صفحه اصلی / استان ها / مازندران / خطر استفاده ۵۰۰۰ بابلی از آب غیربهداشتی

خطر استفاده ۵۰۰۰ بابلی از آب غیربهداشتی

اگر چه اثرات بارش‌های شدید باران در کشور، خرابی‌هایی به بار آورد، اما آنچه پرجمعیت‌ترین شهرستان مازندران را بیش از خرابی‌ها متاثر کرد، اثرات پس از سیل در این شهرستان بود، به طوری که به گفته مسئولان با افزایش کدورت آب سدالبرز که تامین‌کننده یک‌سوم آب‌شرب بابل بود، تصفیه‌خانه موقت این شهرستان از کار افتاد.

آب شرب

این در حالی است که این تصفیه‌خانه، مسئولیت تصفیه آب را تا زمان بهره‌برداری از تصفیه‌خانه اصلی شهرهای گروه الف بر عهده خواهد داشت، تصفیه‌خانه‌ای که در بهترین حالت، نمی‌تواند بیش از ۲۰ MTU کدورت آب را تصفیه کند در حالیکه در سیل اخیر کدورت آب به ۱۰۰ MTU نیز رسید.

تصفیه‌خانه جدید شهرهای گروه الف نیز به گفته مسئولان تا به الان به پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی داشته و اکنون به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه نیاز دارد؛ پروژه‌ای که گفته می‌شود از زمان تخصیص اعتبار، حداقل ۷ تا ۸ ماه ساخت آن زمان خواهد برد.

اما این بی‌آبی مردم بابل، اثراتی نیز به همراه داشت؛ اگرچه بعضی از مردم بابل مجبور به استفاده از آب‌معدنی برای زندگی روزانه شدند اما برخی دیگر مجبور به استفاده از آب چاه و آب‌های غیربهداشتی شدند که امکان ابتلا به بیماری های عفونی را افزایش می‌دهد.

مشکل ۱۰ ساله تامین آب شرب در مرزون‌آباد بابل

مجید محسنی، عضو شورای روستای درویش‌خیل مرزون‌آباد بابل در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مشکل آب ۷ روستای مرزون‌آباد بابل، یک مشکل همیشگی بوده است، اظهار کرد: ۱۰ سالی است که آب لوله‌کشی به این ۷ روستا آوردند اما فقط تنها از ساعت ۱۲ شب تا ۶ صبح آب در لوله جریان داشت.

محسنی افزود: پس از جریان قطعی آب در بابل، حتی ساعات نیمه‌شب نیز آب این روستاها قطع شد و در حال حاضر جمعیتی حدودا ۵ هزار نفره از آب چاه استفاده می‌کنند.

عضو شورای روستای درویش‌خیل بابل اظهار کرد: دو سال پیش اداره بهداشت از آب چاه مورد استفاده اهالی نمونه‌برداری و پس از آزمایش اعلام کردند که به هیچ‌وجه از این آب استفاده نکنید.

محسنی با اشاره به اینکه زمینی هزار متری برای ایجاد مخزن در اختیار اداره آب‌ و فاضلاب این شهرستان نیز قرار گرفته است، افزود: به ما قول دادند تا ۲۱ فروردین با افزایش قطر لوله، مشکل آب این منطقه را حل خواهیم کرد.

ایجاد وضعیت پایدار در آب شرب بابل با احداث خط لوله انتقال شماره ۳

مجید عبدالهی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برگزاری جلسه‌ای برای جبران کمبود شهرستان بابل، گفت: قرار شد لوله سومی به همان ابعاد دو لوله قبل بالای سد البرز اضافه شود.

وی با بیان اینکه قرار شد این پروژه در مدت ۷ تا ۱۰ روز به بهره‌برداری برسد، افزود: دو لوله قبلی از سطح سد البرز به لحاظ کدورت پایین‌تر آب، در وسط سد قرار داشت اما لوله سوم قرار شد تقریبا از کنار سد عبور کرده و این نوع آبرسانی به صورت دائمی انجام گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران با بیان اینکه در پیک مصرف، بابلی‌ها ۲۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب دارند، اظهار کرد: با انجام پروژه جدید، مشکل آب بابل به طور کامل مرتفع خواهد شد.

به گزارش کسب و کار نیوز مازندران

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کرونا

تست کرونا ۲۵۰ بیمار مبتلا به کرونا مثبت در بابل اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از اول اسفند ماه تاکنون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.