صفحه اصلی / استان ها / قم / آیین رونمایی از اولین دایرهالمعارف شیعه‌‌
آیین رونمایی از اولین دایرهالمعارف شیعه‌‌

آیین رونمایی از اولین دایرهالمعارف شیعه‌‌

‌مؤلف دایرةالمعارف شیعه عنوان کرد: این کتاب همه اطلاعات لازمی که یک کودک یا نوجوان راجع به اعتقادات شیعه، تاریخ شیعه، اختلافات فقهی ما با اهل سنت، جایگاه عزاداری و سایر مطالب محوری مکتب تشیع، نیاز دارد را به او منتقل می‌کند.

آیین رونمایی از اولین دایرهالمعارف شیعه‌

‌به گزارش کسب و کار نیوز، غلامرضا حیدری ابهری مؤلف کتاب “دایرهالمعارف شیعه” ظهر امروز در آئین رونمایی از این کتاب که در سالن اجلاس ساختمان فرهنگ و ارشاد استان قم در جمع خبرنگاران برگزار شد، گفت: این کتاب اولین دایرهالمعارف شیعه است که تا کنون نوشته شده است.

وی با اشاره به اینکه در دوران انفجار و فراوانی اطلاعات زندگی می‌کنیم، افزود: در این دوران پیدا کردن اطلاعات خودش مهارت می‌خواهد و دایره المعارف‌ها برای دسترسی آسان به اطلاعات معتبر و دست بندی شده است؛ در دنیا پس از دایره المعارف های بزرگسالان برای کودکان هم دایره المعارف نویسی را شروع کردند تا بچه‌ها از کودکی با دسته بندی اطلاعات آشنا شوند.

مؤلف دایره المعارف شیعه از کمبود دایرهالمعارف‌های تألیفی در داخل کشور گله کرد و آثار ترجمه شده را نیز ناهمسو با فرهنگ ایرانی_اسلامی خواند و بیان کرد: انتظارم این بود که بنا بر رقابت هم که شده ناشران دیگر هم دست به کار شوند و تألیف دایرهالمعارف‌ها را شروع کنند اما به دلیل زمان‌بر بودنش، تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

وی اظهار کرد: این کتاب در ده فصل همه اطلاعات لازمی که یک کودک یا نوجوان راجع به اعتقادات شیعه، تاریخ شیعه، اختلافات فقهی ما با اهل سنت، جایگاه عزاداری و سایر مطالب محوری مکتب تشیع، نیاز دارد را به او منتقل می‌کند.

حیدری تصریح کرد: در بهره گیری از منابع سعی کردیم از منابع اصیل و دست اول استفاده کنیم و در این امر هیچ‌گونه غرض تبلیغی نداشته ایم که مثلاً بخواهیم یک مکتب یا جریان فکری خاصی را بر سایر مکاتب شیعی ترجیح دهیم.

وی ادامه داد: کتاب صد تصویر رنگی دارد که هم منجر به جذابیت آن برای کودکان خواهد شد و هم علاوه بر اطلاع رسانی و جنبه‌ی آموزشی آن، این تصاویر باعث انتقال «حس شیعی» به کودکان می‌شود.

حیدری افزود: بخش تصاویر کتاب بر عهده گروه دیگری بوده است که در انتخاب تصاویر صرفاً به جنبه‌های بصری و نمادین آن توجه شده‌است و دنبال تبلیغ و ترجیح حوزه یا مکتب خاصی نبوده‌ایم.

وی در خصوص دشواری‌های تألیف این اثر گفت: پیدا کردن چارچوب و قالبی متناسب، سخت‌ترین بخش کار بود والا مطالب و منابع بسیار بوده و من به شخصه ۶۰ مقاله خواندم تا این چهارچوب‌ها برایم روشن شود زیرا رسیدن به آن تسلط محتوایی و در آوردن چکیده‌هایی مفید و مختصر از میان انبوه مطالب بسیار دشوار بود.

وی خاطرنشان کرد: مخصوصاً بخاطر دینی بودن این کار، حساسیت بالایی بر روی محتوای آن بوده است که دشواری تألیف آن را مضاعف می‌کرد مثلاً دنبال این بودیم که به دعوای شیعه و سنی دامن نزنیم و در عین حال حرف مان را هم بزنیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کارگران ساختمانی

کارگران ساختمانی در قم منتظر وام ۲ میلیون تومانی هستند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,اکبر شوکت با اشاره به بیکاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.