صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / بیانیه گروه هفت؛ سندی دال بر انفعال اروپا در مقابل آمریکای ترامپ
بیانیه گروه هفت؛ سندی دال بر انفعال اروپا در مقابل آمریکای ترامپ

بیانیه گروه هفت؛ سندی دال بر انفعال اروپا در مقابل آمریکای ترامپ

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به نشست اخیر گروه هفت، تاکید کرد آنچه از رفتار کشورهای اروپایی در قالب بیانیه اخیر گروه هفت برداشت می‌شود آن است که این کشورها تحت تأثیر رفتار غیرقانونی و قلدرمآبانه آمریکا قرار گرفته و تلاش کرده‌اند درصدد جلب نظر و تأمین خواسته‌های یک کشور خارج شده از برجام برآیند

گروه هفت

به گزارش کسب و کار نیوز، هادی عامریان کارشناس مسائل بین الملل در یادداشتی در این باره می‌نویسد: در بخشی از بیانیه رسمی نشست گروه هفت که با حضور وزرای خارجه کشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، کانادا و نفر دوم وزارت خارجه آمریکا و همچنین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان هفته گذشته در فرانسه برگزار شد، به مواضع این گروه از کشورها در قبال جمهوری اسلامی ایران پرداخته شده و در آن مجموعه‌ای از اتهامات واهی و مسائل غیرواقع بینانه با هدف تلاش برای القای تهدیدات ساختگی از جانب ایران مورد اشاره قرار گرفته است.
در این بیانیه نسبت به آنچه نقش بی ثبات کننده ایران در منطقه خوانده شده ابراز نگرانی گردید و از ایران درخواست شد تا از هر گونه اقدامی که موجب ایجاد خطر برای امنیت منطقه می‌شود خودداری نماید. این ادعا در حالی صورت می‌گیرد که نقش جمهوری اسلامی ایران در تحکیم ثبات، امنیت و مبارزه با تروریسم در منطقه آسیا بعنوان یکی از کانون‌های شکل گیری بحران‌های بزرگ و غالباً سازماندهی شده از سوی قدرت‌های فرامنطقه ای بر هیچ وجدان بیدار و آگاهی پوشیده نیست. ایران در طول ۴۰ سال عمر انقلاب خود تاکنون نه تنها به هیچ کشوری در منطقه، تعرض، تجاوز و تعدی نکرده است بلکه در مقابل از سوی دیگر کشورهای مورد حمایت همین کشورهای مدعی با تهدید و جنگ روبرو بوده است.
همچنین در بند دیگری از بیانیه مطرح شده است که کشورها گروه هفت همچنان بر موضع خود مبنی بر جلوگیری از راههای دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای و اطمینان حاصل کردن از پایبندی ایران به تعهدات بین المللی خود بطور دائمی پایبند هستند. این رویکرد مزورانه نیز در حالی صورت می‌گیرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی در قالب ۱۴ گزارش ادواری خود پس از برجام، بر پایبندی کامل ایران به تعهدات خود صحه گذاشته است و اتحادیه اروپا نیز پس از آخرین جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره راستی آزمایی و نظارت بر برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران در ابتدای اسفندماه ۱۳۹۷ طی بیانیه‌ای اجرای تعهدات ایران در برجام را تأیید و بر تعهد خود به برجام و تداوم حمایت از آن تاکید کرده بود؛ رویکردی که در پایان یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ نیز بار دیگر طی بیانیه‌ای از سوی اروپایی‌ها مورد تصریح قرار گرفت و لزوم رفع تحریم‌هایی که امکان عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی ایران را می‌دهد هم بعنوان یک بخش حیاتی از برجام در آن عنوان گردید. حال در شرایطی که کشورهای اروپایی حاضر در برجام پس از تأخیر فراوان در عمل به تعهدات خود تنها به راه اندازی اولیه INSTEX اقدام نموده‌اند که کماکان نیز از مکانیسم اجرایی آن خبری به گوش نمی‌رسد و به دلیل تحریم‌های اقتصادی یکجانبه عضو خارج شده از برجام، حتی کمک‌های انسان دوستانه برای کمک به سیل زدگان نیز هدف قرار گرفته است؛ طرح مواضعی از این دست از سوی سه کشور اروپایی حاضر در توافق هسته‌ای را می‌توان به نوعی در تناقض صریح با برجام و تعهدات آنها و به نوعی فرافکنی ارزیابی نمود.

کشورهای گروه هفت در ادامه خواسته‌های زیاده خواهانه خود در قالب این بیانیه، فعالیت‌های موشکی ایران را نیز مورد اشاره قرار داده و ضمن ابراز نگرانی، این فعالیت‌ها را ناسازگار با قطع نامه‌های سازمان ملل توصیف کرده و از ایران خواسته‌اند تا فوراً فعالیت‌های خود در رابطه با موشک‌های بالستیکی که ادعا می‌شود توان حمل جنگ افزار هسته‌ای را دارند متوقف نماید. در این رابطه شایان توجه است که در قطع نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در دو سطح به بحث موشکی ایران پرداخته شده است؛ اول آنکه محدودیت‌ها علیه نقل و انتقالات تجهیزات موشکی به ایران تا پایان یک دوره هشت ساله ادامه یابد و دوم آنکه شورای امنیت به ایران توصیه نموده از توسعه موشک‌های بالستیک که توانایی حمل سلاح هسته‌ای را دارند خودداری نماید. بنابراین در این قطع نامه صرفاً در قالب توصیه‌ای به بحث توان موشکی ایران اشاره شده و هیچ گونه الزام و اجباری در آن قید نشده است. مهمتر آنکه ایران همواره بر اهداف دفاعی و مبتنی بر بازدارندگی در برنامه موشکی خود تاکید ورزیده و تصریح کرده است که با توجه به تجربه جنگ تحمیلی، توانمندی نظامی خود را صرفاً در خدمت دفاع و رفع تجاوز ارتقا می‌دهد.

در مجموع آنچه از رفتار کشورهای اروپایی در قالب بیانیه اخیر گروه هفت برداشت می‌شود آن است که این کشورها تحت تأثیر رفتار غیرقانونی و قلدرمآبانه آمریکا قرار گرفته و تلاش کرده‌اند تا درصدد جلب نظر و تأمین خواسته‌های یک کشور خارج شده از برجام و نقض کننده صریح یک توافق بین المللی مورد اجماع جامعه جهانی برآیند. این امر تنها گویای این واقعیت است که اروپا علیرغم احساس تحقیر، تحمیل و نگرانی از به هم ریختن نظم جهانی از سوی ترامپ، عزم و اراده و یا توانی برای رویارویی با رویکرد یکجانبه گرایانه آمریکا ندارد. طبیعتاً در چنین فضایی ترامپ نیز روز به روز بر دامنه انتظارات و مطالبات خود از اروپا افزوده و مبتنی بر رویکرد منفعت محورانه و یکجانبه گرایانه خود حتی ابایی نخواهد داشت تا نسبت به اعمال تعرفه ۱۱ میلیارد دلاری بر کالاهای اروپایی و آغاز جنگ اقتصادی با اروپا اقدام نماید.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.