صفحه اصلی / سیاسی / سیاست داخلی / اعتبارات مصوبات مجمع تشخیص ۱۰ ساله شد

رضایی تشریح کرد:

اعتبارات مصوبات مجمع تشخیص ۱۰ ساله شد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:اعتبار مصوبات مبتنی بر مصلحت ده ساله است؛ مگر اینکه بنا به ضرورتی خاص زمان کمتر یا بیشتری لازم باشد که آن هم با تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد بود.

محسن رضایی

به گزارش کسب و کار نیوز، محسن رضایی عصر امروز چهارشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از همکاری رسانه‌ها در سال گذشته تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: امروز اولین جلسه مجمع در سال نو تشکیل شد و از این به بعد جلسات مجمع بعد از ظهر چهارشنبه خواهد بود.

رضایی یادآور شد: قبلاً جلسات مجمع شنبه‌های صبح بود از این به بعد جلسات مجمع بعد از ظهر چهارشنبه‌ها خواهد بود و هیأت عالی نظارت هم همینطور. یک هفته در میان جلسات مجمع و جلسات هیأت عالی نظارت برگزار می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دستور جلسه امروز ما مربوط به زمان بندی تصمیمات مجمع در امر مصلحت بود. مصوبات مجمع در حل اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی به نام مصلحت و با اعتبار تشخیص مصلحت صورت می‌گیرد. یعنی اگر در یک ماده قانونی و قانون شورای نگهبان قانونی را خلاف قانون اساسی و شرع بداند و مجلس بر مصوبه خود اصرار داشته باشد و بگوید چنین موردی در بعد معیشت و امنیت کشور برای جامعه مصلحت است و ایراد شورای نگهبان را دخالت ندهد و قانون خود را اصلاح نکند قانون اساسی گفته مجلس می‌تواند این مصوبه را به مجمع بفرستد و از مجمع تقاضا کند که مصوبه او را تصویب کند.
این عضو مجمع تشخیص تصریح کرد: اینجا تشخیص مصلحت شکل می‌گیرد و مجمع تشخیص وقتی وارد بحث می‌شود بر نظر شورای نگهبان ایراد نمی‌گیرد بلکه از این بعد بررسی می‌کند که آیا مصوبه مجلس به مصلحت جامعه و نظام هست و ممکن است نظر مجلس را تصویب کند یا نکند.

وی ادامه داد: اینجا مساله این است که مجمع تشخیص در زمینه مصلحت باید دارای زمان باشد یا نباید دارای زمان باشد؟ مقام معظم رهبری و بسیاری از مراجع نظرشان این بود که باید زمان داشته باشد چون مصلحت بخاطر یک شرایط خاصی مصلحت است اینطور نیست که مصلحت دائمی باشد بلکه شرایط خاصی پیش می‌آید تا زمانی که آن شرایط باشد مصلحت وجود دارد و اگر آن شرایط نبود و لغو شد ایا مصوبه مجلس باید همچنان به حیات خود ادامه دهد؟
وی گفت: اینجا بحث شد که ما نیاز به زمان بندی مصوبات مصلحتی داریم. چهار ماده پیشنهاد شد که یکی از آن امروز تصویب شد؛ یعنی ماده اول اصلاح آئین نامه در موضوع تشخیص مصلحت این طور شد که اعتبار مصوبات مبتنی بر مصلحت ده سال است مگر اینکه بنا به یک ضرورت خاص زمان کمتر یا بیشتری لازم باشد که آن هم با تصویب مجمع تشخیص خواهد بود.
رضایی همچنین تصریح کرد: بنابراین از این به بعد کلیه مصوبات مصلحتی ۱۰ سال بیشتر نیست. اگر موارد خاصی که ضرورت باشد کمتر از ده سال عمر آن قانون باشد یا بیشتر از ده سال، اما اصل بر این است که مصوبات مصلحتی مبتنی بر مصلحت مدتش ۱۰ سال است.

رضایی درباره جلسه امروز مجمع گفت: در ابتدای جلسه آیت الله آملی لاریجانی مطابی را درباره مسائل مهم کشور طرح کردند و بیانیه مجمع تشخیص قرائت و نظرات اعضا گرفته شد.
اول مساله سیل زدگان مطرح شد و مجمع تشخیص با تشکر از مردم و کیروهای مسلح و نهادهای دولتی و بخش خصوصی که در این دو سه هفته به کمک سیل زدگان شتافتند نهایت تشکر را دارد و از همه قدردانی می‌کند که با بسیج امکانات خود به کمک هموطنان شتافتند و دارند کمک می‌کنند.
وی افزود: تقاضا شد که نهادهای دولتی بر سرعت کار بیافزایند و سعی کنند از روابط دست و پاگیر اداری کم کنند تا مشکل مردم زودتر حل شود. بالاخره بک ضوابط دست و پاگیر اداری وحکد دارد که کمک‌های لازم ممکن است به موقع به دست سیل زدگان نرسد.
رضایی خاطرنشان کرد: موضوع دوم که مورد بحث قرار گرفت محکومیت دولت امریکا بود که دولت امریکا که خودش یک ارتش تروریستی دارد و از زمان جنگ جهانی دوم تا امروز صدها هزار نفر در اثر بمب‌های امریکایی کشته شده اند، از ویتنام گرفته تا کره تا عراق و افغانستات و اگر حجم کشته‌ها و مجروحان بعد از جنگ جهانی دون را روی هم بگذاریم به اندازه یک جنگ جهانی در این مدت امریکایی‌ها آدم کشتند و
حال یک کشور اینطوری می‌آید یک ارتش ملی و یک نهاد مدافع امنیت و صلح را به عنوان تروریست قلمداد می‌کند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سپاه چه ارگانی است و ارتش امریکا چه ارگانی است؟ سپاه کسی است که در مقابل صدام حسین ایستاد و سربازان متجاوز بعثی را بیرون کرد. ارتش امریکا ابتدا از صدتم حمایت کرد و حتی اطلاعات را با ماهواره‌ها می‌گرفت و در اختیار ارتش عراق قرار می‌داد.
بعد که صدام از دستور امریکا خارج شد و به کویت حمله کرد امریکایی‌ها به سراغ صدام رفتند. بنابراین امریکایی‌ها صدان را تحریک کردند که به ایران وارد شد.
وی ادامه داد: صدام حسین کسی بود که تمام افکار عمومی دنیا چه د حمله به ایران و چه در حمله به کویت همه دنیا او را محکوم می‌کردند.
رضایی تشریح کرد: سپاه در مقابل داعش ایستاد و داعش را از عراق و سوریه به کمک مردم و دولت سوریه و عراق بیرون کردند. خود آنها تقاضا کردند که سپاه از تظر آموزش و مشاوره به آنها مشورت و آموزش دهد و کمک کند. بنابراین سپاه در نقابله با داعش بیشترین فداکاری‌ها را کرد.
این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: اما ارتش امریکا در مقابل داعش برعکس بود. خود ترامپ می‌گوید آقای اوباما و خانم کلینتون داعش را درست کردند. این اعتراف ترامپ در انتخابات گذشته امریکا است. در مسائل سازندگی سپاه به محض اینکه از جنگ رها شده امکانات مهندسی خود را در اختیار دولت قرار داده است و با اصرار دولتی‌ها از دولت آقای هاشمی گرفته تا دولت آقایان خاتمی و احمدی نژاد تا الان با اصرار و تقاضای انان و نامه‌های مکتوب فراوانی که وزارت خانه‌ها به سپاه نوشتند سپاه امکانات سازندگی خود را به کار برده است.
رضایی ادامه داد: در مساله سیل و زلزله اولین نهادی که حاضر می‌شود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است چون سپاه در همه شهرها و استان‌ها وجود دارد لذا از آق قلا گرفته تا پلدختر و اهواز و سوسنگرد و… سپاه در مقابل زلزله و سیل اولین نهادی است که خودش را سپر بلای ملت ایران می‌کند.
وی افزود: بنابراین امریکایی‌ها که در کنار تروریست‌ها بودند و تروریست‌ها را به وجود آوردند و حمایت کردند و از دولت‌های متجاوزی نثل صدام و اسرائیل حمایت کردند و از عربستان در حمله به یمن و بحرین حمایت می‌کنند، اینها یک ارتش ملی و سپاه ملی را تروریست اعلام کردند.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: هم ریاست و هم اعضای مجمع تشخیص صحبت‌هایی کردند و این اقدام امریکا را محکوم کردند. ما باید از ملت ایران تشکر کنیم و از مصوبه شورای امنیت ملی و اقدام مجلس تشکر می‌کنیم که با برخورد انقلابی نشان دادند ما همه پاسدار هستیم. ما در دفاع از ایران و در دفاع از منافع ملی ایران ما همه پاسدار هستیم و وقتی منافع ملی ایران مطرح می‌شود همه ملت ایران پاسدار و بسیجی می‌شوند.
وی گفت: اقدام خوبی که در جامعه و دانشگاه‌ها و مجلس و دولت و شورای عالی امنیت ملی صورت گرفت پاسخ بسیار خوبی در مقابل این اقدام نا بخردانه و بدون محاسبه عقلانی دولت امریکا بود و مجمع نهایت تشکر خود را دارد.

ادامه دارد…

همچنین مطالعه کنید:

حداقل اجاره‌بها در تهران، ۵ تا ۶ میلیون تومان

بررسی‌ها و تحقیقات میدانی از تازه‌ترین وضعیت اجاره‌بها در شهر تهران نشان می‌دهد هم‌اکنون کف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.