صفحه اصلی / استان ها / فارس / افتخارآفرینی شیراز را مدیون گذشتگان هستیم
افتخارآفرینی شیراز را مدیون گذشتگان هستیم

نماینده ولی فقیه در فارس:

افتخارآفرینی شیراز را مدیون گذشتگان هستیم

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز تاکید کرد که امروز زمان درس گرفتن از سیل شیراز و بررسی دقیق نقاط ضعف و تلاش برای رفع مشکلات است و این موضوع باید به شکل جدی دنبال شود.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام

به گزارش کسب و کار نیوز، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، در جلسه بررسی و ارائه نتایج اولیه علل وقوع سیل در شیراز، گفت: گاه یک مشکل برای مدتی ما را درگیر می‌کند و بعد به جای درس گرفتن، آن را فراموش می‌کنیم؛ باید تلاش کنیم در آینده آماده‌تر با مشکلات مواجه شویم.

او با تصریح اینکه اولین درس سیل، بی دفاع بودن شیراز در مقابل باران‌های شدید بود، گفت: متاسفانه در برخی ساخت و سازها و حرکت‌های توسعه‌ای شیراز، کم توجهی‌های شده که نمونه آن در بحث جمع‌آوری و هدایت آب های سطحی است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه تمام مباحث و احتمالات را باید مد نظر قرار داد، گفت: تنها مسئله روان آب و دفع آبهای سطحی نیست، حتی رانش کوه و زمین را هم ولو اینکه گمانه زنی باشد، باید به جد دنبال کرد و مد نظر قرار داد.

او با یادآوری اینکه با تداوم روال جاری اداری، مشکلات رفع نخواهد شد، گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که حوادث قبل از وقوع و وارد کردن خسارت، مدیریت شود؛ در حین وقوع بحران و حادثه، گاهی هر دستگاه مسئولیت را متوجه دستگاه دیگر می کند، حال آنکه بعضی موضوعات با دستگاه‌های مختلفی مرتبط است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه مسیر حرکت روان آبها از بیرون به درون شهر، تنها متوجه مجموعه مدیریت شهری نیست، گفت: به عنوان مثال وقتی نگاه می کنیم که وسعت مسیر روان آب در بیرون شهر ۶۰ متر بوده و در درون شهر به ۲ متر کاهش یافته، منشأ بروز مشکل خواهد بود.

او گفت: در بررسی های اولیه بحثی مطرح شده که کانال ورودی دروازه قرآن گنجایش آن همه آب را در یک زمان کوتاه ندارد، شاید زمانی محاسبه دقیق انجام نشده، اما اکنون چه باید کرد؟ بعضی از اقدامات نیازمند حمایت ملی است، امکان ویژه که در سطح دولت است نیاز دارد؛ باید برای این موضوعات تصمیم‌گیری درست انجام شود.

نماینده ولی فقیه در فارس با یادآوری اینکه موضوع روان آب و آب گرفتگی شیراز منحصر به دروازه قرآن نبوده است، گفت: این مسئله نشان می دهد که شیراز نیاز به یک طرح جامع در بحث روان آب و جمع آوری و هدایت آبهای سطحی دارد؛ البته مسیر رودخانه خشک هم مشکلاتی دارد اگرچه در بارندگی اخیر، از این جنبه مشکلی بروز نکرد.

وی موضوع ستاد بحران را از مسائل مهم دانست که باید مد نظر قرار گیرد و گفت: در زمان وقوع یک حادثه گاه احساس می شود که هماهنگی‌ها و دست به دست هم دادن‌ها بین دستگاه‌های مختلف به خوبی و با سهولت و سرعت انجام نمی شود.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه برای آمادگی مواجهه با شرایط بحران و حادثه، نیازمند اجرای مانورهای واقعی هستیم و نه اقدامات نمایشی تحت عنوان مانور، گفت: مانور یک اقدام نمایشی نیست، باید به شکلی درگیری واقعی ایجاد کند، ما در ارتباط دستگاه‌ها به یکدیگر در مواقع بروز بحران و حادثه، با ایده آلها فاصله داریم.

آیت‌الله دژکام همچنین بر لزوم جدی گرفتن مباحث حقوقی وقوع حوادث مختلف نیز تاکید و اضافه کرد: گاهی از وسط یک شهر، مسیر آب و مسیلی عبور می کند، در این موضوع سازمان‌های مختلف مسئولیت دارند، اینکه در جایی وسط مسیل خانه سازی شده است باید یقه مسئول دستگاه یا دستگاه‌های مربوطه را گرفت.

وی با بیان اینکه برخی تصمیمات متناسب با ساختن یک تمدن جدید اسلامی توسط ایران نیست، گفت: خبر دارم که در بعضی موارد یک خانه سه بار تملک شده، حال آنکه بلافاصله بعد از تملک باید تخریب می شد؛ نباید پول دولت را بی دلیل در این مسائل هزینه کرد.

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه کار دستگاه قضایی در بررسی ابعاد مختلف پرونده سیل شیراز بسیار دشوار است، گفت: هیچ یک از ما در مقام داوری نیستیم، امکان دارد در چنین جلساتی گلایه و مباحثه کنیم، اما به لحاظ حقوقی باید کار توسط دستگاه قضایی انجام و ارائه نظر انجام شود.

امام جمعه شیراز به کمک مالی مقام معظم رهبری برای اجرای طرح هادی در سه روستای جنوبی شیراز اشاره و با بیان اینکه استاندار فارس نیز قول داده به همان میزان از منابع استانی کمک انجام شود، گفت: نباید اینگونه باشد که فردی ملکی را بدون پرداخت هزینه‌های دولتی بفروشد و برود؛ باید بدهی‌های املاک احصاء و از مالک دریافت شود؛ در غیر اینصورت دولت می‌ماند و مشکلات مختلف.

او با تصریح اینکه کم کاریها در ناحیه کارشناسی گاه باعث بروز مشکلات بزرگی می شود، گفت: شهر گاهی بی روال بزرگ می شود و بعد در ارائه خدمات با مشکل مواجه می شویم؛ باید برای رفع مشکلات برنامه ریزی مدون و دقیق و دراز مدت داشت و این برنامه به شکل مرتب پایش و کنترل شود.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه حجم آب ورودی دروازه قرآن قابل اندازه گیری و حوزه آبگیر هم کاملا مشخص است، گفت: قصد ما درس گرفتن برای آینده است نه اینکه به دنبال نق زدن به گذشته باشیم، شاید کسانی در گذشته مدیریت را عهده دار بوده اند که ذهنیت دیگری داشته اند اما امروز می خواهیم برای ۵۰ سال آینده برنامه داشته باشیم.

امام جمعه شیراز با تصریح اینکه حوزه علمیه هم باید نقش فرهنگسازی خود را در این راستا ایفا کند، لزوم توجه تمام سازمان‌های متولی مباحث فرهنگی را مورد تاکید قرار داد و گفت: این افتخاری که شیراز آفرید را بدهکار کسانی هستیم که این فرهنگ را در مردم شیراز ایجاد کردند.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: وقتی می توانیم به خود افتخار کنیم که تمام ایرادات موجود را رفع کرده باشیم.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه مردم شیراز در عمل نشان دادند که بنی آدم اعضای یک پیکرند، گفت: این فرهنگ را بدهکار دیگران هستیم؛ به حساب خودمان و مدیریت خودمان نگذاریم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

فاصله گذاری اجتماعی

اجرای فاصله گذاری اجتماعی به معنی بحرانی بودن وضعیت نیست

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, روح‌الله حسینی شنبه ۹ فروردین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.