صفحه اصلی / استان ها / آذربایجان غربی / حکاکی‌های تخریبی بر روی محوطه‌های تاریخی ماکو
حکاکی‌های تخریبی بر روی محوطه‌های تاریخی ماکو

حکاکی‌های تخریبی بر روی محوطه‌های تاریخی ماکو

آیین پاکسازی و تنظیف محوطه های تاریخی ماکو جهت آماده سازی برای بازدید گردشگران با همکاری میراث فرهنگی و گروه موسوم به قالابوم ماکو برگزار شد.

حکاکی بر روی آثار تاریخی

علی خورابلو، رئیس میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ماکو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: مجموعه قلعه شهر و ایوان سنگی موسوم به گوردخمه “فرهاد دامی سنگر” یکی از ظرفیت‌های مهم و مقاصد گردشگری منطقه آزاد ماکوست که سالیانه تعدادی از هموطنان ایرانی و گردشگران خارجی از این محل بازدید می‌کنند.

وی با اشاره به تشکیل پویش ملی پاکسازی پایگاه‌ها و محوطه‌های تاریخی در سطح کشور در ایام نوروز افزود: گذشتگان ما تاریخ و میراثی ارزشمند برای ما به ارث گذاشته‌اند و وظیفه فرد فرد جامعه است که در حفظ و صیانت و معرفی آن جهت انتقال به نسل های آینده تلاش کنند.

خورابلو با اشاره بر اینکه متاسفانه عده‌ای معدود افراد در مواجهه با آثار تاریخی رفتاری ناهنجار و مجرمانه بروز می‌دهند اضافه کرد: ریختن پسماند در محوطه ها، حکاکی و نوشتن یادگاری با اسپری های رنگی بر روی المانها و میراث تاریخی نوعی ظلم به هویت ملی و تاریخی کشور و در واقع عدم آموزش فرهنگی و کمبود قدرت تمییز این افراد است.

وی به اجرای پویش نه به تخریب آثار تاریخی ماکو نیز اشاره کرد و گفت: براساس مواد قانونی ۵۵۸ الی ۵۶۹ تعزیرات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ که بعنوان قوانین حافظ میراث فرهنگی شناخته می شوند هرگونه دخالت، تخریب، نوشتن و حکاکی، تغییر وضع موجود، دخل و تصرف و غیره در عرصه آثار تاریخی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حوزه سلامت

۱۲۹ پرونده تخلف صنفی در حوزه سلامت آذربایجان غربی تشکیل شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا محمودی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.