چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / رونق دلالی با تصویب طرحی شتاب زده
رونق دلالی با تصویب طرحی شتاب زده

طرحی دو فوریتی برای تحریم شرکت اپل از سوی مجلس کلید خورد

رونق دلالی با تصویب طرحی شتاب زده

در مجلس شورای اسلامی تعدادی از نمایندگان طرحی دو فوریتی را برای تحریم شرکت آیفون از سوی کشورهای اسلامی تدوین کرده اند. بر اساس این طرح که برای تحریم برند اپل است در صورت اجرا شدن آن، رجیستری محصولات این برند، اعطای نمایندگی و هر گونه ارائه خدمات برای محصولات آن، ممنوع خواهد شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، طرح دو فوریتی تحریم اپل در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است و گفتنی ست رئیس کمیسیون امنیت ملی پیش از این اعلام کرده بود که ۱۵ طرح برای مقابله با اقدامات آمریکا علیه ایران تدوین شده است که به تدریج در کمیسیون امنیت ملی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پیش از این شرکت اپل برای بسیاری از برنامه‌های اپ استور محدودیت‌هایی را ایجاد کرده بود و در حال حاضر بر اثر این محدودیت‌ها، برخی اپلیکیشن‌های ایرانی نیز از کار افتاده‌اند. گرچه بسیاری از کارشناسان بارها تاکید داشته‌اند که تحریم‌های اپل صرفا به برنامه‌های ایرانی مربوط نمی‌شود؛ با این وجود بسیاری از دولتمردان و مسئولین وقت اقدام اپل را اقدامی ضد ایرانی خوانده‌اند.

اما در این باره سیدحسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از تدوین طرحی برای تحریم آیفون در صحن علنی مجلس خبر داد و گفت: نمایندگان در حال تدوین طرحی هستند تا آیفون را که محصولی آمریکایی است تحریم کنند. نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی با تصویب طرح “تحریم آیفون” این محصول در ایران رجیستری نمی‌شود، افزود: در شرایطی که ایالت متحده آمریکا، سپاه پاسدارن جمهوری اسلامی ایران را در لیست تروریستی قرار  داده است چرا در بازار ایران محصولات آمریکایی اجازه خرید و فروش، معامله و استفاده دارند؟ تدوین طرح “تحریم آیفون” در مجلس به معنای یکی از اقدامات متقابل علیه آمریکا در حوزه اقتصادی است. وی اظهار کرد: تدوین طرح “تحریم آیفون” در مجلس به معنای یکی از اقدامات متقابل علیه آمریکا در حوزه اقتصادی است. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: بنده نیز این طرح را امضا کردم، امضاهای این طرح در حال افزایش است.

متاسفانه در این طرح عدم آگاهی برخی از مسوولان به وضوح دیده می شود. در غالب متن این طرح فقط به گوشی‌های آیفون اپل اشاره شده و از محصولات دیگر این شرکت، سود فروش آن‌ها در ایران و غیره نامی برده نشده است. نویسندگان این طرح احتمالا آیفون را مساوی با اپل در نظر گرفته یا آشنایی با دیگر محصولات این شرکت در بازار نداشتند. به هر حال در صورت اجرا شدن آن، رجیستری محصولات این برند، اعطای نمایندگی و هر گونه ارائه خدمات برای محصولات آن، ممنوع خواهد شد. تعداد گوشی‌های موبایل رجیستری شده اپل تا آذر سال ۹۷ بیش از ۴۳۳ هزار دستگاه بوده است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد به طور قانونی ماهانه ۶۳۰۰ دستگاه گوشی این برند در ایران رجیستری می‌شود که این میزان معادل ۱۰ درصد از واردات و فروش قانونی بازار موبایل در ایران است.

هیاهو برای هیچ

علی ابوالفتحی، کارشناس فناروی اطلاعات

ممنوعیت ورود تکنولوژی از آن دسته فعالیت هایی است که شاید بتوان گفت هیچ گاه به نتیجه نخواهد رسید. ممکن است از لحاظ قانونی بتوان جلوی ورود این محصولات و رجیستری کردن آنها را گرفت اما نمی توان برای بکار بردن و استفاده کاربران از آنها ممنوعیتی تصویب کرد. به هر ترتیب طرحی که به آن اشاره شده و در مجلس به دنبال جمع کردن امضا جهت تصویب آن هستند بعید است به سرانجام مناسبی برسد. شرکت اپل در این موقعیت با توجه به اینکه شرکتی آمریکایی است به دلیل فشارهای جانبی وارده محدودیتهایی را برای کاربران ایرانی اجرا کرده است که ابدا این راه مناسبی برای مقابله با آن نخواهد بود. کاربران ایرانی به دلیل علاقه فراوانی که به گوشی های آیفون و این برند دارند درصد کمی احتمال موفقیت برای اجرای این طرح وجود دارد. نمی توان به یک باره و بدون کارشناسی کردن طرحی را ارایه وتصویب کرد که بسیاری از کاربران را تحت فشا رقرار دهد. به هر ترتیب سالیان سال است که واردات این برند به کشور انجام می شود و کاربران بسیاری این کوشی ها را در دست دارند و برای خدمات پس از فروش به وجود نمایندگی های آن احتیاج است. هرچند اپل نمایندگی رسمی در ایران ندارد اما واردات قطعات آن را داریم که مصرف کنندگان برای رفع عیوب گوشی های خود به مشکل نخورند. بنابراین این راه مناسبی برای برخورد با این مشکل نخواهد بود.

از طرف دیگر در این طرح مشخص نشده چگونه با قاچاق آیفون به ایران مقابله شود. تجربه‌های گذشته نشان داده وقتی یک جنس پرتقاضا ممنوع می‌شود سریعا باب قاچاق و دور زدن قانون برای ورود و فروش آن باز شده که اتفاقا هزینه بیشتری از جیب مردم بیرون آمده و در جیب دلالان و سودجویان ریخته می‌شود. نکته دیگر اینکه اپل شرکتی است که به هیچ عنوان ابراز تمایلی به حضور در بازار ایران نداشته و هیچ خدمات رسمی برای بازار ما ارایه نمی کند و حتی برای ساخت حساب کاربری Apple ID که زیرساخت استفاده از یک دستگاه با سیستم عامل iOS است مشکل داریم. بنابراین چه توجیهی برای ارایه این طرح آن هم به منظور وارد کرد خسارت اقتصادی به آمریکا و این شرکت داریم؟ این طرح شتاب زده و بدون کارشناسی تا چه اندازه می تواند خشمی را که از این موضوعه داریم فرو بنشاند؟ هیاهویی که به راه افتاده واقعا برای چه هدفی است؟ آیا غیر از این است که هیاهو برای هیچ به راه افتاده است؟

همچنین مطالعه کنید:

علاقه‌مندی تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار

به گزارش کسب و کار نیوز، خانم «شایسته مراد زاده» معاون وزیر حمل ونقل تاجیکستان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.