صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / ساخت اولین سیستم میکرو سی‌تی ایرانی/رونق ارائه خدمات پیش‌بالینی‬ به‬ محققان در سال ۹۸
ساخت اولین سیستم میکرو سی‌تی ایرانی/رونق ارائه خدمات پیش‌بالینی‬ به‬ محققان در سال ۹۸

رئیس آزمایشگاه پیش‌بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد

ساخت اولین سیستم میکرو سی‌تی ایرانی/رونق ارائه خدمات پیش‌بالینی‬ به‬ محققان در سال ۹۸

رئیس آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران از مجهز شدن این آزمایشگاه به نخستین سیستم میکرو سی‌تی ایرانی خبر داد و ضمن برشمردن کاربردهایی همچون بررسی ساختارهای استخوانی، بررسی ساختارهای عروقی، تصویربرداری قفسه سینه و قلب، تصویربرداری از اندام‌های شکمی و دستگاه گوارش، تصویربرداری ساختارهای مغز و تحقیقات مرتبط با دندانپزشکی ذیل کاربردهای این سیستم، افزود: سیستم تصویربربرداری میکرو اولتراسوند را نیز سال جاری به مجموعه دستگاه‌های تصویربرداری ویژه حیوانی اضافه خواهیم کرد.

خدمات پیش‌بالینی

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدرضا آی، رئیس آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران به خدمات ارائه شده این مرکز در سال ۹۷ اشاره کرد و توضیح داد: سیستم‌های تصویربرداری ویژه نمونه‌های کوچک، با اضافه کردن نخستین سیستم میکرو سی‌تی در مرکز تکمیل شد. این سیستم سال گذشته به همت محققان کشور ساخته شده و در آزمایشگاه نصب شد تا بتواند ارائه‌کننده خدمات در این حوزه به محققان کشور باشد.

وی ادامه داد: دستگاه میکروسی‌تی یا Micro-Computed Tomography یک دستگاه تصویربرداری سه‌بعدی با استفاده از پرتوی ایکس است. این دستگاه همان روش تصویربرداری سی‌تی‌اسکن بیمارستانی را به کار می‌گیرد، اما در مقایسه با آن دارای رزولوشن بسیار بالاتری است و قابلیت تصویربرداری از حیوانات کوچک مانند رت و موش را دارد. همچنین بررسی ساختارهای استخوانی، بررسی ساختارهای عروقی، تصویربرداری قفسه سینه و قلب، تصویربرداری از اندام‌های شکمی و دستگاه گوارش، تصویربرداری ساختارهای مغز و تحقیقات مرتبط با دندانپزشکی از جمله کاربردهای سیستم تصویربرداری میکروسی‌تی است.

رئیس آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیاز فراوان محققان به سیستم میکرو سی‌تی را یادآور شد و اظهار کرد: با توجه به فقدان این سیستم تا زمان نصب آن در آزمایشگاه، در مدت زمان کوتاهی که از تجهیز آزمایشگاه به سیستم فوق می‌گذرد، ۲۵ پروژه انجام شده و در مجموع ۲۵ تصویربرداری صورت گرفته است.

رونق‬ ارائه خدمات پیش‌بالینی‬ به محققان در سال ۹۸/‏ تجهیز آزمایشگاه پیش‌بالینی به سیستم تصویربربرداری میکرو اولتراسوند

آی، سپس به تشریح فعالیت‌های آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۹۸ پرداخت و گفت: سیستم تصویربربرداری میکرو اولتراسوند را سال جاری به مجموعه دستگاه‌های تصویربرداری ویژه حیوانی در آزمایشگاه پیش بالینی اضافه می‌کنیم تا از این طریق خدمات بیشتری به محققان ارائه شود.

وی افزود: برگزاری کارگاه‌ها و رویدادهای علمی مختلف از فعالیت‌های ترویجی آزمایشگاه است که برای آشنایی محققان و علاقه‌مندان با مدالیته‌های تصویربرداری در حوزه پیش بالینی و نیز معرفی اهمیت و کاربرد هر کدام از سیستم‌های تصویربرداری انجام می‌شود. این اقدام سال گذشته نیز پیگیری شد و در مجموع از زمان افتتاحیه تاکنون، موفق به برگزاری ۴۲ رویداد علمی شدیم که ۹۱۷ محقق علاقه‌مند در این کارگاه‌ها شرکت کردند و در مجموع ۶ هزار و ۴۷۸ ساعت آموزش دیدند.

رئیس آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در همین زمینه حضور فعال در کنگره‌های علمی را از دیگر اقدامات آزمایشگاه پیش بالینی در راستای ترویج این حوزه تحقیقاتی دانست و به حضور در رویدادهایی همچون نخستین سمپوزیوم نقشه‌برداری مغز ایران، دهمین کنگره بین‌المللی آزمایشگاه و بالین و سومین کنگره ملی علوم پایه پزشکی و تولید دانش بنیان اشاره کرد.

وی افزود: در راستای رسالت آزمایشگاه برای افزایش تحقیقات در حوزه پیش بالینی با رویکرد تصویربرداری، سیستم‌های تصویربرداری ویژه حیوانی در آزمایشگاه نصب و راه‌اندازی شده‌اند که در ادامه بخش‌های مختلف این آزمایشگاه‌ها معرفی شده است.

مروری بر سیستم‌های تصویربرداری ویژه حیوانی

آزمایشگاه تصویربرداری Micro-PET یکی از آزمایشگاه‌های این مرکز است. سیستم پِت می‌تواند سیگنال‌های مولکولی بسیار کوچک را در عمق زیاد با تفکیک مکانی و کنتراست بالا ردیابی کند و داده‌های دقیق کمّی را در مورد گسترش مکانی و زمانی ارائه دهد. سیستم پِت که در آزمایشگاه پیش‌بالینی نصب‌شده، تصویربرداری in vivo از موش و رت‌های آزمایشگاهی یا هر موجود زنده دیگری به قطر ۱۰۰ میلی‌متر را فراهم می‌کند. در این آزمایشگاه از ابتدای تأسیس تاکنون ۳۹ پروژه انجام شده و در مجموع ۲۷۸ تصویربرداری صورت گرفته است.

دیگر آزمایشگاه این مرکز، تصویربرداری SPECT است. یکی دیگر از مدالیته‌های تصویربرداری پزشکی هسته‌ای، سیستم اسپکت است که تصویربرداری عملکردی از ارگان‌ها را انجام می‌دهد. بررسی کیت‌های رادیو دارویی برای استفاده در مراکز پزشکی هسته‌ای، بررسی رادیو داروهای تولید شده جهت تشخیص بیماری تیروئید و درمان آن و تصویربرداری فیزیولوژیک از ارگان‌های مختلف بدن مانند کلیه، مغز، استخوان، کبد، معده، طحال و قلب برای تحقیقات دارویی از جمله کاربردهای این سیستم تصویربرداری است. در این آزمایشگاه از ابتدای تأسیس تاکنون ۲۰ پروژه انجام شده و در مجموع ۴۸ تصویربرداری صورت گرفته است.

به گزارش روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در آزمایشگاه تصویربرداری اپتیکی نیز تصویربرداری نوری انجام می‌شود و امکان تصویربرداری همزمان مواد فلورسنت مختلف جهت بررسی همزمان ویژگی‌های مختلف یک عضو یا بافت، یا تصویربرداری همزمان از بافت‌های مختلف را فراهم می‌کند، ارزیابی درمان فوتودینامیک، بررسی بیماری‌های عفونی و التهاب‌ها، عملکرد کلیه، مطالعات علوم اعصاب، مطالعات ایمونولوژی، مطالعات قلب و عروقی، مطالعات بیان ژن، مطالعه و بررسی فرآیندها و روش‌های دارورسانی، مطالعات فارماسیوتیک و چگونگی توزیع داروها از جمله کاربردهای این مدالیته تصویربرداری است. در این آزمایشگاه از ابتدای تأسیس تا کنون ۴۸ پروژه انجام شده است که در مجموع ۶۶۱ تصویربرداری را شامل می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.