صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / ۷۰ درصد شغل‌های موجود تا سال ۲۰۲۵ از رده خارج می‌شوند/عدم تناسب بیشتر مشاغل با رشته‌های تحصیلی

دبیر شورای انقلاب فرهنگی عنوان کرد

۷۰ درصد شغل‌های موجود تا سال ۲۰۲۵ از رده خارج می‌شوند/عدم تناسب بیشتر مشاغل با رشته‌های تحصیلی

دبیر شورای انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که ۴۰ سال است کشور در شرایط تحریم قرار دارد گفت: خوشبختانه در این شرایط قدرتمندترین و بیشترین رشد را در حوزه علم و فناوری داشتیم و لازم است دانشگاه‌ها با ایجاد تحول عمیق در رشته‌های تحصیلی کشور را به سمت توسعه یافتگی و خروج از شرایط فعلی هدایت کنند.

عاملی

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر سعیدرضا عاملی در اجلاس سراسری کارگروه‌های تخصصی برنامه ریزی و گسترش وزارت علوم که امروز در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس برگزارشد، با تاکید بر اینکه کشور ما ۴۰ سال است که در شرایط تحریم قرار دارد گفت: ۴۰ سال است در سخت‌ترین شرایط قرار داریم اما خوشبختانه بر این شرایط قدرتمندترین رشد در حوزه علم و فناوری داشته‌ایم و مهمترین رشد کشور نیز در این حوزه بوده است و امروزه منابع انسانی کشور به قدرتمندترین منبع تبدیل شده است و اگر عقب افتادگی‌هایی وجود دارد در بخش علم و آموزش نیست.

وی در ادامه ضعف اقتصادی را بزرگترین چالش کشور عنوان کرد و گفت: اگر این موضوع اصلاح شود بسیاری از امور ذیل آن به تناسب اصلاح خواهند شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه ما در حوزه علم و فناوری با چالش عدم تناسب شغل با فارغ التحصیلان برخی رشته‌ها مواجه هستیم گفت: متأسفانه در برخی رشته‌ها این عدم تناسب ۷ تا ۷۰ درصد است و این عدم تناسب حتی در رشته نظیر معماری به ۱۷ درصد می‌رسد و باید تناسبی بین رشته‌ها و شغل ایجاد شود.

۷۰ درصد شغل‌های موجود تا سال ۲۰۲۵ از رده خارج می‌شوند

دکتر عاملی با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد شغل‌های موجود تا سال ۲۰۲۵ از رده خارج می‌شوند، گفت: این اتفاق به دلیل حضور فناوری‌های نوین صورت می‌گیرد و اگر چه تأثیرات آن به حوزه دانشگاه و صنعت وارد شده است بنابراین ما باید بتوانیم فناوری‌ها جدید را راه اندازی نمایم. این در حالی است که متأسفانه در کشور ما دانشگاه‌ها با همان سنت چندین ساله پیش می‌روند و هنوز برخی رشته‌های مهم نظیر علم عمومی فضای فناوری جدید را نداریم به همین دلیل باید تحول گسترده و کیفی در حوزه علم و فناوری اتفاق افتاد.

وی با اشاره به آمار ۱۴ میلیونی فارغ التحصیل رشته‌های مختلف در کشور گفت: براساس آمارهای اعلام شده میزان ارجاعات کشور ۲.۱۰ درصد و سهم ایران در تولید علم در سطح جهانی برخلاف آمارهای داخلی ۲.۶ درصد است.

به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطالعاتی در دبیرخانه این شورا شکل گرفت که جمع بندی این مطالعات نشان می‌دهد که مؤلفه‌های مرتبط با تحول علم و فناوری مطرح است که این مولفه‌ها نظیر توسعه رشته‌های دانشگاهی متناسب با نیازهای کشور، اثربخشی مقالات در حل مشکلات و برطرف کردن نیازهای جامعه، انتشار تولید مقالات با کیفیت، افزایش ثبت اختراع، تولید محصولات فناورانه عقد قرارداد با صنعت، قطع وابستگی، استقلال علمی و مرجعیت علمی در کنار شهرت و برجستگی علمی در دنیا می‌باشد که باید مورد توجه دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور قرار گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: دانشگاه‌ها با توجه به جهت گیری‌های علمی و فناوری می‌تواند کشور را در سخت‌ترین شرایط تحریم کمک و به پیشرفت همه جانبه برساند به شرطی که باید راهبردهای خود را ابتدا مشخص کنیم تا بتوانیم در اهداف تعیین شده دست یابیم.

دکتر عاملی به دلیل اهمیت نام گذاری امسال به نام “رونق تولید” از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: حدود ۱۰ سال متمادی است که همواره سال نو از سوی رهبر انقلاب به عنوان سال اقتصادی نامگذاری می‌شود دلیل این امر و تاکید ایشان به موضوع اقتصاد این است که اقتصاد می‌تواند یک نقطه کلیدی و تعیین کننده در کشور باشد چرا که اقتصاد قوی نقطه قوت عامل مهم سلطه ناپذیری و نفوذ ناپذیری کشور را تعیین می‌کند و اگر اقتصاد کشور ضعیف باشد زمینه نفوذ و دخالتهای کشورهای دیگر فراهم می‌شود. اما باید توجه کرد اقتصاد هدف جامعه اسلامی نیست و وسیله‌ای است که بدون آن نمی‌توان به هدف رسید ضمن اینکه این اقتصاد بدون تکیه بر اقتصاد دانش بینان به اهداف خود دست نخواهد یافت و باید زمینه تخصص گرایی در کشور فراهم شود و دانشگاه‌های ما با تکیه بر این موارد در عرصه فناوری‌های جدید تحولاتی ایجاد کنند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.