صفحه اصلی / استان ها / یزد / تاثیر نچندان بارش‌ها بر کسری مخازن زیر زمینی یزد

تاثیر نچندان بارش‌ها بر کسری مخازن زیر زمینی یزد

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با بیان این که تنها 30 درصد از بارش‌های اخیر یزد در زمین نفوذ کرده و مابقی در سیل بند و بندها مهار شده است، اظهار کرد: این بارش‌ها هر چند بر تغذیه چاه‌ها و قنوات در مناطق کوهستانی موثر بوده ولی تاثیر چندانی بر کسری مخزن سفره‌های آب زیرزمینی یزد نداشته است.

وضعیت تهران پس از بارش باران

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدمهدی جوادیان زاده در نشست کمیته مدیریت بحران و پدافند غیرعامل این شرکت با اشاره به این که متوسط بارندگی استان تاکنون ۸۵٫۱ میلی متر بوده است، گفت: بیشترین بارندگی مربوط به ایستگاه‌های ده بالا و منشاد گزارش شده است که در ده بالا، آمار بارندگی ۴۰۴ میلی متر و در منشاد ۴۱۴٫۱ بوده در حالی که این رقم در سال گذشته به ترتیب ۸۹٫۷ و ۹۸ میلی‌متر گزارش شده بود.

به گفته وی، متوسط آمار بارندگی در ده‌بالا و منشاد در طول دوره آماری تاکنون نیز به ترتیب  255 و ۲۸۹ میلی‌متر بوده است.

جوادیان‌زاده از بارندگی ۴۹ میلی‌متری در ایستگاه شهرستان یزد خبر داد و تصریح کرد: میزان بارندگی یزد در سال گذشته در این تاریخ تنها ۱۱ میلی متر بوده، هرچند که هنوز هم میزان بارش‌ها در سال آبی جاری هنوز ۲٫۵ میلی متر نسبت به دوره آماری که ۵۱٫۶ میلی‌متر بوده است، کاهش نشان می‌دهد.

این مسئول خاطرنشان کرد: برآوردها نشان می‌دهد بارش‌های مفید در طی روزهای اخیر در یزد، ۳۰ میلیون مترمکعب بوده که ۲۱ میلیون متر مکعب در سیل بند و بندها مهار شده و تنها ۳۰ درصد آن نفوذ پیدا کرده است که تاثیر چندانی بر کسری مخزن سفره‌های آب زیرزمینی یزد نداشته است.

جوادیان زاده در ادامه اظهار کرد: روان آب‌ها بیشتر در ارتفاعات استان رخ داده است که به دلیل اشباع شدن این مناطق، توانسته بر تغذیه چاه‌ها و قنوات تاثیر مثبت داشته باشد.

وی با تاکید بر ضرورت داشتن آمادگی در بحث وقوع سیل، عنوان کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های بارندگی استان و در نظر داشتن حرکت سیلاب از استان‌های همجوار مانند استان فارس به یزد، می توان حجم سیلاب را پیش‌بینی کرد و اطلاعات را به صورت سیستمی با استان‌های همجوار و دستگاههای مرتبط تبادل کرد.

به گفته وی، تکمیل مطالعات رودخانه‌های یزد در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای قرار گرفته است که بر این اساس رودخانه‌های اصلی یزد شناسایی و حریم و بستر آن مشخص می‌شود و سپس از بالا دست رودخانه، هرگونه تعرض به این رودخانه‌ها بررسی شده و پس از اخطار گروهی، تخریب خواهند شد.

جوادیان‌زاده در پایان نیز با تاکید بر بازخوانی نظام‌نامه مدیریت سیلاب توسط دستگاه‌های مختلف، افزود: در فلوچارت مدیریت سیلاب ابلاغی وزارت نیرو، وظیفه هر دستگاه قبل از وقوع سیل، در زمان و پس از آن تشریح شده و لازم است این نظام‌نامه مدیریت سیلاب، جهت اطلاع رسانی در کمیته مدیریت بحران استانداری یزد مطرح شود تا مورد توجه دستگاه‌های ذیربط قرار گیرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

زندان‌

لغو تمام بازدیدها از زندان‌های استان یزد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, «رضا ذوالفعلی‌نژاد» با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.