صفحه اصلی / سیاسی / سیاست داخلی / دانشنامه امام طی چند ماه آینده برای انتشار آماده می شود
دانشنامه امام طی چند ماه آینده برای انتشار آماده می شود

دانشنامه امام طی چند ماه آینده برای انتشار آماده می شود

قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با بیان اینکه همه نسبت به گرفتاری و مشکلی که صدها هزار نفر از هموطنانمان درگیر آن هستند احساس مسئولیت کنیم، گفت: در اندیشه، رفتار، سیره و منش امام همواره در مقابل این گونه بلایا و مصیبت ها تأکید می فرمودند که هرگونه قدم برای کاهش درد مردم عبادت است و به عنوان یک امر مهم اسلامی انسانی یاد کردند.

image.png

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  جماران، حمید انصاری در دیدار با معاونین، مدیران و کارکنان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) گفت: سالی که گذشت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را پشت سر گذاشتیم.  دشمنان جدی و قسم خورده انقلاب در سال های اخیر رسما وعده حضور در تهران را در چهل سالگی انقلاب می دادند و پیشاپیش جشن پیروزی گرفته بودند. ولی همان طور که دیدیم با لطف و عنایت خدای متعال و با پایمردی ملت بزرگوار ایران و هدایت های مسئولین عالی نظام، نه تنها این آرزو برآورده نشد، بلکه امروز در چهل سالگی انقلاب اسلامی و در آغاز دهه پنجم پس از پیروزی انقلاب، نظام جمهوری اسلامی مقتدرتر، پربارتر، بالنده ترو جدی تر از گذشته در منطقه و مسائل عمده جهان امروز نقش آفرین است.

قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی افزود: طبعا مسائل مختلفی پیرامون چهل سالگی انقلاب و آغاز دهه بعدی وجود دارد که جای دارد دلسوزان انقلاب اسلامی و کسانی که در این جریان عظیم الهی پیروزی انقلاب نقش، مشارکت، همراهی و تجربه داشته اند، برای تمهید شرایط جهت تسریع در پیمودن مسیر راهی که برای تحقق اهداف و آرمان های باقی مانده انقلاب اسلامی به بررسی ابعاد آن بپردازند. این نیازمند فرصتی است که فکر می کنم مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی و نهادهای مشابه آن که در حوزه اندیشه امام و انقلاب اسلامی کار می کنند این مباحث را دنبال کنند. در همین جا توصیه می کنم رسانه هایی که مؤسسه در اختیار دارد مثل پرتال امام خمینی، پایگاه خبری جماران و تریبون هایی که در اختیار است به این مسأله اهتمام داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: متأسفانه در این ایام با رنج گسترده بخش وسیعی از مردم کشور مواجه هستیم. طبعا همه ما باید نسبت به این گرفتاری و مشکلی که صدها هزار نفر از هموطنانمان درگیر آن هستند احساس مسئولیت کنیم. در اندیشه، رفتار، سیره و منش امام همواره در مقابل این گونه بلایا و مصیبت ها تأکید می فرمودند که هرگونه قدم برای کاهش درد مردم عبادت است و به عنوان یک امر مهم اسلامی انسانی یاد کردند و حتی مجوز استفاده از وجوهات شرعی برای حل مشکلات مردم را هم معمولا در این موارد می دادند و جای دارد که همه ما به طور جدی نسبت به این مسأله حساس باشیم و جدای از مسئولیت و وظیفه ای که دولت و ارگان های ذیربط دارند، یک یک آحاد ملت هم قطعا در این مسأله مسئول هستیم.

انصاری با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) تأکید کرد: اهتمام به امور مسلمانان یک وظیفه ملی، همگانی، عمومی و مقدم بر همه وظایف دیگر شرعی، عادی و شخصی است. ان شاء الله این اهتمام را داشته باشیم و به هر میزانی که می توانیم جهت کاهش رنج و آلام عزیزانمان تلاش کنیم. اعضای دفتر امام، همراهان امام، دلسوزان انقلاب اسلامی و پیروان امام قطعا باید پیشگام مساعدت به رنج دیدگان باشند. ان شاء الله خداوند اسباب صبر و فرج حل مشکلات این عزیزان را در اسرع وقت فراهم کند.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه خوشبختانه در سال گذشته بخش عمده برنامه های مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به نتیجه رسید، تصریح کرد: دانشنامه امام مراحل نهایی را طی می کند و طی چند ماه آینده این مجموعه برای انتشار آماده می شود. کار مهم چندین ساله علمی است که بحمدالله به سرانجام رسید. چکیده اندیشه و میراث علمی و اجتماعی امام در این دانشنامه آمده است. همچنین در سال قبل طرح بسیار مهم و حساس ساماندهی و مکانیزه کردن اسناد و مدارک دفتر امام و مؤسسه را داشتیم که خوشبختانه قریب به اتفاق مکانیزه کردن اسناد اصلی مربوط به دوران حیات حضرت امام انجام شد و چیزی حدود پنج میلیون برگ سند به صورت مکانیزه ساماندهی و هم بستر نرم افزار فرهنگی و هم سخت افزارهای آن فراهم شد.

قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ادامه داد: در سال جاری هم یکی از اولویت های ما ادامه کار مکانیزه کردن اسناد است و همچنین نمایه سازی اسنادی که داریم مجموعه ای عظیم و ارزشمند است که می تواند به این صورت در اختیار قرار بگیرد. انتشار منتخبی از این اسناد و مدارک هم بسیار ارزنده است و یکی از محورهای فعالیت های تبلیغی-ترویجی و حتی پژوهشی مؤسسه در سال جاری می تواند باشد و ان شاء الله این اولویت را در سال جدید نیز ادامه خواهیم داد.

وی افزود: در سال گذشته ساماندهی ایجاد و تأسیس موزه آستان حضرت امام و کتابخانه مرکزی آستان حضرت امام در حرم مطهر را دنبال کردیم و این ساختار شکل گرفت؛ جلسات متعدد برگزار شد و طرح  هایی که آمده بود بررسی شد و کار هم عملا آغاز شده و کار مشاور و طراحی نهایی که معماری موزه را عهده دار بوده هم تقریبا به انجام رسیده و در سال جاری باید شاهد افتتاح فاز اول موزه آثار امام و انقلاب اسلامی در حرم امام باشیم. این هم یکی از کارهای اساسی است که بخش عمده محتوا را مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی باید تأمین می کرد. مکانیزه کردن اسنادی هم که سال گذشته انجام دادیم بخشی از نیاز راه اندازی و تأسیس موزه آثار امام خمینی و انقلاب اسلامی بود که ان شاء الله فازهای بعد را هم باید در برنامه کار داشته باشیم. فازهای اجرایی کتابخانه آستان مطهر هم شروع شده و برای بهره برداری هم برنامه ریزی می شود.

انصاری افزود: توسعه فعالیتهای فرهنگی آستان امام خمینی با همکاری موسسه و با استقرار ساختار جدید معاونت فرهنگی از اولویتهای سال جدید می باشد. طبعا فعالیتهای جاری و دائمی پژوهشی ، آموزشی و فرهنگی هنری موسسه با تأکید بر حضور بیشتر در فضای مجازی و توسعه سرویسهای پرتال جامع امام خمینی و حمایت از فعالیتهای پایگاه خبری جماران و همچنین فعال نگه داشتن مجموعه اماکن منسوب به حضرت امام در جماران ، قم ، خمین و نجف اشرف  که مورد بازدید سالانه صدها هزار نفر زائر و گردشگر ایرانی و خارجی قرار می گیرند و خدمات فرهنگی به زائران در این اماکن و حرم مطهر حضرت امام، و نهایتا اهتمام جدی به یکی از رسالتهای اصلی موسسه یعنی رصد و نظارت بر آنچه که به نام حضرت امام خمینی منتشر می گردد و پاسخگویی به شبهات و برخورد با تحریفهای احتمالی از دیگر برنامه ها و وظایفی است که طبق روال معمول و علیرغم کاهش جدی اعتبارات موسسه در بودجه سال جدید انشاء الله با همت بیشتر و روحیه کار مضاعف در شرایط تنگنایی کنونی ادامه خواهد یافت.   

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حداقل اجاره‌بها در تهران، ۵ تا ۶ میلیون تومان

بررسی‌ها و تحقیقات میدانی از تازه‌ترین وضعیت اجاره‌بها در شهر تهران نشان می‌دهد هم‌اکنون کف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.