صفحه اصلی / استان ها / سیستان و بلوچستان / خیزش گرد و خاک و کاهش دید در سیستان و بلوچستان

خیزش گرد و خاک و کاهش دید در سیستان و بلوچستان

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: وزش باد شدید که از روز سه شنبه در بخش هایی از نیمه شمالی استان، نواحی مرکزی، نوار شرق و غرب استان شروع شد، در شبانه روز گذشته به اوج خود رسید و غلظت ذرات معلق در هوای زابل را به ۲۱ برابر حد مجاز رساند .

گرد و غبار

محسن حیدری در گفت و گو با ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان افزود: در شبانه روز گذشته بیشینه سرعت وزش باد در زابل به ۲۵ متر بر ثانیه معادل ۹۰ کیلومتر بر ساعت رسید و ضمن کاهش شدید کیفیت هوا، میزان غلظت ذرات معلق در هوای این شهر را به ۳۱۴۳ میکرو گرم بر متر مکعب یعنی ۲۱ برابر حد مجاز رساند .

وی ادامه داد: وزش این باد شدید دید افقی در محدوده فرودگاه زابل را به ۱۲۰۰ متر کاهش داد و برای لحظاتی محورهای مواصلاتی منتهی به زابل نظیر زاهدان-زابل و نهبندان-زابل را مسدود کرد .

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: وزش باد شدید و گردوغبار در زهک نیز سبب کاهش شدید دید افقی شد به نحوی که در محدوده اداره هواشناسی کشاورزی این شهر دید افقی به ۵۰۰ متر کاهش یافت و کیفیت هوا را به شدت تحت تاثیر قرار داد .

حیدری خاطرنشان کرد: محورهای مواصلاتی منتهی به زهک و سایر شهرستان های شمال استان نیز تحت تاثیر وزش باد شدید و گردوخاک قرار گرفت و تردد برای لحظاتی با کندی همراه شد .

وی با بیان اینکه هم اکنون دید افقی در محدوده فرودگاه زابل ۵۰۰۰ متر است، افزود: قدری از شدت وزش باد و گردوغبار در زابل کاسته شده اما هنوز کیفیت هوای شهر در شرایط ناسالم برای تمام گروه های سنی قرار دارد .

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در ادامه با اشاره به آخرین خروجی نقشه های پیش یابی و مدل های عددی، گفت: روز جمعه در نیمه شمالی استان وزش باد به نسبت شدید رخ می دهد که در برخی نقاط سبب خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی می شود .

حیدری اضافه کرد: اما از روز شنبه تا سه شنبه پیش رو جوی آرام و پایدار همراه با افزایش دما در سطح استان حاکم خواهد شد .

وزش باد با سرعت ۸۳ کیلومتر بر ساعت زاهدان را درنوردید

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز گفت: بیشینه سرعت وزش باد شدید که در زاهدان در جریان است، به ۸۶ کیلومتر بر ساعت رسید .

محمود دیانتی در گفت و گو با ایسنا افزود: در شبانه روز گذشته وزش باد شدید و گردوغبار در نواحی مرکزی، نوار غرب و شرق استان و بخش های شمالی استان ادامه داشت و سبب شد تا دید افقی در نصرت آباد به ۱۴۰۰ متر کاهش یابد .

وی ادامه داد: سرعت وزش باد در شهرنصرت آباد به ۲۰  متر بر ثانیه معادل ۷۲ کیلومتر بر ساعت رسید و برای ساعاتی شرایط کیفی هوا را به شدت تحت تاثیر قرار داد .

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان در ادامه به وزش باد شدید و گردوخاک در محور زاهدان-نصرت آباد-بم اشاره کرد و گفت: این محور به سبب شدت باد و گردوخاک برای ساعاتی مسدود شد .

دیانتی تصریح کرد: در شبانه روز گذشته اکثر نواحی مرکزی استان تحت تاثیر وزش بادهای شدید جنوبی و یا آثار ناشی از آن بودند به نحوی که دید افقی در اکثر ایستگاه ها از حالت عادی خارج شد و در برخی مناطق به شدت کاهش یافت .

وی با بیان اینکه در شمال استان نیز وزش باد شدید سبب کاهش دید افقی و کیفیت هوا شد، افزود: در شبانه روز گذشته بیشینه سرعت وزش باد در زابل به ۲۵ متر بر ثانیه معادل ۹۰ کیلومتر بر ساعت رسید و ضمن کاهش شدید کیفیت هوا، میزان غلظت ذرات معلق در هوای این شهر را به ۳ هزار و ۱۴۳ میکرو گرم بر متر مکعب یعنی ۲۱ برابر حد مجاز رساند .

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: این شرایط سبب شد تا محورهای مواصلاتی منتهی به زابل نظیر زاهدان-زابل و نهبندان-زابل مسدود شده و تردد در برخی محورهای روستایی شمال استان نیز با کندی همراه شود .

دیانتی خاطرنشان کرد: روز جمعه نیز در نیمه شمالی استان وزش باد به نسبت شدید پیش بینی می شود که در برخی نقاط سبب خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی می شود.

انتهای پیام

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, داوود شاقوزایی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.