صفحه اصلی / استان ها / مازندران / خوشمزه‌های در حال فراموشی…
خوشمزه‌های در حال فراموشی…

در گفت و گو با یک بانوی شیرینی پز محلی مطرح شد؛

خوشمزه‌های در حال فراموشی…

استان مازندران در کنار جاذبه های طبیعی که دارد در پخت برخی شیرینی های سنتی نیز دارای شهرت است، البته برخی از آنان به فراموشی سپرده شده با این حال با معرفی این گونه شیرینی ها می توان به جاذبه های گردشگری استان اضافه کرد.

برنجک

یکی از بانوان شیرینی پز خانگی در گفت وگو با ایسنا مازندران، با بیان اینکه امروزه بسیاری از شیرینی‌های سنتی و خوشمزه مازندران که از قدیم متداول بوده محو شده و آثاری از آنها باقی نمانده است، اظهار کرد: در گذشته همه بانوان تا پیش از عید نوروز به تهیه انواع شیرینی و نان می‌پرداختند و با پخت این محصولات به پیشواز بهار می‌رفتند.

زهرا بالو با اشاره به اینکه شیرینی‌هایی همانند پشت زیک، قطاب، آب دندون، آْغوز نون، نون کوهی بیشتر در ارتفاعات که دسترسی کمتری به شهر داشتند پخته و استفاده می‌شد، افزود: این نوع شیرینی و نان‌ها معمولاً نماد فرهنگ یک منطقه بوده است.

وی با بیان اینکه پخت و مصرف شیرینی و نان‌های خانگی اکنون کم شده است، تصریح کرد: در زمان‌های گذشته به دلیل استفاده از مواد ارگانیک در تهیه شیرینی‌ها این محصولات سالم‌تر و خوشمزه‌تر عرضه می‌شد.

این بانوی شیرینی پز خانگی در ادامه به معرفی چند نمونه از شیرینی‌های مازندران و طرز تهیه آن پرداخت و گفت: پشت زیک یکی از معروف ترین شیرینی‌های محلی مازندران است که از شکر، کنجد، عسل و گردو درست می‌شود.

وی در مورد نحوه تهیه آن تصریح کرد: در ابتدا شکر را روی شعله کم حل می‌کنند، کنجد هم روی حرارت تفت داده می‌شود تا بوی زُخم آن گرفته شود. پس از اینکه شکر به مرور آب شد بسته به حجم آن یک تا دو قاشق عسل و سپس کنجد را اضافه می‌کنند و درون یک سینی که به روغن آغشته است می‌ریزند و با وردنه باز کرده و بُرش می‌زنند.

این بانوی شیرینی پز در ادامه به پخت شیرینی معروف دیگر مازندران اشاره کرده و اظهار کرد: آب دندون از برنج، کره، آرد برنج، تخم مرغ، پودر قند درست می‌شود.

وی تصریح کرد: طرز تهیه آن به این صورت است که آرد برنج چندین بار از آسیاب و الک رد داده می‌شود تا کاملاً صاف و یکدست گردد، سپس روغن یا کره را به اندازه ۲۰ تا ۲۵ دقیقه می‌زنند و پس از آن تخم مرغ را به روغن اضافه می‌کنند.

بالو خاطرنشان می‌کند: البته زرده و سفیده باید جدا زده شود و سپس باهم مخلوط گردد، پس از ۲۵ دقیقه آرد برنج را هم با این مواد مخلوط می‌کنند.

این شیرینی پز خانگی با بیان اینکه باید نیم ساعت مواد شیرینی ورز داده شود، یادآور شد: سپس روی مواد نایلون گذاشته و ۲۴ ساعت در یخچال می‌گذاریم تا استراحت کند. سپس مواد را از یخچال بیرون می‌آوریم تا حدود یک ساعت باید در هوای آزاد بماند، سپس فُرم داده می‌شود.

بالو در مورد طرز تهیه آغوز نون نیز یادآور شد: آغوز نون از گردو، آرد، پودر قند، تخم مرغ، روغن و شیر تهیه می‌شود؛ خمیر آغوز نون و گوش فیل و چند نوع دیگر از نان‌ها شبیه همین است و همانند نان‌های دیگر آماده می‌شود.

وی درباره آماده سازی پرکاربردترین شیرینی محلی مازندران یعنی برنجک یا برشتک نیز خاطرنشان کرد: برنج از قبل شسته شده و پخته می‌شود، زمانی که هنوز کمی خام است، آبکش و پس از گرفتن آب آن در کنار بخاری خشک می‌شود.

بالو خاطرنشان کرد: همچنین برای چند رنگ شدن برنجک در زمانی که در حال پخت است و موقع آبکشی از رنگ‌های مجاز خوراکی استفاده می‌شود.

این بانوی شیرینی پز افزود: برنجک در روغن داغ شده آماده می‌شود، باید با قاشق مواد را داخل روغن داغ ریخت و وقتی پف کرد در ظرف دیگری ریخته شود.

وی با بیان اینکه برای آماده سازی شربت برنجک نیز به شکر و آب نیاز است که وقتی جوشید باید دو سه قطره آب لیمو به آن اضافه شود، گفت: برخی افراد از عسل برای براق شدن شربت برنجک استفاده می‌کنند؛ وقتی شربت آماده شد روی برنجک هایی که در ظرف ریخته شده است می‌ریزند و سپس با نوک چاقو برش داده می‌شود.

بالو گفت: بانوان مازندرانی از قدیم در همه مراسم از شیرینی‌های سنتی و دستی استفاده می‌کردند و این موضوع نقش مهمی در سلامتی آنها داشت زیرا در کنار سالم بودن، صفا و صمیمیت خاصی را در مراسمی همچون عروسی‌ها و جشن‌ها از یک ماه پیش از مراسم‌ها رقم می‌زد چون همه برای آماده سازی این شیرینی‌ها پیش قدم می‌شدند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کرونا

تست کرونا ۲۵۰ بیمار مبتلا به کرونا مثبت در بابل اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از اول اسفند ماه تاکنون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.