صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / وزیر کشور: دستگاه‌ها آمادگی بارندگی احتمالی در اردیبهشت را داشته باشند
وزیر کشور: دستگاه‌ها آمادگی بارندگی احتمالی در اردیبهشت را داشته باشند

بررسی سیلاب‌های اخیر کشور در مجلس

وزیر کشور: دستگاه‌ها آمادگی بارندگی احتمالی در اردیبهشت را داشته باشند

وزیر کشور هماهنگی همه دستگاه‌ها در سیل اخیر را از ویژگی‌های این سیل عنوان کرد و بر ضرورت آمادگی لازم همه دستگاه‌ها برای بارندگی احتمالی و توام با ذوب برف در اردیبهشت تاکید کرد.

اعطا حکم شهردار تهران توسط وزیر کشور

به‌ گزارش ‌ایسنا،  عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه‌) مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از نمایندگان، هیات رییسه و کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی برای حمایت و پشتیبانی از دستگاه‌های درگیر در سیل اخیر، گفت‌: ۲۵ استان در سیل اخیر گرفتار سیل شدند و مشکلات زیادی از جمله تخریب منازل، مساکن، زمین‌های کشاورزی، پل‌ها و جاده‌ها ، تاسیسات و برق را شاهد بودیم.

وی افزود: با هدفگذاری صورت گرفته خسارات جانی را اولین هدف خود قراردادیم و با جابجایی جمعیت در ۲۵۰ روستا و بخش‌هایی از شهرها خسارات جانی را به حداقل رساندیم. سیل با این عظمت می‌توانست خسارت جانی بیشتری را در بر داشته باشد.

وزیر کشور ادامه‌ داد: حجم سیلاب به قدری شدید بود که آب در رودخانه کرخه که می‌تواند تا هزار متر مکعب در ثانیه جاری شود تا دو هزار و ۸۰۰ متر مکعب در ثانیه جاری شد. در گرگان رود که ظرفیت ۱۲۰ متر مکعب آب در ثانیه دارد ۸۰۰ متر مکعب آب جاری شد. در معمولان با ظرفیت ۱۸۰۰ متر مکعب دو هزار و ۵۰۰ متر مکعب در پلدختر با ظرفیت دو هزار و ۴۰۰ متر مکعب تا پنج هزار متر مکعب عبور داده شد و در کارون هم سه هزار و ۲۸۰ متر مکعب آب عبور داده شد، البته در برخی از موارد به خاطر رسوب گیری بخشی از حجم آب سرازیر شد.

وی ضمن قدردانی از مردم، دستگاه‌های مختلف، سازمان‌های مردم نهاد، نیروهای نظامی و نیروهای امدادی، هماهنگی همه دستگاه‌ها را از ویژگی‌ سیل اخیر اعلام کرد و گفت‌: در حالی که ۲۵ استان و چهار هزار و ۴۰۰ روستا درگیر سیل بود قدرت هماهنگی، بسیج شوندگی، تامین امکانات، منابع و ماشین آلات به خوبی اتفاق افتاد. ما همچنین ناگزیر بودیم از تجهیزات بخش خصوصی بهره ببریم.

رحمانی فضلی، لایروبی رودخانه‌ها، کنترل سیلاب، جلوگیری از دست اندازی به منابع طبیعی و جلوگیری از ساخت و ساز در بستر رودخانه را از پیشنهادات وزارت کشور عنوان کرد و یادآور شد: در استان خوزستان بیشترین حجم بارندگی و سیلاب را داشتیم و با توجه به وجود امکان عبور  700 تا هزار متر مکعب در ثانیه متاسفانه به دلیل عدم لایروبی در طول سال‌ها تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد از ظرفیت را توانستیم فعال کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر ضرورت حفظ انسجام و هماهنگی و همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در مراحل بعدی، خاطرنشان کرد: ما هنوز در مرحله مقابله قرار داریم. همه دستگاه‌های اجرایی باید آمادگی لازم برای بارندگی احتمالی توام با ذوب برف را در اردیبهشت ماه داشته باشند. به خصوص که میزان سیلاب‌ها قابل پیش‌بینی نیست.

وزیر کشور ادامه‌ داد: خواهش من این است که همه عزیزان تا آخر اردیبهشت این جدیت را در پیشگیری داشته باشند. رهبری هم اشاره کردند که بازسازی، نوسازی و تامین خسارات دغدغه‌ مردم است. در حال‌ حاضر هوا در خوزستان و لرستان رو به گرما است و همین باعث می‌شود که شرایط زندگی مردم زیر چادر سخت شود. لذا باید هر چه‌ سریع‌تر اقدامات لازم در این زمینه  را انجام دهیم.

وی با اشاره به برگزاری اولین جلسه مقدماتی با دستگاه‌های مختلف برای جبران خسارات سیل اخیر، خاطرنشان کرد: در این جلسه کمیته‌ بررسی خسارات و همچنین کمیته‌ نوسازی و بازسازی مساکن تشکیل شد و در ادامه هم نیازمند کمک مجلس شورای اسلامی هستیم.

رحمانی فضلی در اظهاراتش بر ضرورت تجهیز هواشناسی، تاکید کرد و در این باره توضیح داد: ستاد مدیریت بحران در روز اولیه وقوع سیل پیشنهاد داد که تجهیزات لازم به هواشناسی داده شود، زیرا خسارتی که به دلیل عدم پیش‌بینی وقوع سیل به کشور تحمیل می‌شود چندین برابر هزینه تجهیزاتی است که می‌توان پیش از وقوع سیل در اختیار این سازمان قرار داد.

وزیر کشور با اشاره به ساخت‌ و ساز در مسیل‌ها طی سال‌های گذشته، افزود: در همین تهران در بالای مسیل‌ها برج‌هایی ساخته شده است که  باید برای آنها پیش‌بینی لازم را انجام دهیم و برای پیشگیری و مقابله با سیل اقدامات لازم را به عمل برسانیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود ضمن قدردانی از فعالیت امدادگران جمعیت هلال احمر در سیل اخیر، بیان‌ کرد: ما همچنین موکب‌های اربعین را فعال کردیم. ۲۰۰ موکب اربعین روزانه ۴۰۰ هزار غذا بین مردم توزیع می‌کنند که این کار با کمک مردم، حسینیه‌ها و متدین انجام می‌شود. همچنین خدمات بهداشتی و مسائل امنیتی و انتظامی به خوبی در مناطق سیل زده در حال‌ انجام است. به نحوی که آمار جرایمی همچون سرقت از زمان مشابه پایین‌تر بوده و این نتیجه‌ تلاش نظامی و انتظامی است.

وزیر کشور با اشاره به حضور خود در گرگان رود، یادآور شد: گرگان رود باید ۸۲۰ متر مکعب آب را عبور می داد، اما رسوب زیاد مانع این امر بود. ما مسئولیتی به نیروهای مسلح دادیم و ۴۰ بیل مکانیکی آوردیم و به اندازه یک سال لایروبی کار انجام شد. وزارت نیرو هم فعالیت خوبی در این زمینه داشت و در حال‌ حاضر نیز بیش از ۹۰ درصد از شبکه برق کشور وصل است.

رحمانی فضلی خواستار ابلاغ هر چه‌ سریع‌تر لایحه مدیریت بحران شد و در این رابطه خاطرنشان کرد: از مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم در بودجه‌های سالانه برای مقابله با سیل تمهیداتی بیندیشد. ما همچنین باید به وزارت راه برای تقویت پل ها و جاده های مواصلاتی کمک کنیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود اطلاع رسانی و آگاهی بخشی سازمان صدا و سیما را موجب افزایش مشارکت مردم عنوان کرد و گفت‌: آن چه که تاکنون انجام شده است ۳۰ درصد از کار است و ۷۰ درصد آن الان شروع می‌شود. ما باید  جلوی تحرکات و سوءاستفاده های احتمالی را بگیریم و دوره بازسازی و نوسازی را کوتاه کنیم. به‌ هر حال مردم به زحمت افتاده اند. صدها هکتار زمین کشاورزی مردم به زیر آب رفته است و ما برخی از آنها را انجام دادیم تا آب به شهرها نفوذ نکند. بنابراین خسارات باید با برآورد منطقی تامین شود تا هم اعتمادسازی صورت بگیرد و هم شرایط زندگی مردم بهتر شود.

وزیر کشور رقم خسارات تا هم اکنون را ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد و ابراز امیدواری کرد که مجلس شورای اسلامی و دولت در مسیر بازسازی همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.