صفحه اصلی / اسلایدر / نا امیدی تولیدکنندگان از وام بانکی
نا امیدی  تولیدکنندگان   از  وام     بانکی

«کسب و کار» کمبود نقدینگی در واحدهای تولیدی را بررسی می‌کند

نا امیدی تولیدکنندگان از وام بانکی

هر چند همه ساله با شروع سال جدید وعده های نوید بخشی به تولید ‌کنندگان برای تامین نقدینگی مورد نیاز آنها داده می‌شود، اما در عمل یا این نقدینگی در مسیر تولید قرار نگرفته و یا اگر می‌گیرد به دلیل نرخ بهره بالا، در سودآوری تولیدکنندگان موثر نمی‌افتد.

گروه اقتصاد ایران و جهان 

به گزارش کسب و کار نیوز، هر چند همه ساله با شروع سال جدید وعده های نوید بخشی به تولید ‌کنندگان برای تامین نقدینگی مورد نیاز آنها داده می‌شود، اما در عمل یا این نقدینگی در مسیر تولید قرار نگرفته و یا اگر می‌گیرد به دلیل نرخ بهره بالا، در سودآوری تولیدکنندگان موثر نمی‌افتد.
طبیعتا با افزایش چندبرابری هزینه های تولید که بعد از تورم بالای ۴۰ درصدی رخ داده، نمی توان توقعی از تولیدکنندگان برای تامین تجهیزات مورد نیاز با همان سرمایه پیشین داشت. حالا هر تولیدکننده‌ای برای تامین هزینه‌های مواد اولیه، دستمزد کارگران، هزینه‌های حمل و نقل و هزینه‌های حاشیه‌ای، پیش از پیش به پول نیاز دارد. با توجه به بی‌ثباتی‌های اقتصادی و پیش بینی هایی که از آینده اقتصاد کشور می‌شود، به نظر نمی‌رسد حداقل برای چند سال آتی امیدی به ورود نقدینگی های سرگردان به سمت تولید داشت.
یکی از گام هایی که برای کاهش بار هزینه های تولید در سالی که نام رونق تولید بر آن گذاشته شده، بخشش جریمه‌های بانکی تولیدکنندگان است. رئیس کل بانک مرکزی نیز اولویت سال ۹۸ را تولید ذکر کرده و از بانک ها اعطای تسهیلات هدفمند به تولیدکنندگان را مورد تاکید قرار داده است. اما سوال اساسی این است که آیا مشکل تولید با وام و تسهیلات حل می شود؟ و از سویی چه راه مشخصی برای تامین نقدینگی تولید و هدایت نقدینگی به آن وجود دارد؟
به اعتقاد کارشناسان ورود نقدینگی به بورس و گرایش سرمایه گذاری در این بازار تا حدود زیادی می تواند نیاز تولید به نقدینگی را مرتفع سازد. با این حال باید دید روند مثبت شاخص بورس به همین صورت تداوم خواهد داشت یا نه.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.