صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / «کاخ سفید به افراد رد صلاحیت شده مجوز امنیتی داده است»

«کاخ سفید به افراد رد صلاحیت شده مجوز امنیتی داده است»

یک افشاگر از درون دولت آمریکا به کنگره این کشور خبر داده که کاخ سفید ده‌ها درخواست تأیید صلاحیت امنیتی را که پیش‌تر توسط نهادهای امنیتی این کشور رد شده بودند، نادیده گرفته و این صلاحیت‌ها را به رغم مشکلات جدی در پرونده متقاضیان تأیید کرده است.

کاخ سفید

به گزارش کسب و کار نیوز، این افشاگر به نام تریشیا نیوبلد از مشاوران امنیتی باسابقه کاخ سفید است که سابقه همکاری با دولت‌های دموکرات و جمهوری خواه این کشور را در پرونده دارد.

کمیته حسابرسی مجلس نمایندگان در نامه‌ای به دفتر حقوقی کاخ سفید نوشته که عدم همکاری با تحقیقات این کمیته مانع انجام وظایف قانونی آنها بر اساس قانون اساسی آمریکا شده است.

نیوبلد در جلسه‌ای در این کمیته از سوءاستفاده کاخ سفید از قدرت خود در زمینه تأیید صلاحیت‌های امنیتی صحبت کرد و گفت، دولت دونالد ترامپ بدون کمترین توضیح قابل توجهی رد صلاحیت‌های بیش از ۱۰ تن را لغو کرده و مجوزهای امنیتی آنها را برخلاف توصیه و تحقیق‌های انجام شده معمول تأیید کرده است.

به گفته او، مخاطرات امنیتی عظیمی به دلیل دخالت‌های همکارانش در کاخ سفید در این زمینه ایجاد شده است.

بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، کاخ سفید هنوز واکنشی نشان نداده است.

نیوبلد گفت، زمانی تصمیم به افشاگری گرفته که تلاش‌های مکرر او برای طرح نگرانی‌هایش با مدیران ارشد نادیده گرفته شده و صحبت با کنگره آخرین امید او برای بازگرداندن عزت دفتر کارش بوده است.

این افشاگر سکوت خود را خلاف وفاداری و خدمت به کشور و فرزندان خودش خوانده است.

دموکرات‌ها مدتهاست که کاخ سفید را متهم به نادیده گرفتن قواعد مربوط به تأیید صلاحیت‌های امنیتی می‌کنند. جمهوری‌خواهان اما این تحقیقات را یک حمله حزبی دیگر علیه کاخ سید خوانده‌اند.

جیم جوردن، یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره گفت، مصاحبه این کمیته با نیوبلد بهانه‌ای برای دموکرات‌هاست که پرونده کارمندان متعهد دولت را وارسی کنند.

به گفته او یکی از تأیید صلاحیت‌های مورد اعتراض دموکرات‌ها مربوط به یک نظافتچی در کاخ سفید است.

با این همه، نیوبلد می‌گوید، رد صلاحیت‌ها به دلایل مهم امنیتی انجام شده بوده؛ از جمله استفاده از مواد مخدر، سابقه مجرمانه، رابطه با دولت‌های خارجی و مشکلات مالی.

اگرچه هنوز نام افرادی که صلاحیتشان به این شیوه تأیید شده، مطرح نشده ولی یک سال پیش رسانه‌های آمریکایی خبر دادند که کوشنر، داماد رئیس جمهوری و مشاورش مدت‌ها بدون تاییدیه در کاخ سفید فعالیت می کرده و پس از آن که ترامپ از جان کلی، رئیس دفترش می‌خواهد صلاحیت داماد او را تأیید کند، جان کلی چنان از انجام این کار آزرده و ناخرسند بوده که آن را کتباً گزارش می‌کند.

این کمیته اعلام کرد که در حال تحقیق در مورد نحوه بررسی سابقه ایوانکا ترامپ، دختر رئیس‌جمهور، کوشنر و جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آغاز به کار اجلاس رسمی بانک توسعه اسلامی در ریاض با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی/مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.