صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / مقاومت در مسیر رشد فین تک ها
مقاومت در مسیر رشد فین تک ها

بانک ها در مواجهه با فناوری های نوین واستارت آپ ها عقب ایستاده‌اند و نظاره‌گر هستند

مقاومت در مسیر رشد فین تک ها

کارآفرینی در بسترهای آنلاین، از خرده‎فروشی‎ها و کسب‌وکارها عبور کرده و به حوزه فین‌تک رسیده است. در این جهان که فناوری حرف اول را می زند استفاده از فین تک ها در شبکه های بانکی در سراسر دنیا جایگزین شبکه های سنتی شده است.

گروه اصناف

به گزارش کسب و کار نیوز، امروز با استفاده از این نوآوری ارائه‎ خدمات سنتی بانکی و پرداخت بر بستری سریع‎تر و کم‎دردسرتر بوده است. در اکوسیستم موجود باید فضایی به وجود آید که اعتماد کاربران برای استفاده از سرویس‌های فین‌تک جلب شود. بانک‌ها سال‌هاست که در این حوزه مشغول فعالیت هستند و از جایگاه خوبی برخوردارند که این موجب می‌شود کاربران به آن‌ها اعتماد داشته باشند. ولی فین تک ها هنوز در ابتدای راه هستند و از این اعتماد برخوردار نیستند یا بهتر است بگوییم تکنولوژی از این اعتماد برخوردار نیست. بنابراین اگر بانک‌ها این حوزه را فرصت ببینند با همفکری و در کنار هم نشستن می‌توان این مشکلات را برطرف کرد.

امروز بانک ها بانک‌ها هنوز عقب ایستاده‌اند و نظاره‌گر هستند، این فضا باید به یک فضای برد- برد تبدیل شود تا مقاومت و ترسی که در رویارویی با فین تک ها در شبکه سنتی بانکی وجود دارد از بین برود. احسان عبدالهی در خصوص شرایط فین‌تک در کشورمان در مقایسه با سایر نقاط دنیا گفت: حوزه فین تک حوزه‌ای است که حساسیت‌های خاص خودش را دارد. ما شاهد هستیم که در چند سال اخیر چیزی شبیه اسنپ خیلی سریع وارد بازار شده و اصطلاحاً Boom (رونق بخشیدن) می‌کند و رشد فوق‌العاده‌ای دارد. در حوزه فین‌تک، استارتاپ ها چند سال قبل هم بودند ولی آن اتفاقی که باید بیفتد و این حوزه رشد سریعی را تجربه کند تا به حال نیفتاده است. وی در ادامه به دلایل مختلفی ازجمله LOCAL بودن دامنه فعالیت فین‌تک در ایران اشاره کرد و گفت: خیلی از فین تک‌هایی که در دنیا به‌نوعی شناخته‌شده هستند حوزه وسیع‌تری را در اختیاردارند. این کارشناس حوزه فناوری افزود: در بحث فین‌تک شاید تعداد تراکنش حرف اول را می‌زند. آمریکا، هند و چین در دنیا دارای رتبه‌های اول هستند.کشورهایی که در دنیا در این حوزه فعالیت خوبی دارند و از رشد چشمگیری برخوردارند کشورهایی هستند که تعداد زیادی تراکنش تولید می‌کنند و کافی است هر یک از این استارتاپ‌ها سهم کوچکی از این تراکنش‌های میلیونی را کسب کنند تا بتوانند کم‌کم به سوددهی برسند. در کشور ما ممکن است کمی دیرتر این اتفاق بیفتد.

مقررات زدایی مسیر فعالیت فین تک ها

خسرو سلجوقی، عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات

برای تحقق یک هدف و رسیدن به نتایج مثبت آن لازم است دستگاه های درگیر و مربوطه با هم تعامل و همکاری داشته باشند. در رابطه با فین تک ها و شبکه بانکی نیز این امر اجتناب ناپذیر است. همکاری ها باید در جهت توسعه اقتصادی و همگام شدن با دنیا باشد نه اینکه رقابت ناسالم در این بین بتواند کشور را به عقب براند و از دنیای فناوری عقب بمانیم. باید این همکار در کنار رقابتی که وجود دارد در عین رفاقت انجام شود. تخریب نباید در کار باشد چراکه تمام این عوامل کشور را از دنیای تکنولوژی دور خواهد کرد. باید بین دولتی ها و بخش خصوصی همکاری در عین رقابت وجود داشته باشد و شکل بگیرد. متاسفانه شرایطی ایجاد شده که برخی باور دارند توسعه توسعه فین‌تک‌ها ممکن است منافع شان را به خطر بیندازد ولی وجود رقابت در این حوزه موجب بهبود و تقویت بازار می‌شود. اگر بر این عقیده پافشاری کنیم و مقاومت ها در این باره ادامه پیدا کند از سیستم فناوری محور دنیا عقب خواهیم ماند. درست است که امروز فین‌تک‌ها با ریسک بالایی که پیش‌روی شان وجود دارد به فعالیت پرداخته اند اما دولت می تواند در این بین نقش صحیحی برای برقرای تعادل ایفا کند. دولت و حاکمیت باید بتواند به برقراری چارچوب بپردازد و فین‌تک‌ها با شناسایی کسب‌وکار خود و محیط فعالیت می‌توانند فعالیت کنند. هرچند هرچه دولتها کمتر دخالت کنند، به نفع این شرکت هاست.دولت ها حداکثر می توانند نقش هموارکننده مسیر را برای این نوع کسب و کارها ایفا کنند. هم چنین مهمترین کمک دولت به فین تک ها، مقررات زدایی در مسیر فعالیت این شرکت هاست و بهتر است همه فعالیت های این عرصه به بخش خصوصی واگذار شود.

فین تک ها، یعنی نوپاهای نوآوری که در کنار بانک هایی که معمولا بعنوان یک بانک مادر دارند کار می کنند و معمولا از بزرگی برخوردار هستند و طبیعتاً نوآوری و هزینه تحقیق و توسعه آنجایی که گران تمام می شود این ها می آیند کمک می کنند که این بانک ها رفتارها و فعالیت هایشان اقتصادی باشد و بتوانند در ادامه حیاتی و فعالیت شان بسیار هوشمندانه از این نوآوری ها استفاده کنند. با تمام این تعاریف امروز فین تک و بلاک چین هنوز در کشور ما همچنان ناشناخته است اما اکنون فرصت بسیار بزرگی برای فعالان عرصه فناوری در کشور وجود دارد که شرایط دور زدن تحریم ها با استفاده از فناوری بلاک چین و فین تک را ایجاد کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.