چهارشنبه , ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اصناف / پیاز از دلار گران تر شد
پیاز از دلار گران تر شد

قیمت هر کیلو پیاز در برخی فروشگاه های پایتخت به 17 هزار تومان رسید

پیاز از دلار گران تر شد

طی روزهای گذشته قیمت پیاز افزایش یافت و به کیلویی بیش از یازده هزار تومان در بازار هم رسید. حتی در برخی فروشگاه ها مانند هایپراستار قیمت هر کیلو پیاز از نرخ دلار هم پیشی گرفته و به کیلویی 17 هزار تومان هم رسید.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که ویدئویی هم منتشر شده که در آن نشان می‌دهد کامیون‌ها در مرز پرویز خان در غرب کشور برای انتقال سیب‌زمینی و پیاز به خارج از ایران صف کشیده‌اند. در این میان برخی از مدیران وزارت کشاورزی اعلام کردند که بارندگی‌های اخیر در استان‌های جنوبی عامل نرسیدن محصول به بازار و دلیل گرانی آن بوده است. برخی مسئولان اتحادیه‌های بخش خصوصی نیز قاچاق پیاز را در کنار آن مسبب گرانی این محصول می‌دانند.

علی مویدی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این باره گفت: طرح ادعاهای عجیب و غریب مانند اینکه قاچاق پیاز عامل گرانی آن شده است، صحت ندارد؛ چرا که وقتی محصولی به صورت رسمی صادر می‌شود، دلیلی برای قاچاق آن وجود ندارد. وی افزود: صادرات بیش از حد پیاز که به صورت رسمی شکل گرفته، عامل اصلی افزایش قیمت آن بوده و در کنار آن بارندگی‌های اخیر نیز سبب تأخیر در برداشت و دیر رسیدن آن به بازار شده است. مویدی با بیان اینکه دولت در هفته جاری تصمیماتی برای ممنوعیت صادرات پیاز خواهد گرفت، گفت: اگر این اتفاق بیفتد، قطعاً جلوی افزایش قیمت پیاز گرفته خواهد شد و قیمت آن به روال قبل باز خواهد گشت.رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به این سوال که اگر ممنوعیتی برای صادرات پیاز به وجود بیاید آیا قاچاق آن رونق نمی‌گیرد؟ توضیح داد: اینگونه نیست و دولت می‌تواند از طریق افزایش تعرفه و حقوق گمرکی یا اعلام ممنوعیت مقطعی جلوی صادرات پیاز را بگیرد چرا که هم اکنون صادرات بیش از حد پیاز به کشورهای همسایه مانند عراق عامل گرانی آن شده است و اگر صادرات آن ممنوع شود، قاچاق آن رونق نخواهد گرفت.

صادرات پیاز عامل گرانی این محصول است

حسین مصدق حصار، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی مشهد

صادرات پیاز عامل اصلی گرانی این محصول است و کاهو و گوجه‌فرنگی نیز به همین دلیل گران شد. در همین حال کاهو و گوجه‌فرنگی هم شامل صادرات و گرانی شده اند درصورتی که تا بازار داخلی به محصولی احتیاج دارد، نباید صادر شود که مسئولان مربوطه باید در این زمینه اقدام کنند.متاسفانه افزایش صادرات، کاهش تولید و بالا بودن سرانه مصرف را از جمله عوامل افزایش قیمت پیاز است. هم چنین متاسفانه قیمت پایین پیاز در سال گذشته باعث نارضایتی کشاورزان و در نتیجه عدم اشتیاق برای کاشت این محصول شد چرا که هزینه برداشت آن نیز برای تولیدکنندگان تامین نمی­‌شد.البته شاید بخشی از گرانی پیاز در بازار به دلالی و واسطه‌گری ارتباط پیدا کند اما نمی‌توان آن را به گردن دلالان انداخت، چراکه هم‌اکنون تولید و عرضه پیاز در بازار نسبت به تقاضا کمتر شده و کمبود عامل اصلی گرانی است.

در سال‌های گذشته شاهد بودیم که تولید پیاز به‌شدت افزایش یافته بود و آنقدر محصول روی دست کشاورز باقی ماند که بخشی از آن معدوم شد. هنگامی که کشاورز با ضرر و زیان ناشی از فروخته نشدن محصول یا قیمت بسیار ناچیز آن مواجه می‌شود، در فصل بعدی کشت، قطعا آن محصول را نمی‌کارد یا کشت خود را به شدت کاهش می‌دهد. در سال جاری نیز همین اتفاق افتاد و ضرر و زیان‌های کشاورزان سبب شد امسال پیاز نکارند یا اینکه تولیدشان را کاهش دهند. از طرف دیگر افزایش تقاضا و نبود پیاز در بازار باعث گرانی این محصول شد که با توجه به واردات پیاز از شهرهای جنوبی امیدورایم به ثبات قیمت در بازار میوه و تره‌بار برسیم.وضعیت تولید و عرضه پیاز به گونه­‌ای بود که در هر بازه زمانی بازار تنها به یک منطقه وابسته بود که پاسخگوی نیاز نبود اما طی چند روز آینده با انتقال بار از استان‌های جنوبی کشور به ویژه جیرفت و چابهار، قیمت محصولات از جمله پیاز در مشهد متعادل خواهد شد.

 

همچنین مطالعه کنید:

برنامه اجرایی اقتصاد دریا محور در سه بخش نهایی شد/تکمیل ۱۳۰ هزار مسکن مهر در دولت مردمی

به گزارش کسب و کار نیوز ، «علی بهادری جهرمی»سخنگوی دولت در مقدمه نشست خبری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.