صفحه اصلی / استان ها / مرکزی / ضرورت تدوین طرح استحکام بخشی رودخانه اراک
ضرورت تدوین طرح استحکام بخشی رودخانه اراک

فرماندار اراک مطرح کرد؛

ضرورت تدوین طرح استحکام بخشی رودخانه اراک

فرماندار اراک گفت: طرح استحکام بخشی رودخانه اراک تدوین و به صورت طرح ملی دیده شود.

بالا آمدن آب رودخانه دز در روستای یذاب در منطقه شعیبیه - شوشتر

به گزارش کسب و کار نیوز، منطقه مرکزی، رقیه یادگاری در صحن رسمی شورای شهر اراک با اشاره به اینکه ۳ درصد از بودجه عمومی دولت (۵۲۰ هزار میلیارد تومان) صرف حوادث غیرمترقبه می‌شود، افزود: استان مرکزی در بارندگی اخیر هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت دیده است و قطعاً منابع سه درصدی دولت برای جبران این خسارات کفایت نخواهد کرد و باید اصلاحیه در این راستا صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه تأمین منابع برای جبران خسارت در دست استان نیست و باید این خسارات در قالب فرم‌های خسارت و با امضای استانداری، فرمانداری و سازمان برنامه و بودجه به وزارت کشور ارسال کند، گفت: برای اختصاص این اعتبار باید مصوبه هیأت دولت در اختیار باشد تا منابع به استان ابلاغ شود و نمی‌توان دقیق بیان کرد که چه سهمی به استان اختصاص می‌یابد.

یادگاری با اشاره به اختصاص ۲۵ درصدی اعتبار خسارت‌های زلزله سنگک شهرستان ساوه و ۱۰ درصدی سرمازدگی افزود: مسلماً خیلی نمی‌توان به تأمین این خسارات تکیه کرد و باید تدبیری دیگر در نظر داشت.

وی در خصوص خسارت وارده به رودخانه اراک بیان کرد: طی بازدیدی که امروز از مسیر رودخانه انجام گرفت مشخص شد که بیش از ۹۰ درصد تخریب‌ها حاصل اقدامات غیرتخصصی و حاصل دست بشر و اقدامات انسانی است که با سهل انگاری همراه بوده است و حتی ساختمان‌هایی در حریم رودخانه وجود دارد که غیرقابل توجیه است.

وی خواستار برخورد جدی شهرداری با ساخت و سازهای غیرمجاز شد و گفت: بویژه ساخت و ساز در مسیر رودخانه باید نظارت صورت گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی تصریح کرد: تخریب در برخی نقاط به گونه‌ای است که باید سریعاً اقدامات اضطراری صورت گیرد. تخصیص منابع و اعتبارات مدیریت بحران زمانبر بود و باید در این راستا تصمیمی عاجل داشت.

وی با تاکید بر اینکه باید مطالعات پایه و مقدماتی و مطالعات تخصصی برای رودخانه اراک انجام گیرد، افزود: باید برای موارد اضطراری که با جان مردم در ارتباط است منابع به سرعت تأمین شود یا از منابع داخلی شهرداری استفاده شود یا از اعتبارات ۹۷ در این حوزه جابجا کرد تا اعتبارات ۹۸ تخصیص یابد همچنین از اعتبارات گلوبال استانی استفاده شود، از طرفی بودجه‌ای در کمیته برنامه ریزی شهرستان در اختیار است که می‌توان از آن استفاده کرد.

یادگاری گفت: موضوع این است که اعتباری برای مهندسی رودخانه اراک در نظر گرفته شود و باید حتی از منظر زیباسازی به این رودخانه توجه شود، اما منابع محدود است و باید اولویت بندی داشته باشیم و شهرداری باید به این امر ورود کند و امسال باید رودخانه و ترمیم آن در اولویت قرار گیرد.

وی اضافه کرد: ۵ میلیارد تومان بودجه شهرداری برای ترمیم رودخانه بسیار کم است و باید رقم خوبی به این امر اختصاص یابد، ما هم در کنار شهرداری خواهیم بود. همچنین برای مهندسی رودخانه طرح‌های ملی نیز لحاظ شده و می‌توان از آنها استفاده کرد و با تلفیق منابع می‌توان با اولویت پیش رفت.

یادگاری با اشاره به اینکه استان در سال ۹۷ سه هزار میلیارد تومان درآمد داشته است افزود: چهار درصد از منابع ملی برای طرح‌های استان استفاده می‌شود و در واقع درآمد و هزینه استان برابر است، هرچند که اداره کشور بر اساس نظام درآمد و هزینه نیست.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پایان فعالیت بازار تاریخی اراک

۲۴ اسفندماه، پایان فعالیت بازار تاریخی اراک در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا عسگری با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.