صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / تعیین تکلیف خوابگاه‌های رتبه ۳ و ۴ در سال جاری

خوابگاه‌های کم کیفیت در سال ۹۸ حذف می‌شوند؟

تعیین تکلیف خوابگاه‌های رتبه ۳ و ۴ در سال جاری

در حالی بر اساس اعلام وزارت علوم حدود ۴۰ درصد خوابگاه‌های دانشجویی در رتبه‌های ۳ و ۴ قرار دارند که این وزارتخانه اعلام کرده‌است تمامی این خوابگاه‌ها تا پایان سال ۹۸ به رتبه‌های ۱ و ۲ ارتقاء خواهند یافت.

خوابگاه دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان

به گزارش کسب و کار نیوز گفت: مأموریت ما ارتقای خدمات‌رسانی توأم با کرامت انسانی به دانشجویان است. عدالت‌محوری، کیفیت‌سازی و سرعت در ارائه خدمات و تسهیلات، هدفمندی، شفافیت و قانون‌مداری در تمامی فعالیت‌ها و روابط، حفظ کرامت انسانی دانشجویان و تسامح قانونی در مواجهه با آنان، اعتقاد به مدیریت مشارکتی مبتنی بر دانایی در تعامل با دانشجویان دانشگاه‌ها، شایسته‌سالاری، تخصص‌گرایی و توجه به بهره‌وری ارزش‌هایی هستند که صندوق رفاه دانشجویان آنها را مد نظر دارد تا بتواند همواره به‌عنوان سازمان یادگیرنده، چابک، کارآمد و پاسخگو عمل کند.

وی افزود: تمرکز بر سرمایه‌گذاری و ایجاد درآمدهای پایدار به‌منظور نیل به خودکفایی صندوق رفاه دانشجویان و نظارت و ارزیابی بر نحوه ارائه خدمات رفاهی به دانشجویان از دیگر رویکردهای چهار سال اخیر صندوق رفاه دانشجویان است.

به گفته رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم سال ۹۴ به منظور بهبود کیفی خدمات رفاهی دانشجویان، نسبت به آسیب شناسی وضع موجود و برنامهریزی برای ارتقای آن اقدام کرد ودر حوزه سراهای دانشجویی، کمبود ظرفیت و فرسودگی سراهای موجود به عنوان دو چالش و آسیب اصلی، منجر به اجرای طرح رتبه بندی سراهای دانشجویی و ساماندهی سراهای غیردولتی شد. بر این اساس رتبه بندی سراهای دانشجویی با دو رویکرد اصلی عادلانه سازی میزان اجاره بها و شناسایی و ارتقای سراهای فرسوده اجرا شد که بر اساس آن، سراهای دانشجویی در پنج سطح رتبه بندی شد.

یزدانمهر ادامه داد: از سال ۹۵ و ۹۶ به طور جدی مصمم به بازسازی و ارتقای سراهای سطوح ۳، ۴ و ۵ شدیم و بر همین اساس ۵۹ خوابگاه دانشجویی با میزان مساعدت ۶۰ میلیارد ریال در سال ۹۵ و ۳۱۴ خوابگاه با میزان مساعدت ۲۳۳ میلیارد ریالی ارتقا یافته‌اند. همچنین در سال‌های ۹۴ و ۹۵ و ۹۶ صندوق رفاه دانشجویان علاوه بر کمک در قالب طرح ارتقای سراهای دانشجویی، مساعدت‌های ویژهای نیز به سراهای سایر سطوح که دارای مشکلاتی خاص بودند، به عمل آورد.

یزدان مهر اظهار کرد: در راستای کمک به دانشگاه‌های دولتی برای تأمین فضای سرای دانشجویی به آن دسته از دانشگاه‌ها که فاقد سرای ملکی هستند، یا ظرفیت آنها جوابگوی متقاضیان نمی‌باشند، صندوق رفاه دانشجویان با پرداخت وام کمک رهن سرای دانشجویی، نسبت به تأمین ظرفیت خوابگاهی برای دانشگاه‌ها اقدام می‌کند و در همین راستا از سال ۹۴ تاکنون مبلغ ۲۴۰ میلیارد تومان به تعداد ۵۵ دانشگاه وام ودیعه مسکن مجردی پرداخت شده است که منجر به ایجاد تعداد ۱۴ هزار بیش از ظرفیت جدید شده است.

وی با بیان اینکه در ادامه برنامه ارتقای سطوح سراهای دانشجویی در سال ۹۷ نیز سراهای سطوح ۳ و ۴ در دستور کار قرار گرفته و اعتبارات لازم در این زمینه پیش بینی شده است، تصریح کرد: علاوه بر اجرای طرح ارتقا، هر ساله صندوق رفاه دانشجویان مبالغی را تحت عنوان تعمیر و تجهیز به دانشگاه‌ها پرداخت نمود که برای رفع مشکلات جاری سراهای دانشجویی و تأمین تجهیزات ضروری هزینه شد. بطور کلی برای سال ۹۷، مبلغ ۵۵۰ میلیارد ریال برای تعمیر و تجهیز، ارتقای سطوح و مقاوم سازی سراهای دانشجویی تخصیص داده شده که با هماهنگی دانشگاه‌ها و نظارت مستمر صندوق هزینه و اجرایی شد.

به گفته یزدانمهر، ۶۵ خوابگاه سطح پنج در سال ۹۴ در کشور وجود داشت که این رقم طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ به صفر رسید و خوابگاه‌های سطح چهار نیز که ۲۳۱ مورد بود نیز به ۱۷۶ سرا رسیده است. همچنین افزایش خوابگاه‌های سطح سه از ۲۳۲ به ۲۵۰ مورد و سطح دو از ۱۷۳ به ۲۵۳ سرای دانشجویی حاکی از اهتمام ویژه دولت دوازدهم به افزایش سطح رفاه دانشجویان کشور است.

به گفته وی، صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در سال جاری نیز برنامه ارتقا خوابگاه‌های دانشجویی را با جدیت پیگیری می‌کند و در نظر داریم در سال ۹۸ تمامی خوابگاه‌های با رتبه‌های ۳ و ۴ به رتبه‌های ۱ و ۲ ارتقا یابد.

دکتر مجتبی صدیقی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تاکید بر اینکه حدود ۴۰ درصد از خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های کشور در رتبه‌های ۳ و ۴ قرار دارند، تصریح کرد: صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم متعهد شده است تا سقف ۵۰ درصد از هزینه‌های مقام‌سازی ساختمان خوابگاه‌های دانشجویی را پرداخت کند و مابقی هزینه‌ها باید توسط خود دانشگاه‌ها تأمین شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تاکید کرد: با توجه به اعتبارات تعمیر و تجهیز دانشگاه‌ها که به تدریج تخصیص پیدا می‌کند، امیدوار هستیم عمده اعتبارات تعمیر و تجهیز دانشگاه‌ها در تابستان امسال به سمت بازسازی و ارتقای مراکز خوابگاهی و سلف دانشجویی اتفاق بیفتد تا ما تا پایان سال شاهد خوابگاهی با رتبه‌های ۳ و ۴ نداشته باشیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.