صفحه اصلی / ورزشی / ورزش بانوان / متشرعی: با تیم‌های صاحب سبک بسکتبال آسیا فاصله زیادی داریم

متشرعی: با تیم‌های صاحب سبک بسکتبال آسیا فاصله زیادی داریم

سرمربی تیم ملی بسکتبال پنج نفره بانوان معتقد است با تیم‌های صاحب سبک در آسیا فاصله‌ی زیادی داریم که برنامه‌ای طولانی مدت می‌تواند این فاصله در آینده کمتر کند.

تمرین تیم ملی بسکتبال بانوان

به گزارش کسب و کار نیوز، پس از گذشت نزدیک به دو سال از صدور مجوز بازی با پوشش اسلامی توسط فیبا (فدراسیون جهانی بسکتبال) بالاخره سرمربی تیم ملی بسکتبال پنج نفره بانوان انتخاب و اولین اردوی آماده سازی این تیم برگزار شد تا بانوان پنج نفره نیز حضور در میدان‌های بین‌المللی را تجربه کنند. انتخاب فدراسیون بسکتبال برای هدایت تیم ملی شایسته متشرعی بود که سال ۲۰۱۵ مدرک مربیگری خود را دریافت کرد. اکنون که این تیم برای اعزام به مسابقات غرب آسیا و قهرمانی آسیا اردوهای آماده سازی خود را آغاز کرده است گفت‌وگویی با متشرعی داشتیم که به موضوعات مختلفی از جمله فاصله ایران با کشورهای آسیا، پشتوانه‌سازی برای تیم ملی با به‌کارگیری بازیکنان جوان و برنامه‌های طولانی مدتی که قادر است ایران را به کشورهای صاحب سبک آسیا نزدیک کند اشاره شد.

متن گفت‌وگوی متشرعی را در ادامه می‌خوانید:

جوان‌گرایی در دستور کارمان است

سرمربی تیم ملی بسکتبال بانوان در مورد اولین مرحله اردوی آماده سازی تیم بزرگسالان که ۷ تا ۱۱ فروردین برگزار شد گفت: اولین اردو برای آماده سازی و شناخت بیشتر بازیکنان بود. آنها زیر نظر کادر و کمیته فنی انتخاب شده بودند تا بعد از پایان مسابقات لیگ و وقفه‌ای یک ماهه اردوی آماده سازی داشته باشند.

او در این مورد افزود: هفته آینده هم قرار است که دومین اردو را برگزار و بازیکنانی را از لیگ یک و رده جوانان دعوت کنیم. در پایان دو اردو و ریزش بازیکنان دعوتی لیست نهایی را مشخص و برای اردوی سوم دعوت می‌کنیم.

متشرعی در مورد استفاده از بازیکنان جوان در ترکیب تیم ملی گفت: پایه و اساس تیم ملی متشکل از بازیکنان با تجربه و جوان است. چون باید برای تیم ملی پایه سازی کنیم و بازیکنانی را که آینده درخشانی دارند در کنار تیم ملی حفظ می‌کنیم. بنابراین هدف‌مان استفاده بیشتر از بازیکنان جوان است.

راه سختی که پیش روی تیم ملی است

سرمربی تیم ملی به تیم‌های حاضر در دسته دوم آسیا و وضعیت ایران در بین آنها اشاره و بیان کرد: در دسته دوم تیم‌های باتجربه و بزرگی چون فیلیپین حضور دارند. این تیم سال گذشته عنوان نایب قهرمانی را به دست آورد اما از آنجایی که فقط یک تیم به دسته اول صعود می‌کند موفق به صعود نشد. بنابراین کارمان بسیار سخت است چون بعد از ۴۰ سال در یک تورنمنت رسمی حضور پیدا می‌کنیم.

او در این مورد افزود: حضور موفق در دسته دوم نیاز به ارزیابی دارد. ابتدا باید چند مسابقه تدارکاتی داشته باشیم تا بازیکنان را از نظر روحی روانی و جسمی ارزیابی و آنها را آماده حضور در مسابقات اصلی کنیم. مسابقات غرب آسیا و کاپ آسیا را پیش رو داریم که می‌خواهیم با تمام توان‌مان شرکت کنیم. علاوه بر این چشم امیدمان هم به فدراسیون است که با حمایتش این امر را تحقق ببخشیم.

بسکتبال بانوان نیازمند برنامه‌ی طولانی مدت

متشرعی فاصله ایران با تیم‌های صاحب سبک در بسکتبال آسیا را زیاد دانست و گفت: کشورهایی مثل استرالیا، ژاپن، چین، کره جنوبی و نیوزلند صاحب بسکتبال در آسیا هستند و در دسته اول حضور دارند. واقعاً فاصله خیلی زیادی بین تیم ما و آنها وجود دارد. نمی‌توانیم این فاصله را یک ساله طی کنیم. اما اگر برنامه‌ای پنج ساله داشته باشیم، می‌توانیم به قدرت‌هایی مثل چین و ژاپن نزدیک بشویم. این موضوع برنامه‌ای طولانی مدت می‌خواهد.

او در این مورد افزود: تیم استرالیا در مسابقات جام جهانی بسکتبال زنان نایب قهرمان جهان شد و بیشتر بازیکنانش هم در WNBA ( لیگ بسکتبال حرفه‌ای زنان آمریکا) بازی می‌کنند. اما ما هیچ بازیکنی در حد استرالیا یا ژاپن نداریم. البته بازیکنانی هستند که می‌توانیم رویشان حساب بازی کنیم و با برنامه‌ریزی آنها را به سطح خوبی برسانیم تا حرفی برای گفتن داشته باشند.

جدایی بسکتبال سه نفره از پنج نفره فرصتی برای دعوت بازیکنان جدید به تیم ملی

سرمربی تیم ملی بسکتبال بانوان در مورد انتخاب تعداد مشخصی بازیکن به اردوی تیمی ملی بسکتبال پنج نفره و سه نفره که ممکن است موجب دل‌سردی سایر بازیکنان از بسکتبال شود گفت: فدراسیون برای جدا کردن سه نفره از پنج نفره برنامه دارد که اگر این اتفاق بیفتد بازیکنان بیشتری فرصت فعالیت پیدا می‌کنند. اما این کار زمان بر است.

او در این مورد افزود: در هر دو سبک بازیکنان بسکتبال بازی می‌کنند به عبارتی تکنیک‌ها فرقی ندارد و فقط زمان برای متفاوت است. علاوه بر بحث تعداد بازیکنان من به احتمال آسیب دیدگی بازیکنان هم در صورت جدا نبودن این دو فکر می‌کنم و نمی‌خواهم این موضوع شامل حال بازیکنانم شود. در نهایت بازیکنان در هر تیمی باشند به دنبال سرافرازی ایران هستند.

در مورد قراردادم صحبتی نشده

متشرعی در مورد مدت قرارداد خود با فدراسیون بسکتبال گفت: هنوز در مورد قراردادم صحبتی نشده است. فعلاً قدم به قدم جلو می‌رویم. ابتدا مسابقات غرب آسیا و کاپ آسیا را پیش رو داریم. بعد از این بررسی می‌کنیم که برنامه‌های بعدی چگونه باشد. ولی برنامه‌ای که برای تیم ملی دارم در طولانی مدت جوابگو خواهد بود.

او در پایان بیان کرد: از فدراسیون بسکتبال تشکر می‌کنم که این فرصت را در اختیارم قرار داد. امیدوارم با حمایت و همکاری مسئولان پله‌های ترقی را طی و راه را برای دختران ایران هموار کنیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تقابل دختران فوتبالیست در شب/ دربی کرمان برنده نداشت

به گزارش کسب و کار نیوز، تیم‌های حاضر در لیگ فوتبال بانوان در هفته پانزدهم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.