صفحه اصلی / سیاسی / سیاست داخلی / خساراتهای جانی سیل را به حداقل رساندیم
خساراتهای جانی سیل را به حداقل رساندیم

رحمانی فضلی :

خساراتهای جانی سیل را به حداقل رساندیم

وزیر کشور با یادآوری موانع پیش روی رسیدن امدادهای بین المللی به ایران در موضوع سیل اخیر گفت: افکارعمومی دنیا باید بدانند که کشورهایی که دم از حقوق بشر، دموکراسی و انسانیت می زنند، در بحرانی به این عظمت مانع کار می شوند .

image.png

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ رحمانی فضلی در گفت‌وگو با رادیو  با اشاره به آثار مخرب سیلهای اخیر در کشور، گفت: سیلی که آمد موجب آبگرفتگی شد که در این شرایط آب، برق، گاز و تلفن قطع می شود و در اغلب مناطق راههای مواصلاتی بین شهری و بین روستایی تخریب شد. درمیان استرس و نگرانی مردم نیاز به تخلیه برخی مناطق بود که تخلیه این جمعیت و نحوه مشارکت، امدادرسانی و کمک رسانی و تجهیزاتی که باید تهیه کنیم شرایطی را پیش می آورد که با توجه به گستردگی موضوع کمترین اقدام و تامین کار ساده ای نیست.

وی افزود: الحمدلله همکاران بنده در ستاد مقابله با بحران که متشکل از سی دستگاه اجرایی اعم از دستگاه‌های دولتی، غیردولتی و نهادهای نظامی و انتظامی، قوه قضاییه و صدا وسیما است به خوبی عمل کردند. در این ستاد، ۱۴ کمیته داریم که مسئولیت هر کمیته با یک دستگاه است. مثلا مسئولیت کمیته اطلاع رسانی با صداوسیما است.

وی با بیان اینکه زمانی که زلزله می آید، در یک استان و یک منطقه خاص است پس از همه کشور نیروها را بسیج می کنیم و در محل مستقر می شویم، افزود: اما وقتی سطح پوشش ۲۴ استان است و اکنون بیش از ۵۰۰ روستا و شهر درگیر این موضوع هستند کمک رسانی و تجهیز امکانات کار بسیار سختی است اما با همکاری مشفقانه و دلسوزانه همه دستگاه‌ها تا الان مشکلی در خدمات رسانی، تامین و امدادرسانی نداریم اما رساندن این محموله ها و خدمات در برخی از مناطق مانند لرستان  به خاطر قطعی جاده ها و راه‌ها و شکستن پل‌ها به صورت زمینی امکان پذیر نیست و باید هوایی و از طریق هلی کوپتر انجام شود. هلی کوپتر هم محدودیت پروازی در ساعات خاص دارد ولی تمام تلاشمان را کردیم که راه‌های بین شهری بازگشایی شود که انجام شده است و راه‌های روستایی هم در حال کار است که ما ان شاءالله خدمات را به نحواحسن برسانیم. 

وزیر کشور با تاکید بر اینکه با هدف گذاری که انجام شد، خسارت‌های جانی را به حداقل رساندیم، گفت: جان یک نفر هم برای ما مهم است اما به هرحال این حادثه می توانست بسیار شدیدتر از این باشد و اگر تخلیه ها، پیش بینی ها و اقدامات به موقع انجام نمی شد آمار بسیار بیشتر می شد.

رحمانی فضلی درخصوص آمار کشته شدگان سیل اخیر گفت: آمار نهایی ۵۶ نفر از کل کشور گزارش  شده است. 

وی ادامه داد: دولت قول تامین خسارت‌های مالی را داده است و برآوردها به سرعت درحال انجام است و حتما هم تامین می‌شود. 

قائم مقام ستاد مدیریت بحران گفت: آنچه مهم است و مقام معظم رهبری هم تاکید داشتند خسارت‌های روحی و روانی و آسیبهای اجتماعی است که باید در اطلاع رسانی و نوع قضاوت، داوری و بیان مراقبت کنیم. مردم در شرایط سختی از نظر روحی به سرمی برند و این موارد در آخرین جلسه ستاد که  تشکیل شد مورد توجه قرار گرفت.

وزیر کشور در ادامه به جلسه روز گذشته ستاد مدیریت بحران اشاره کرد و گفت:  جلسه ای تشکیل شد و در این جلسه همه اعضا بودند و مقرر شد که تمام دستگاهها خسارتها، آسیبهایی که داشته اند تا روز یکشنبه حداکثر با برآورد دقیق و زمانبندی مطلوب و مناسب ارائه دهند تا ما جمع بندی و ابلاغ کنیم. دولت هم سعی خواهد کرد منابع را تامین کند و اگر محقق نشد باید مجلس به کمک بیاید و به هر ترتیبی شده با اولویت دادن این منابع و هم با تامین منابع جدید باید به سرعت مشکل را حل کنیم. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ هزار نفر در اماکن موقت به سر می برند و شاید باز هم نیاز به تخلیه برخی مناطق داشته باشیم.

وی افزود: درخوزستان ۹۶ روستا را تخلیه کردیم و اسکان موقت کار بسیار سختی است. خیلی از این افراد هم به محل اصلی زندگی خود بازمی گردند که نیاز به بازسازی و برخی نوسازی کامل دارند. 

وزیر کشور در خصوص مطالب مطرح شده در فضای مجازی نیز گفت: اینکه ۷۲ ساعت به برخی نقاط غذا نرسیده است عدد بزرگی است. درواقع در ارسال محوله ها به برخی نقاط مشکل داشتیم مانند پلدختر در استان لرستان و یک شب در محاصره سیل بودند که همه شایعات فضای مجازی به دنبال تهییج و تحریک افکار عمومی بودند که در این مناطق قرار است فاجعه انسانی رخ دهد و تعداد کشته ها زیاد است. اقدام به موقع و اطلاع رسانی به موقع و همکاری و مشارکت مردم، ما آن شب حتی یک مورد هم خسارت انسانی نداشتیم اما رساندن امکانات در آن شرایط کار سختی بود.

رحمانی فضلی عنوان کرد: ما از مردم خواستیم در این شرایط خاص محاصره سیلاب، همه هرآنچه دارند در سفره واحد بگذارند و استفاده کنند. الان آن شرایط مطلق را نداریم جاده ها نسبتا باز شده است البته برخی مناطق محدودیت داریم که با هلی کوپتر انجام می شود. بحران و شرایط سختی است و فقط با همکاری، مشارکت و صبر و تحمل باید زندگی را پیش ببریم و البته این به معنی کوتاهی نیروهای امدادگر و امدادی نیست. آنها شبانه روزی کار می کنند. سپاه،بسیج،ارتش و نیروی انتظامی با همه امکانات آمده است .دستگاههای اجرایی دولتی از روز اول ۲۴ساعته همه پای کار هستند. مسئولان جایی نرفتند و ماندند و کار را انجام می دهند و این حداقل کاری است که ما می توانیم انجام دهیم و هیچ منتی هم بر کسی نیست ولی دربرخی موارد شرمنده می شویم که توزیع نامتعادل می شود یا تامین در کوتاه مدت دچار خلل می شود که ان شاءالله به بزرگواری خود می بخشند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: رئیس جمهور، معاون اول، رئیس مجلس و فرماندهان بارها به مناطق سیل‌زده سفر کردند و در جریان اقدامات هستند و همه پای کار هستند و تلاش داریم هرچه سریعتر مشکلات را حل کنیم.

وی اضافه کرد: موارد جزئی وجود دارد که به خبرها هم برنمی گردد بلکه گاها برخی برنامه ها توجیه نیستند که در این شرایط مصیبت و آسیب مردم نمک پاشی به زخم مردم نه تنها هنر نیست بلکه رذالت است که این موارد بسیار کم است و صداوسیما که مسئول کمیته اطلاع رسانی ستاد بحران است باید برخورد کند با این مسائل و نه تنها بر خود که برسایر رسانه ها هم نظارت بیشتری داشته باشد که شاهد چنین اقداماتی نباشیم.

قائم مقام ستاد مدیریت بحران گفت: تصور مردم باید از ستاد بحران درست شود. ستاد بحران یک نهاد اجرایی مستقل نیست ستاد بحران متشکل از سی دستگاه است که این دستگاه‌ها در مواقع خاص و شرایط ویژه بحرانی دور هم جمع می شوند و اقداماتی انجام می دهند . بودجه اختصاصی در قالب سازمان دارد. در کنار آن قانون گذار دو تا سه درصد از بودجه های کل کشور را تحت عنوان ماده ۱۰ و ۱۲ اختصاص داده به بحران که یکی برای پیشگیری و دیگری برای اقدام و جبران است که متناسب با شرایط هزینه می شود. زمانی که در دیوان محاسبات بودم و تفریغ بودجه را انجام می دادیم همیشه بخش کمی به این موضوع اختصاص می یافت الان هم متاسفانه به همین شکل است که یا به دلیل کاهش درآمد و یا اولویت های دیگر این مسئله تامین نشده است اما این موضوع نافی وظایف دستگاههای اجرایی مربوطه نیست مثلا لایروبی رودخانه ها، بهینه سازی سدها و جلوگیری از ساخت و ساز در حاشیه رودخانه ها و تخریب خانه های غیرمجاز بر عهده وزارت نیرو است . وزارت نیرو هر ساله لایروبی ها را انجام می دهد اما به دلیل حجم زیاد رودخانه ها نیاز به منابع بیشتری دارد. زه کشی، کشت در مراتع بالا و جلوگیری از تخریب جنگل برعهده جهادکشاورزی است که باید پیگیری کند. 

وی افزود: همه مسئولیت دارند و مسئولیت‌ها مرتبا نیز گوشزد می شود و ما هم در جلسه‌ای  از همه دستگاهها برنامه کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت خواستیم به هرحال کشور ما حادثه خیز است حتی در سایر کشورها که به خوبی پیشگیری می کنند یک حادثه طبیعی مانند طوفان خسارات زیادی به بار می آورد. ابعاد حوادث نافی وظایف دستگاه‌ها نیست و البته ما نیز در ستاد پیگیر هستیم. 

​وی در خصوص تعارضات و عدم هماهنگی ها در مناطق سیل‌زده گفت: در تعاریف دچار اشکال نشویم. فرماندهی در سطح ملی، استانی و شهرها برعهده ستاد مقابله با بحران است. در کشور در راس رئیس جمهور است که جانشین ایشان بنده به عنوان وزیر کشور قائم مقام ستاد هستم. بعد سازمان مدیریت بحران که آقای نجار مسئول آن است و هر دستگاهی در حوزه وظایف خود در چارچوب سیاست‌های ستاد مسئولیت دارد. در استان‌ها، استاندار رئیس ستاد است و در شهرستان ها فرماندار که سه وظیفه دارند، قبل از وقوع اقداماتی در زمینه پیش گیری انجام دهند، در زمان وقوع حادثه ای ستاد بلافاصله تشکیل می شود و امکانات ر ا بسیج می کند و به محل می رساند و کمک رسانی و خدمات رسانی انجام می دهد.

وی ادامه داد: باید یک مرحله هماهنگی، سیاست گذاری و نظارت از سوی ستاد انجام می شد که به نحو احسن انجام می شود. در مرحله اقدام و عمل طبیعتا کار بحران و اقدام‌ها موجب تداخلاتی می شود که ذات این کار است اما اگر از حدی فراتر رود، فرماندار مسئولیت دارد ستاد را تشکیل دهد و فرماندهی کند و تقسیم کار را به دقت انجام دهد. تاکنون هماهنگی ها در سطح ملی و محلی بسیار خوب بوده و تداخلات هم حداقل بوده و همه گوش به فرمان ستاد بودند و بنده به عنوان مسئول هیچ گلایه ای ندارم.

وی درخصوص کمک کشورهای خارجی ادامه داد: امکانات و منابع ما و دریای بیکران رحمت که همان مردم هستند در هرلحظه ما را یاری دادند اما ما از امکاناتی که مردم و دوستداران در خارج از کشور در اختیار ما می‌گذارند استقبال می کنیم. درست است که تقاضا نکرده ایم اما از کمک‌ها و خدمات مردم کشورهای دیگر استقبال می کنیم و از آنها سپاسگزاریم اما سیاستهای آمریکا مانع از نقل و انتقالات مالی و تجهیزات و امکانات شد که این مسئله غیرانسانی و تهدید انسان ها و سلامت انسانها است و قابل بخشش نیست.

ویخاطرنشان کرد:از طرف دیگر بیانیه و اطلاعیه می دهد که امریکا آمادگی کمک دارد. ما کمک آنها را نمی خواهیم شما شر مرسان، بگذار دیگران خیر برسانند. به هرحال همه اینها برای داوری، قضاوت و نگاه افکار عمومی جهانی نسبت به کشور ما ایران لازم است و آنها باید بدانند که کشورهایی که دم از حقوق بشر، دموکراسی و انسانیت می زنند، در بحرانی به این عظمت مانع کار می شوند و ما قبلا هم شاهد چنین اعمالی بودیم. بنده به عنوان رییس  ستاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر می گویم در زمان تحریم‌ها، ادعاها می کردند که کمک می کنند اما مانع از انتقال تجهیزات لازم برای کشف مواد مخدر می شدند. 

وزیر کشور در پایان گفت: لطف خداوند همواره شامل حال ما بوده و اینها آزمایش الهی است که دشمنان ما بیشتر شناخته شوند و ما هم ان شاءالله بیشتر همدیگر را درک و با هم همکاری کنیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حداقل اجاره‌بها در تهران، ۵ تا ۶ میلیون تومان

بررسی‌ها و تحقیقات میدانی از تازه‌ترین وضعیت اجاره‌بها در شهر تهران نشان می‌دهد هم‌اکنون کف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.