چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / واشنگتن پست: کنگره باید رفتار ترامپ در قبال دیکتاتور مصر را اصلاح کند
واشنگتن پست: کنگره باید رفتار ترامپ در قبال دیکتاتور مصر را اصلاح کند

واشنگتن پست: کنگره باید رفتار ترامپ در قبال دیکتاتور مصر را اصلاح کند

روزنامه واشنگتن پست آمریکا در سرمقاله‌ای با هشدار در خصوص حمایتهای دونالد ترامپ از عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور دیکتاتور مصر از کنگره آمریکا خواست، تا در این خصوص مداخله کرده و رفتار ترامپ را با وضع قوانین محدود کننده اصلاح کند.

ترامپ سیسی

به گزارش کسب و کار نیوز، روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله‌ای با موضوع حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از عبدالفتاح سیسی، یک دیکتاتور دیگر منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه می‌نویسد:

«عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در حال پیش بردن تغییراتی در قانون اساسی این کشور است که او را به صورت غیررسمی تبدیل به یک دیکتاتور مادام‌العمر کرده و در ادامه موجب اعمال کنترل دائمی ارتش بر نظام سیاسی مصر می‌شود. او همچنان ده‌ها هزار نفر را به عنوان زندانی سیاسی از جمله دست کم ۱۲ شهروند آمریکایی محبوس کرده است. گزارش شده که او با صرف دو میلیارد دلار برای خرید ۲۰ جنگنده پیشرفته از روسیه در ضمن دریافت کمک نظامی سالانه ۱.۳ میلیارد دلاری از آمریکا موافقت کرده و خود را به این خاطر مشمول تحریم‌های آمریکا قرار داده است.

زمانی که سیسی روز سه شنبه گذشته در سفر به آمریکا به کاخ سفید رفت دونالد ترامپ چگونه او را توصیف کرد؟ ترامپ گفت: ” من فکر می‌کنم او (سیسی) کارش را عالی انجام می‌دهد. من فکر می‌کنم ما تاکنون هرگز روابطی بهتر از حال حاضر نداشته‌ایم.”

این ارزیابی رئیس جمهور آمریکا را می‌توان تا حدی منتسب به نادانی او کرد. او مدعی شد که اطلاعی از تلاش‌های سیسی برای تمدید کردن حکم ریاست جمهوری‌اش تا سال ۲۰۳۴ که در آن زمان ۸۰ ساله می‌شود نداشته است. همچنین تاکنون مشخص شده که ترامپ معمولاً به آسانی تحت تأثیر مستبدان از ولادیمیر پوتین گرفته تا کیم جونگ اون قرار می‌گیرد، اما حمایت او از سیسی بخشی از یک راهبرد حساب شده هرچند نپخته است: راهبرد حمایت کورکورانه از دیکتاتورهای عرب و سنی به عنوان ضامن‌های “ثبات” و تقابل با داعش و ایران.

همان طور که تعدادی از سناتورهای آمریکایی تلاش کردند در یک جلسه استماع در روز سه شنبه به مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا و همین طور در قالب یک نامه گوشزد کنند، این راهبرد و سیاست دو مشکل بزرگ دارد: نخست آن که این راهبرد بسیاری از اقدامات سیسی که مغایر با منافع مهم آمریکا هستند را نادیده می‌گیرد از جمله محبوس کردن ناعادلانه چند آمریکایی. دوم این که این راهبرد درباره مساله “ثبات” اشتباه می‌کند. سرکوبگری‌های سیسی و سیاستهای اقتصادی نادرست او کشور وی را در معرض آشوب‌هایی در آینده، درست به مانند وضعیتی که حکومت حسنی مبارک به وجود آورد، قرار داده است.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا با گفتن این که سیسی با گروه‌های تروریستی در صحرای سینای مصر جنگیده و از آزادی‌های مذهبی دفاع کرده تحسین کرد. با این حال استفن مک اینرنی و امی هاوثورن، دو کارشناس امور مصر اخیراً در یک مقاله نوشتند: حمایت سیسی از اقلیت بزرگ مسیحیان در مصر عمدتاً در حد حرف است چون همچنان محدودیت‌ها در مصر در زمینه ساخت کلیسا برای مسیحیان و استخدام آنها پابرجا است.

میشل دان، یک کارشناس بنیاد کارنگی در مقاله‌ای دیگر عنوان کرد: حکومت سیسی در ضمن شکست خوردن در پایان دادن به تهدید شبه نظامیان اقدام به اذیت و آزار فعالان حامی حقوق زنان و دیگر فعالان لیبرال کرده و انبوهی از پروژه‌های ساخت‌وساز بزرگ را در اختیار ارتش قرار داده است.

در کنار همه این مسائل، موضوع شیفتگی سیسی به پوتین نیز وجود دارد و اخیراً یک گروه از سناتورهای دو حزب اصلی آمریکا در نامه‌ای گفتند: بار دیگر ریسک وابسته شدن مصر به روسیه ایجاد شده است. عمده کمک‌های نظامی آمریکا به مصر برای خرید تسلیحات اختصاص می‌یابد اما اخیراً سیسی خواسته تا برخلاف قوانین تصویب شده از سوی کنگره آمریکا از روسیه جنگنده‌های سوخوی اس یو ۳۵ را بخرد.

در این مورد نیز همچون مورد عربستان، باید کنگره حمایت‌های غیر عقلانی ترامپ از این دیکتاتور عربی را اصلاح کند. سناتورها باید در خصوص نگرانی‌هایشان وارد عمل شوند و کمک نظامی به مصر را مشروط به لغو قراردادهای خرید سلاح از روسیه، آزادی شهروندان آمریکایی به زندان افتاده در مصر و کاهش سطح سرکوبگری در مصر کنند.

با توجه به حضور سیسی در روز سه شنبه در کاخ سفید او تاثیر زیادی بر آرای عمومی در آمریکا دارد و چون ترامپ نمی‌خواهد از نفوذ آمریکا نسبت به او استفاده کنند باید کنگره این کار را انجام دهد.»

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.