمی‌توان اقدام به دستگیری فردی کرد.

آنقی در ادامه بر لزوم برگزاری دوره‌های آگاه سازی در سنین پایین تاکید کرد و افزود: متأسفانه امروزه بسیاری از والدین نسبت به خطراتی که ممکن است فضای مجازی برای فرزندان آنها داشته باشد اطلاعی ندارند و بر همین اساس باید شیوه استفاده صحیح از فضای مجازی در سنین پایین و در سطح مدارس به کودکان آموزش داده شود.

رئیس پلیس فتا استان مرکزی تاکید کرد: هنوز قبح وقوع جرم در فضای مجازی برای بسیاری از والدین جا نیفتاده است و خوشبختانه مجموعه پلیس فتا در استان مرکزی با اقدامات بی نظیری که با همکاری رسانه‌های استان در حوزه آگاه سازی مردم نسبت به وقوع جرایم سایبری انجام داده است، در بین استان‌های سطح کشور از جایگاه بسیاری خوبی برخوردار است.

وی پایین آمدن سن استفاده کنندگان از فضای مجازی را یکی از اصلی ترین دلایل افزایش آمار وقوع جرم دانست و تصریح کرد: متوسط درصد کشف جرایم حوزه فضای مجازی در سطح کشور ۷۰ درصد است، که خوشبختانه استان مرکزی با کشف ۱۰۹ درصدی جرایم سایبری در این حوزه توانسته است برای چندمین سال متوالی رتبه نخست کشور را در این زمینه به خود اختصاص دهد.

آنقی با بیان اینکه استان مرکزی در رتبه بندی وقوع جرایم سایبری، رتبه ۱۳ کشور را در اختیار دارد، بیان کرد: ما انتظار داشتیم استان مرکزی در این حوزه رتبه بالاتری را در حدود رتبه‌های ۱۸ و ۱۹ کسب کند، اما با توجه به جمعیت و شرایط جفرافیایی استان مرکزی، هم اکنون رتبه ۱۳ را در اختیار داریم.

رئیس پلیس فتا استان مرکزی خاطر نشان کرد: همکاران ما در مجموعه استان در تلاش هستند با شناسایی جرایمی که بیشترین آسیب را برای مردم دارند، به مقابله با آنها بپردازند و بعضاً بیش از ۹۰ درصد از پیشنهاداتی که به منظور پیشگیری از وقوع جرایم در سطح کشور ارائه می‌شود، توسط کارشناسان مجموعه استان مرکزی ارائه شده است.

وی با بیان اینکه مردم به عنوان آسان‌ترین روش می‌توانند از طریق مراجعه حضوری به پلیس فتا، نسبت به ثبت شکایت و بررسی درخواست خود اقدام کنند، گفت: مردم همچنین با مراجعه به سایت پلیس فتا در قسمت گزارش‌های مردمی و یا با مراجعه به دفاتر مراجع قضائی با مجموعه پلیس فتا استان در ارتباط باشند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پایان فعالیت بازار تاریخی اراک

۲۴ اسفندماه، پایان فعالیت بازار تاریخی اراک در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا عسگری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.